הירידה במחיר הנפט עודדה את אירופה: הבורסות ננעלו בעליות

דויטשה בנק: "אנו עדיין חוששים שכן מחיר הנפט יכול להגיע אפילו ל-120 דולר לחבית בשל המהומות"

בורסות אירופה נעלו את שבוע המסחר בעליות לאחר שמגמה חיובית אפיינה היום (ו') את את המסחר על רקע התייצבות מחיר הנפט. זאת לאחר שארה"ב, סעודיה והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה הבהירו כי הן יוכלו לגשר על המחסור בנפט שצפוי להיגרם עקב המהומות בלוב. בלונדון הופסק המסחר עקב תקלה טכנית וברוסיה הודיע הבנק המרכזי במפתיע על העלאת הריבית וכן על העלאת יחס הלימות ההון של הבנקים.

שבוע המסחר באירופה התאפיין בתנודתיות רבה על רקע המהומות והאלימות בצפון אפריקה והזינוק במחיר הנפט שגררו ההתרחשויות בלוב. אך, נראה כי המשקיעים באירופה החליטו לשים היום בצד את החששות להתמקד בחדשות המעודדות מכיוון ארה"ב וסעודיה על כך שהתפוקת הנפט העולמית לא תיפגע.

כאמור, מחיר הנפט ממשיך לעמוד במוקד והיום הוא נסחר סביב 97 דולר לחבית, לאחר שאתמול הוא חצה את ה-103 דולר לחבית. מחיר הנפט זינק ב-13% השבוע - העלייה החדה ביותר מזה כשנתיים.

המשקיעים עקבו כמובן אחר כל התפתחות בלוב, אך לצד זאת ממתינים לפרסום נתוני כלכליים חשובים היום בצהריים בארה"ב, ובכללם נתוני הצמיחה לרבעון הרביעי של 2010 (שצפויים להצביע על צמיחה של 3.3%) ומדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש פברואר (שצפוי להיוותר על 75.1 נקודות).

בחזרה לאירופה, הבנק המרכזי של רוסיה העלה היום במפתיע את הריבית במשק ב-0.25% ל-8% ואת יחס הלימות ההון של הבנקים המסחריים ל-4.5% מ-3.5%. בהודעת הבנק המרכזי צוין כי הסיבה להידוק המוניטארי היא החשש מעליית האינפלציה. בבריטניה, הצמיחה ברבעון הרביעי של 2010 הייתה שלילית והתמ"ג התכווץ ב-0.5%, נתון גרוע יותר מהתחזיות המוקדמות של האנליסטים, שציפו לירידה של 0.4% בתמ"ג.

לא רק ברוסיה חוששים מאינפלציה, אלא גם באיחוד האירופי; אקסל וובר, בכיר בבנק המרכזי האירופי, אמר אתמול כי הריבית באירופה רק תעלה בעתיד, מה שגרם למשקיעים להתחיל לתמחר העלאת ריבית ובתגובה האירו עלה מעל 1.38 דולרים. היום יפורסם מדד המחירים לצרכן בגרמניה, שצפוי לעלות ב-0.5% בחודש ינואר - העלייה החדה ביותר מזה כשנתיים.

מבין המניות שבלטו היום באירופה נציין את לוידס , שנפלה בעקבות פרסום דוחות כספיים מעורבים. מצד אחד, הבנק הבריטי דיווח על רווח נקי של 2.83 מיליארד ליש"ט בשנת 2010, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-2 מיליארד ליש"ט. ואולם, ההפתעה ברווח הינה חשבונאית ונובעת מירידה חדה של 45% בהפרשות שרשם הבנק בגין עסקת רכישת HBOS. יש לציין כי המסחר בבורסת לונדון הופסק זמן קצר לאחר הפתיחה בשל תקלה טכנית, וייתכן שחלק מהעסקאות שבוצעו בפתיחה יבוטל.

אסיה: נקטע רצף של 4 ימי ירידות

בורסות אסיה קטעו היום רצף של 4 ימי ירידות וננעלו בעליות, גם כן הודות לירידה במחיר הנפט אמש אשר שחררה מעט לחץ משוקי המניות. מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק לשוקי המניות במזרח הרחוק, עלה ב-0.9% ומתרומם משפל של כחודשיים אליו הגיע אתמול.

מחיר הנפט, כידוע, עומד במרכז הבמה בימים האחרונים על רקע המהומות בלוב ושיבושים באספקת הנפט משם. לפי הערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, שובשה עד כה אספקתם של כ-750 אלף חביות נפט ביום, קרי פחות מ-1% מהתפוקה העולמית. עם זאת, סעודיה, ארה"ב והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה שיגרו אמש מסר הרגעה כשאמרו כי יש ביכולתן לפצות על המחסור הזמני בנפט על ידי הגברת התפוקה (במקרה של סעודיה) או שימוש במלאי הנפט שברשותן (במקרה של ארה"ב והסוכנות הבינ"ל לאנרגיה).

"ראינו אמש ירידה חדה ופתאומית בחוזים העתידיים על הנפט וזה מה שמשפר הבוקר את הסנטימנט באסיה", אמר לסוכנות בלומברג אסטרטג מט"ח בדויטשה בנק. "אך אנו עדיין חוששים שכן מחיר הנפט יכול להגיע אפילו ל-120 דולר לחבית בשל המהומות".

5 מניות רשמו היום עליות על כל 2 מניות שירדו אך למרות העליות היום, מדד MSCI אסיה בדרכו לסגור את השבוע בירידה של 2.4%. מבין המניות שבלטו היום באסיה נציין את מניות חברות הייצוא ביפן שעלו עקב היחלשות מטבע הין, כמו למשל טויוטה , ניסאן וסוני . גם מניות הטכנולוגיה עלו היום, כדוגמת סמסונג ו-LG . מניות הסחורות המשיכו כמובן להיסחר בקורלציה עם מחיר הנפט ואיבדו מעט גובה היום, דוגמת BHP ביליטון וריו טינטו שנחלשו.