ששינסקי עבר עוד משוכה: ההמלצות אושרו בקריאה ראשונה

(עדכון) - הצעת החוק עברה ברוב גדול של 38 תומכים מול 8 מתנגדים ונמנע אחד ■ פורום המשקיעים בגז:"אנחנו לא נשב בשקט ונלך למלחמה על הכסף שלנו"

המלצות ועדת ששינסקי אושרו הערב (ב') בקריאה ראשונה בכנסת ומכאן עוברות ליעד הבא - וועדת הכספים. הצעת החוק עברה ברוב גדול של 38 תומכים מול 8 מתנגדים ונמנע אחד.

בעקבות אישור הצעת החוק אמר ח"כ כרמל שאמה המכהן כיו"ר וועדת הכלכלה "אין לי ספק שיש עוד בכנסת מי שמתכנן מארבים למסקנות ששינסקי, חייבים לפעול מהר, הזמן פועל לרעת כולם למעט הטייקונים".

פורום המשקיעים הפרטיים בגז אמרו "שר האוצר זרה שוב חול בעיני הציבור, זו החלטה אומללה ולא חברתית. 300 אלף בתי אב שהשקיעו את כספם לא ישתקו עוד. אנחנו לא נשב בשקט ונלך למלחמה על הכסף שלנו, בגדו בנו. יש להשוות לפחות את נטל המס ל"טייקונים", לא ייתגכן שנשלם מס של 80% על הרווחים. האוצר הכניס יד לכיס ופשוט גזל את המשקיעים הקטנים

שטייניץ: "אין לי דבר וחצי דבר נגד היזמים והמשקיעים"

הדיון בכנסת לקראת אישור המלצות ועדת ששינסקי החל בשלב הנאומים: שר האוצר יובל שטייניץ שיבח את פרופ' ששינסקי והדגיש כי הוא היה האדם המתאים ביותר למשימה "בעל שם עולמי בתחום של מיסוי מאגרי טבע, ואדם אמיץ שלא נרתע בקלות מביקורת וההתקפות אישיות".

שטייניץ בחר בדוגמא ציורית ביותר על הערכתו את ששינסקי, ואמר כי "כשששינסקי היה צעיר הוא ביקר בפארק יוסמיטי בארה"ב והגיע דוב גריזלי וסחב את התיק שלו, ששינסקי כאדם צעיר תפס מוט עץ שהיה מוטל שם והיכה את הדוב עד שנבהל וברח. זה מעיד על אופיו של ששינסקי, לא כל אדם היה מעז - כמו שלא נרתע מהדוב כך הוא לא נרתע מהטרדות, השמצות והביקורת", אמר שטייניץ.

לדברי שר האוצר, "ישראל נמצאת במקום הכי נמוך בעולם מבחינת המיסוי על משאבי הגז שלה. חוץ ממס חברות רגיל, המדינה אינה מקבלת דבר נוסף מעבר לעובדה שחברות האנרגיה משתמשות במשאב טבע של המדינה. אילולא היינו עושים דבר, ללא החוק שמונח כאן לפניכם, היינו מגיעים למצב שבו חלקה של המדינה במיסוי היה באזור ה-20% - הנמוך ביותר על פני כדור הארץ כולו".

"אין לי דבר וחצי דבר נגד היזמים והמשקיעים. כך המשק מתפתח, מגיע להם יישר כוח "יגעת ומצאת תאמין וגם תרוויח", אבל גם אזרחי מדינת ישראל וגם המדינה מגיע להם להנות מאוצרות הטבע של המדינה, הוועדה הייתה צריכה למצוא את האיזון המתאים", אמר.

שטייניץ אמר עוד, כי "הדרך הטובה ביותר היא להסתכל גם מה עושים הגויים. רוב המדינות במערב שהתגלה בהן נפט העלו את המיסים. חלקה של מדינה הממוצע הוא באזור ה-60%, חלקה של המדינה ישראל יהיה בגובה 50%-60% בממוצע. אני אציע לאשר את הצעת החוק בקריאה ראשונה, אנחנו עושים משהו שאת עיקר התוצאה לא נראה במשמרת של הכנסת הזו, אלא בשנים הקרובות. התוספת תהפוך למשמעותית באזור 2015 ובאזור2020 ותהווה הכנסה משמעותית למדינה - כמה מאות מיליארדי שקלים, סכום אדיר שיכול לשרת את החינוך, הרווחה והחוסן הלאומי והמפעל הציוני כולו. עושים משהו שאנחנו וילדינו נהנה ממנו, אין פגיעה בלתי מדיתית במשקיעים".

נתניהו לששינסקי: מבטיח שנעביר היום את ההמלצות

מוקדם יותר ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מחברי סיעתו להתאחד ולתמוך בהצעה. בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת, שבה משתתף גם הפרופ' איתן ששינסקי, אמר ראש הממשלה כי "אנחנו מבקשים להעביר בחוק את המלצות ועדת ששינסקי - זה חיוני למימוש הכנסות הגז בישראל. ככל שנמהר לעשות זאת כן ייטב. אני מבקש מחברי הסיעה והקואליציה להתאחד סביב היעד החשוב הזה ולהעביר היום בקריאה ראשונה את ההצעה".

ראש הממשלה פנה לפרופ' ששינסקי ואמר "אני מבטיח לך שנעביר היום את ההצעה ונעשה מאמץ אמיתי להעביר את החוק גם בוועדה בכנסת. זהו חלק מתהליך יצירת מקור גז לאנרגיה בישראל. אני לא צריך להגיד לכם כמה זה חשוב".

הכנסת מצביעה היום על "הצעת חוק מיסוי רווחי נפט", שקוראת לעגן בחקיקה את העקרונות העיקריים שעליהם המליצה ועדת ששינסקי, הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית בנוגע למשאבי נפט וגז בישראל. ההצעה מבקשת לקבוע היטל על רווחי הנפט הנגבה ממאגרי נפט וגז וששיעורו מגלם גם את סיכוני היזם ואת הוצאות המימון הנדרשות. עוד מוצע, לקבוע שיעורי ניכוי מואץ חלף פחת (ניכוי אזילה). ההצעה מבקשת גם לאפשר מעבר מהמערכת הפיסקלית הנהוגה כיום למערכת הפיסקלית חדשה לפי המלצות ששינסקי.

נזכיר כי בשבוע שעבר אושרו המלצות ועדת ששינסקי הסופיות בוועדת השרים לחקיקה. לאחר הקריאה הראשונה היום, ההמלצות יעברו לדיון בוועדות הכנסת ואז יגיעו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה. ההערכה היא כי הן יעברו במלואן עד סוף חודש מארס ואז יהפכו לעובדה מוגמרת.

המלצות ששינסקי הגדילו בין השאר את חלק המדינה מתגליות הגז בישראל ל-52%-62% לעומת כשליש קודם לכן. המסקנות גררו קמפיין אגרסיבי של משקיעי הגז הקטנים, שניהלו במשך שבועות ארוכים מחאה רבתי נגד אישור הדוח, שיפגע לטענתם בכספי האנשים הקטנים.