מעמד הביניים נחנק: הדלק יתייקר ל-7.30 שקלים לליטר

לפי הערכות, תפוקת הנפט של לוב נפגעה ביותר מ-25% ■ אנליסט: "הסעודים חייבים לשחרר חביות נוספות לשוק" ■ בישראל הדלק יתייקר ב-27 אג' לליטר

מורדים לובים השתלטו על מתקני נפט של חברת CNPC, יצרנית הנפט הגדולה בסין. המתקנים שהותקפו מספקים נפט בין היתר לאיטליה ולספרד. CNPC אישרה את המידע ודיווחה כי מתקניה בלוב הותקפו. זהו האישור הראשון למעשי אלימות נגד יצרניות נפט מאז החלה התסיסה בלוב.

הידיעה על ההתקפה מעמיקה את החששות בתעשיית הנפט, שהזעזועים בלוב עלולים להוביל למעשי חבלה במתקני נפט, וכי יידרשו חודשים רבים, ואף שנים, כדי להשיב את המדינה לייצור בכושר מלא, גם אם למראית עין היא תשוב למצב של רגיעה.

הנפט הגולמי מסוג ברנט זינק היום (ה') למחיר הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2008, בגלל החששות שההתנגשויות העקובות מדם בלוב עלולות להתפשט ליצרניות נפט אחרות, כולל הגדולה מכולן, ערב הסעודית. על-פי רויטרס, השיבושים שגורמת ההתקוממות בלוב, יצרנית הנפט ה-12 בגודלה בעולם, הקטינו ב-400 אלף חביות ליום את תפוקת הנפט של המדינה, שעמדה על 1.6 מיליון חביות ליום.

בהמשך היום קפץ הברנט בקרוב ל-7 דולר. הברנט נסחר בעלייה של 8.54 דולר לחבית, 7.7%, ובמחיר שיא של 119.79 דולר לחבית, ולאחר מכן נחלש מעט ונסחר בעלייה של 6 דולר לחבית, ובמחיר של 117.25 דולר. תוך ארבעה ימים נסק הברנט ב-14%. הנפט האמריקני למסירה באפריל העפיל ל-103.41 דולר לחבית - הרמה הגבוהה ביותר מספטמבר 2009.

וונג טאו, אנליסט ברויטרס, אומר שהמפות הטכניות מראות שהברנט עשוי לעלות ל-158 דולר לחבית ב-2011 - רמה גבוהה בהרבה מהשיא של 147.50 דולר לחבית שנרשם ב-2008. טאו העריך שהנפט הגולמי האמריקני יגיע ל-159 דולר לחבית.

חברת הנפט האוסטרית OMV הצטרפה לחברות נפט אחרות והודיעה על קיצוץ פעילות הפקת הנפט שלה בלוב, על אף שמשלוחי נפט גולמי עדיין יוצאים מהמדינה. מאז שלשום יצאו מלוב שלוש מכליות נפט.

"הסעודים חייבים לשחרר חביות"

לנוכח התסיסה תוהים סוחרים אם אופ"ק וערב הסעודית יוכלו להרחיב את תפוקתם כדי לבלום את עליית מחיר הנפט. פקידים סעודים אמרו שערב הסעודית, שמחזיקה במרבית כושר הייצור העודף של אופ"ק, תפעל לקיזוז כל שיבוש באספקת הנפט.

"הסעודים חייבים לשחרר עכשיו חביות נוספות לשוק כדי להרגיע את המצב, במקום לנסות להוריד את המחיר באמצעות דיבורים", אמר אדוארד מאיר, אנליסט ב-MF גלובל בניו יורק.

הזינוק במחיר הנפט החריף את החששות מהשפעת מחירי האנרגיה על כלכלת ארה"ב, וגרר כלפי מטה את שוקי המניות. נסיקת הנפט הגולמי לשיא של 147 דולר לחבית ב-2008 הפחיתה את הביקוש ותרמה לשפל הכלכלי העולמי העמוק ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

מחירי הנפט בארה"ב פרצו את מחסום המגמה הממושכת נגד עליות, ורשמו את העלייה השבועית התלולה ביותר מאז המשבר הפיננסי. המחירים התנודדו בטווח רחב של עד 5 דולר לחבית במשך כל היום, מכיוון שהסוחרים תהו אם ההתקוממויות יתפשטו מצפון אפריקה ליצואניות נפט גדולות כמו ערב הסעודית.

"מחירי הנפט אינם צפויים לרדת בקרוב", אמר שלי גולדברג, אסטרטג קומודיטיס ואנרגיה ברוביני גלובל אקונומיקס בניו יורק. "הסיבה אינה בכלל לוב, אלא החשש שההתקוממויות האלה יתפשטו הלאה לכל רחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה. אנחנו כבר לא בשלבים הראשוניים של ההתקוממויות, אלא קרוב לוודאי היכן שהוא בשלבים האמצעיים, ויש לצפות לעוד בעתיד".

הנתונים השבועיים של ארגון API על מלאי הנפט בארה"ב, שהתפרסמו בשעה מאוחרת אתמול (ד') מראים שמלאי הנפט בארה"ב גדל בשבוע החולף ב-163 אלף חביות, לעומת גידול של 1.3 מיליון חביות שצפו אנליסטים שנסקרו בידי רויטרס.

הדלק מתייקר

בתוך כך, במשרד התשתיות נערכים לקראת פרסום מחיר הדלק ביום ב' בשבוע הבא.

נכון למחירי הנפט של היום, מחיר הבנזין 95 אוקטן בתחנה צפוי לזנק בלילה שבין יום ב' ל-ג' ב-27 אג' לליטר לכ-7.30 שקלים לליטר. זהו שיא חדש מאז 2008. בכך נמחקה לחלוטין כל ההטבה של הממשלה שבה הופחת הבלו על הדלק ב-23 אג'.