האינטרנט - אויבם של המאכערים

רק טכנולוגיה המקנה לאזרחים תקשורת דו-כיוונית במחיר אפסי מאפשרת להם להתאגד

חשיפתן של פרשיות השחיתות ברשות המסים הציפה לפני השטח את השפעתם ההרסנית של ה"מאכערים" הפוליטיים על טוהר המידות. בפרשייה האחרונה שנחשפה, מנכ"ל קדימה ויועצו שהוצאו לחופשה כפויה על-ידי ציפי לבני, בשל חשדות לשוחד ולתיווך לשוחד, שימשו, על-פי הפרסומים, גם כפעילים פוליטיים מרכזיים.

הבעיה של המתווך - המעוות את רצון שולחו ופועל למען האינטרס הפרטי שלו - מוכרת היטב בכלכלה ונקראת "בעיית הסוכן", ופתרונה מושפע ישירות מטכנולוגיית המידע.

שינויים המורידים את עלויות התקשורת בין אנשים גורמים לשינוי פני החברה. אחד האירועים הטכנולוגיים המשמעותיים ביותר בעידן המודרני הוא המצאת הדפוס על-ידי יוהאן גוטנברג ב-1455. קודם להמצאת הדפוס של גוטנברג, כל ספר תנ"ך נכתב ביד במשך יותר משנה, ומחירו היה בהתאם. מחיר התנ"ך המודפס הראשון היה זול עשרות מונים, והפך את הידע המודפס לנגיש יותר לבני המעמד הבינוני העולה.

כמה עשורים לאחר המצאת הדפוס, כבר שימשו העלונים המודפסים הזולים של מרטין לותר, מבשרה של תנועת השינוי הנוצרית, לתקיפת הכנסייה הקתולית המושחתת, שבה האפיפיור והכמרים היו המתווכים של אלוהים עלי אדמות.

שינויים בעלויות התקשורת המשיכו להשפיע על הפוליטיקה העולמית. הופעתם של העיתונים ההמוניים הראשונים במאה ה-17 הייתה תוצאה של ירידה נוספת בעלויות ההדפסה והנייר.

טכנולוגיית הרדיו אפשרה לראשונה למנהיגים פוליטיים למסור מסרים לציבור רחב. גם יכולתו של ווינסטון צ'רצ'יל להנהיג את בריטניה בעת מלחמת העולם השנייה; וגם, להבדיל, זו של היטלר להלהיב את ההמונים בגרמניה, היו פועל יוצא של מחירי תקשורת רדיו נמוכים.

כניסת הטלוויזיה אל הפוליטיקה האמריקנית בשנות ה-60 הביאה את מראות מלחמת וייטנאם אל הבתים והייתה בין הגורמים הבולטים לסיום המלחמה.

אנו נמצאים כיום בעיצומה של מהפכת העלויות בתקשורת המידע, שמביא בכנפיו האינטרנט. האינטרנט הוא אויבם המושבע של הסוכנים באשר הם.

קודם למהפכת האינטרנט היה הצרכן חייב להשתמש במתווכים ובסוכנים כדי להגיע למידע; ואלה ניצלו את מעמדם ולגבות את ליטרת הבשר.

עלויות התקשורת הנמוכות באינטרנט מאפשרות לצרכן נגישות ישירה למידע. סוכני הביטוח וסוכני הנסיעות, שתיווכו בין הצרכן לשירות, נפגעים במעמדם ובהכנסתם מן השינוי.

המהפכות הפוליטיות שסוחפות את האזור הן פועל יוצא של יכולתם של ההמונים להתארגן, גם במדינות שבהן ההתארגנות הפוליטית הרשמית אסורה. רק טכנולוגיה המקנה לאזרחים תקשורת דו-כיוונית במחיר אפסי מאפשרת להם להתארגן ולייצג את האינטרסים שלהם.

בישראל, שבה קיים חופש פוליטי, רואים כי המחאה באינטרנט הולכת ומתארגנת, אבל המערכת הפוליטית אינה מגיבה בהתאם.

אזרח המבקש לשטוח את בעיותיו בפני שר או חבר כנסת אינו יכול לעשות זאת ישירות, ונזקק לתיווכם של עסקנים פוליטיים. אלא שהמתווכים הפוליטיים, במקום לייצג אותו כהלכה פועלים לטובתם העצמית. הברירה הטבעית פועלת את פעולתה, וכך, רק פוליטיקאים המרצים את המתווכים הפוליטיים שורדים, וכתוצאה, המערכת הפוליטית מאבדת את האמון הציבורי.

עלויות התקשורת הדו-כיוונית הנמוכות באינטרנט יוצרות עידן חדש בפוליטיקה. האם יכולתו של האזרח לכתוב ישירות בדף הפייסבוק של שר או חבר כנסת, או לשוחח עם מנהיג ציבור במרחב הווירטואלי, מספיקה על מנת לשנות את המערכת הפוליטית? עדיין אין לדעת.

עם זאת, ניתן לצפות כי פוליטיקה שבה התקשורת בין המנהיגים לציבור היא ישירה, תעלה מתוכה מנהיגים ישרים והגונים, הקשובים לצרכיהם האמיתיים של התושבים במקום לאינטרסים הפרטיים של מתווכים ושתדלנים.

* הכותב הוא דוקטורנט לכלכלה באוניברסיטת תל-אביב וחבר ב"הדמוקרטים".