מריל לינץ': אם המהומות יגיעו לסעודיה - ייתכן מיתון עולמי

מריל לינץ' מנתח את 10 משברי הנפט הגדולים משנת 1973, מסמן את הסקטורים הטובים והגרועים בתקופות המשבר וגם את המניה בעלת הביצועים הטובים ביותר

הביקושים העולמיים לנפט ייפגעו סביב רמה של 115 דולר לחבית, כך שיהיה קשה למחיר הנפט לעלות מעבר לרמה זו - אלא אם המהומות יגיעו לסעודיה. כך מעריך חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של מריל לינץ' בישראל, בשיחה עם "גלובס".

המהומות בלוב ושיבוש אספקת הנפט מהמדינה הקפיצו את מחיר הנפט בכמעט 20% ב-3 הימים האחרונים, אל מעל לרמה של 100 דולר לחבית. הזינוק במחיר הנפט לוחץ מטה את שוקי המניות וגם היום יורדים החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט בכ-0.5%, לאחר שאמש ירדו המדדים ב-1.2%.

"המשמעות של נפט ברמה של 115 דולר היא פגיעה משמעותית בביקושים העולמיים", אומר ישראל. "במחיר זה, עלות האנרגיה העולמית תהווה 9% מהתמ"ג העולמי וזה יוביל לפגיעה בביקושים. הנפט אמור להיסחר סביב ה-90 דולר לחבית".

- ואם המהומות יגיעו לסעודיה?

"אם זה יגיע לסעודיה תהיה עליית מדרגה מהותית. קשה לומר כמה יעלה מחיר הנפט בתרחיש זה, אבל תהיה עלייה מהותית וזה יכול להוביל למיתון עולמי".

- מה האופציות של המשקיעים בימים אלה? הרי לא ניתן לחזות את ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות.

"בדקנו את 10 משברי הנפט הגדולים ביותר מאז 1973, החל מחרם הנפט הגדול דרך מלחמת המפרץ ועוד. הסקטור שהניב את התשואה הכי טובה - 22% בממוצע - הוא סקטור המתכות. סקטור האנרגיה אחריו עם 15% תשואה בממוצע בכל תקופת משבר. הסקטור השלישי היה ה-IT, כי הרגישות המיידית שלו לעלייה במחירי האנרגיה מאוד נמוכה. הסקטורים הכי גרועים היו ענף הרכב (14%-), מוצרי צריכה יוקרתיים (9%-) ותחום התיירות (6%-)".

- אז להסתער על מניות הנפט או לא?

"המניה הכי טובה ב-10 המשברים האחרונים האלה בשווקים המתעוררים היא גזפרום הרוסית. המניה הניבה 31% בממוצע בכל אחד מהמשברים שהיו".

- ומה עם מניות הנפט והגז בישראל?

"עד שהגז והנפט יזרמו כאן בצינורות, מחיר הנפט והגז ישתנו עוד הרבה. אנו שומעים גם הרבה דיבורים בעולם המערבי על פיתוח עתודות גז וזה עלול להוריד את מחירי הגז ולפגוע בחברות הישראליות. במקרה הכי אופטימי נראה את כאן גז בעוד שנתיים ועד אז הרבה דברים ישתנו".

- עצה אחרונה שלך למשקיעים...

"להיות סלקטיביים וזהירים בימים אלה. צריך לחזור לאפיקים הבטוחים, הדפנסיביים".