ישי מבקש 540 מ' ש' לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

"יפה שעה אחת קודם"‏ ■ בנוסף לבקשתו מהממשלה ישי מבקש גם ממוסדות התכנון להעניק עדיפות לטיפול בהיתרי בנייה לפי תמ"א 38 ולהנהיג "מסלול ירוק"

תמ"א 38 לא עובדת? הפתרון של שר הפנים, אלי ישי: לבקש מהממשלה תקציב מיוחד של כ-540 מיליון שקל לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. אחרי נורת האזהרה האדומה בדמות רעידת האדמה בניו זילנד בשבוע שעבר, ולאחר שמשרד הפנים כבר הנחה את הרשויות המקומיות בשנה שעברה לתגבר את תמ"א 38 בתוכניות מקומיות לחיזוק מבנים, מבקש ישי גם ממוסדות התכנון להעניק עדיפות לטיפול בהיתרי בנייה לפי תמ"א 38.

‏"לאור העובדה שהענקת זכויות בנייה במסגרת תמ"א 38 איננה מהווה תמריץ אפקטיבי מספיק", נכתב בהודעה מטעם השר ישי, "בפרט במקומות בהם ערכי הקרקע נמוכים, ובמיוחד באזור הפריפריה, קורא ישי לממשלה להקצות תקציב מיוחד בסך כ-540 מיליון שקל למשרדי הממשלה שאחראים על הטיפול לחיזוק מבני מגורים בפני רעידות אדמה".

כדי לזרז את הענקת היתרי הבנייה במסגרת תמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה), מבקש ישי להנהיג "מסלול ירוק" לאישור היתרי הבנייה. כן נכתב בהודעת השר שהוא הנחה את הגורמים המקצועיים במשרדו לבחון שורה של צעדים על מנת להרחיב את הכדאיות הכלכלית ובכלל זה הגדלת זכויות הבנייה, הענקת תוספת זכויות בנייה מחוץ למגרש בו מצוי המבנה הנדרש לחיזוק, הרחבת תחולת התמ"א גם למבנים שנבנו עד 1992 לצורך תוספת ממ"ד (לעומת הסעיפים הקיימים בתמ"א שמתייחסים לבניינים שנבנו לפני 1980).

יצויין שההצעות המתייחסות לניוד זכויות במסגרת התמ"א ולהחלת התמ"א על מבנים שנבנו עד 1992, אינן חדשות: הן כבר נכללו בהקלות ובתמריצים שנקבעו בהחלטת הממשלה למדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012, שכדי ליישמם היה על ישי לכנס את המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שמספר רב של חודשים לא כונסה. לבסוף, באיחור רב, כונסה המועצה הארצית, ובה התקבלה הסכמה על קומה נוספת במסגרת התמ"א, אך בעניין ניוד הזכויות קיימת מחלוקת.

בהודעה מטעמו שוב מודגשת פעולתו של ישי להענקת פטור מלא מהיטל השבחה במסגרת תמ"א 38, לאחר שהצעת השר אושרה לאחרונה בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. אך גם כאן, ההצעה הוגשה מספר חודשים לאחר שהוראת השעה לפטור מהיטל השבחה פקעה (ב-1 בנובמבר).

בנוסף מציע השר הענקת סיוע כספי ותמריצים לשיפור הכדאיות הכלכלית בעדיפות לאזורי הפריפריה על מנת לתת מענה לערכי הקרקע הנמוכים הפוגעים בכדאיות הכלכלית. עוד מוצעת פנייה למערכת הבנקאית להענקת מימון ביניים ואשראי בתנאים מיוחדים לבנייה במסגרת חיזוק המבנים. הצעה נוספת היא לתיקון חוק מס ערך מוסף כך שיינתן פטור ממע"מ לעבודות במסגרת חיזוק מבנים, הקטנת רף מספר יחידות הדיור לפרויקט פינוי בינוי מ-24 ל-12 יחידות, יצירת תמריצים כלכליים להריסת מבנים ישנים ובניית מבנים חדשים תחתם, הקצאת 10 מיליון שקל מדי שנה לטובת מחקרים בנושא עמידות מבנים מפני רעידות אדמה, הקצאת 18 מיליון שקל לסקר עמידות מבני ציבור חיוניים ברשויות המקומיות, הקמת מרכז מידע לציבור בנושא חיזוק מבנים בעלות של 10 מיליון שקל ועריכת מיפוי כלל המבנים שלא נבנו בהתאם לתקן הישראלי לעמידות מפני רעידות אדמה ופרסום של מידע לציבור הרחב.

בהודעה נכתב כי "ראוי להדגיש שהצעדים בהם נוקט משרד הפנים לעידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה הם באמצעות הכלים התכנוניים העומדים לרשותו, אולם התכנון מהווה רק מרכיב אחד ממכלול האמצעים הכלכליים, המשפטיים והקנייניים המצויים בתחומי אחריותם של משרדי ממשלה שונים. לפיכך פנה השר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה לכנס בהקדם את ועדת השרים לעניין רעידות אדמה לצורך קידום תוכנית אינטגרטיבית לקידום נושא לאומי חשוב זה. שר הפנים הדגיש בדבריו כי חיזוק מבני המגורים ושיפור עמידותם בפני רעידות אדמה היא פעולה הכרחית ודחופה שנועדה להציל חיים ולמנוע פגיעה במערכות חיוניות רבות, ועל כך נאמר 'יפה שעה אחת קודם'".