הנפט מתדלק עליות במדדים

על הקשר שבין מחירי נפט, שוקי המניות מסביב לעולם ודיאט קולה

הבורסות מסביב לעולם רשמו בשבוע שעבר ירידות. החשש מפני השמדת בארות הנפט בלוב, או הפסקת יצוא הנפט מהמדינה הוא שהביא לזינוק מחיר הנפט בכ-13% תוך שבוע.

ללוב אמנם יש הרבה נפט, אך חלקה של לוב באספקת הנפט העולמית הוא זעום, כך שהחשש הוא לא מלוב, אלא מהתפשטות המחאה למדינות המפרץ, ובעיקר סעודיה ואיראן.

מה הקשר בין מחיר הנפט ושוק המניות? בתקשורת ציינו כי החשש הוא שעליית מחיר הנפט תעיב על הכלכלה העולמית, תאט את הצמיחה ותפגע ברווחיות החברות. אבל האם קיים כזה קשר בכלל?

בין הנפט לשוק המניות

בשבוע שעבר הסברתי את ההבדל בין קשר סיבה ותוצאה לבין מתאם. נתתי את הדוגמה המתארת חייזר שמגיע לארץ ורואה אנשים שמנים ששותים משקאות דיאט, ומסיק מכך כי דיאט קולה משמין.

הדוגמה הזו רלוונטית גם ליחס בין שוק המניות ומחיר הנפט, גם פה נוטים לבלבל בין סיבתיות למתאם פשוט. ביצוע רגרסיה (בחינה סטטיסטית על קשר בין שני גורמים) מראה כי הקשר בין שוק המניות והנפט הוא חיובי - כשמחיר הנפט עולה גם שוק המניות עולה.

אז איך בנוי הקשר בין מחירי הנפט למדדים? לא מדובר במה מוביל את מה, אלא במתאם. שני הפרמטרים קשורים למצב הכלכלה, והיא שמניעה את שניהם. כשהכלכלה הגלובלית צומחת - שוק המניות עולה. כלומר, כשיש צמיחה, גדל הביקוש לאנרגיה ולנפט ומחירו עולה. הגרף מדבר בשביל עצמו.

חיים נתן 2000
 חיים נתן 2000


עולה "יותר מדי"

ב-2008 הגיע מחיר הנפט לכ-140 דולר לחבית. לכאורה, לפי המתאם, שוק המניות היה אמור לעלות, אך הדבר לא התקיים.

באותה התקופה הכלכלה הגלובלית התחילה להבין את ממדי משבר הסאב פריים, והחל לחשש אמיתי אצל המשקיעים לכלכלה העולמית. לחשש הזה, נוספה עלייה חדה במחיר הנפט שהביאה לחששות מפני משקולת נוספת על הכלכלה האמריקנית המקרטעת.

קשה לדעת מה הוריד את שוק המניות באותה התקופה - החילוץ המפתיע של בר סטרנס, מחיקות ההון של הגופים הפיננסים או מחיר הנפט. אך מהסתכלות על אותה נקודה, ניתן להסיק כי כשמחיר הנפט עולה בחדות, נשבר המתאם החיובי עם שוק המניות.

המחיר עולה, לא הביקוש

האם מחיר הנפט עולה כתוצאה מביקוש לאנרגיה? מה קורה שכמחירו קופץ בגלל אירוע חיצוני?

במלחמת המפרץ הראשונה הבעיר סאדאם חוסיין את בארות הנפט של כוויית. מלחמה בה מעורבות מספר ממדינות המפרץ משפיעה על היצע הנפט הרבה יותר מהפיכה בלוב הקטנה, והדבר התבטא במחיר הנפט.

ואכן, מחיר הנפט זינק בעשרות אחוזים. בין יוני 1990 לאוקטובר 1990 זינק מחיר הנפט ממחיר של 16 דולר לחבית למחיר של 40 דולר לחבית. זינוק של יותר מ-150%. העלייה המשמעותית במחיר נבעה מחשש להיצע הנפט, שמחסור בו יכול להאט את הכלכלה ואכן הביא לירידות של כ-20% במדד ה-S&P500 (מ-360 נקודות ל-300 נקודות).

לאחר המלחמה חזר מחיר הנפט לרמות של כ-18 דולר לחבית, ומדד ה-S&P500 עלה עד ל-420 נקודות בסוף 1991.

חיים נתן 1990
 חיים נתן 1990


משמע, כשמחיר הנפט עולה כתוצאה מאירוע שאינו כלכלי, השווקים יורדים, אם כי מדובר במאורע שתחום בזמן.

כך שבמצב של מחזור עסקים רגיל - שוק המניות ומחיר הנפט עולים; כאשר מחיר הנפט עולה בקיצוניות - המתאם נחלש ואפילו נשבר, במקרה כזה, ייתכן ששוק המניות יירד ומחיר הנפט ייעלה; כאשר מחיר הנפט עולה עקב אירוע בטחוני או גיאופוליטי - מחיר הנפט מזנק ושוק המניות יורד בחדות.

לאן הולך השוק?

גם הפסימיים שבכלכלנים (רוביני לדוגמה) מסכימים כעת כי הכלכלה העולמית צומחת. כל עוד אירועי המזרח התיכון לא מדביקים גם את ערב הסעודית, איראן ועיראק, הרי שהשפעתה של לוב על מחיר הנפט נסבלת. במידה וירגעו האירועים, גם אם מחיר הנפט ימשיך לעלות בשיעור נמוך, ככל הנראה ימשיך גם שוק המניות לרשום עליות.

אך אם אירועי המחאה יתפשטו לערב הסעודית ושכנותיה, אנו נראה זינוק אמיתי במחיר הנפט, וייתכן כי נראה ירידות גם בשוקי המניות. כרגע, עם זאת, הנחת העבודה היא כי המשבר לא יתפשט הלאה.

הכותב הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים פיננסים

האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד.