סוכן לשעבר ב-CIA: "קדאפי יפציץ את מתקני הנפט בלוב"

פרסם ב"טיים": "השלב הראשון יהיה פיצוץ כמה צינורות שמזרימים נפט לנמלי לוב במזה"ת" ■ מקור לובי: "המטרה - להראות לשבטים המתמרדים שיש שתי חלופות – קדאפי או כאוס"

מועמר קדאפי, שליט לוב, בינתיים, הורה לשירותי הביטחון הלוביים לחבל במתקני הנפט במדינה. השלב הראשון יהיה פיצוץ כמה צינורות שמזרימים נפט מאתרי הקידוחים למסופים בנמלי לוב בים התיכון, כך מוסר "טיים" במאמר מאת רוברט בר, סוכן לשעבר ב-CIA, שכותב עתה טור במגזין.

הכותב מייחס את המידע למקור שמקורב למשטר קדאפי. לדברי המקור, נועדה החבלה המתוכננת להראות לשבטים המתמרדים בלוב שעליהם לבחור באחת משתי חלופות: קדאפי או כאוס.

יודגש שבעל המאמר מסייג את אמינות המקור ומציין, ששבועיים קודם לכן אמר לו אותו אדם, כי להפיכות בטוניסיה ובמצרים לא תהיה השפעה על לוב מפני שכל השבטים הגדולים במדינה אחוזים בלפיתת ברזל של קדאפי. המקור טעה, כמובן, ויש לבחון את הערכותיו העכשוויות בהקשר זה.

בכל זאת, המאמר מוסיף לצטט בהרחבה את המקור. לדבריו, מצבו הנואש של קדאפי נובע מהעובדה שהוא יכול לסמוך עתה רק על הנאמנות של שבטו שלו, קאדהאדפה (Qadhadfa), ושל כ-5000 חיילים בלבד, אנשי יחידות העילית, שקציניהן נבחרו באופן אישי. בין יחידות העילית האלה נמצאת הבריגדה ה-32, שהקים חאמיס, בנו של קדאפי. (בצבא הסדיר של לוב משרתים 45 אלף חיילים).

לדברי המקור, סיפר קדאפי לאנשים מסביבו, כי ברור לו שלא יוכל לחזור ולהשתלט על לוב עם הכוחות שעדיין נאמנים לו. אך הוא יכול לגרום לכך שהשבטים המורדים יתחרטו על בוגדנותם כאשר יתברר להם שלוב נהפכה לעוד סומליה. "יש לי כסף ונשק להילחם במשך זמן רב", אמר קדאפי למקורבים.

כחלק מהתכנית להפוך את לוב לסומליה, הורה קדאפי לשחרר מוסלמים קיצוניים שהוחזקו בבתי-הכלא בתקווה שהם יתרמו לזריעת תוהו ובוהו במדינה. לפי תכניתו, יתקפו המוסלמים הקיצוניים זרים ושבטים מתמרדים. אם מוסיפים לכך מחסור במזון, אין הרבה סיכויים שהמורדים יצליחו להחליף את השליט הנוכחי.

אותו מקור טוען, שכדי להבין את הלך הרוח הנוכחי של קדאפי צריך לדעת שהוא חש עצמו קרבן של בגידת התקשורת, שאותה הוא מאשים באחריות למרד. הוא מאשים במיוחד את אל ג'זירה ומשוכנע שהוא סומן כמטרה רק בגלל מניעים פוליטיים. קדאפי סבור גם שהמערב בגד בו מפני שגורמים מערבייים עודדו את המורדים. בסוף השבוע הזהיר קדאפי כמה שגרירויות מערביות שאם אכן יפול, התוצאה תהיה שיטפון של מהגרים מאפריקה שיציפו את אירופה.

המקור הלובי הודה בשיחה עם בעל המאמר, שקדאפי הוא אדם נואש ובלתי רציונלי וכי ייתכן שאיומיו להפוך את לוב לסומליה אינם מציאותיים. יחד עם זאת, אם קדאפי אכן נהנה מתמיכת הכוחות שלדעתו עדיין תומכים בו, הוא בהחלט יוכל להביא את לוב אל סיפה של מלחמת אזרחים ואולי אף לעבור סף זה.