קרן וינטג' רוצה לקנות מניות של חברות אינטרנט פרטיות

הקרן השניונית (Secondary) מקבוצת דוברת חולמת לאתר את הפייסבוק הבאה - ויקס וקונדואיט הן שתי חברות שאותן היא בוחנת

בשנה האחרונה המסחר במניות של חברות סטארט-אפ פרטיות זוכה לפריחה בארה"ב, בעיקר בחברות כמו פייסבוק, זינגה וגרופון. ההתלהבות מהתחום לא פוסחת על ישראל, ול"גלובס" נודע כי הקרן השניונית (Secondary) וינטג' מקבוצת דוברת, מבקשת לקנות מניות במגוון חברות סטארט-אפ ישראליות מצליחות.

בשבועות האחרונים בכירים ומשקיעים בחברות אינטרנט ישראליות קיבלו פנייה בלתי רשמית מנציגי וינטג', במטרה לברר אם אפשר לרכוש אחזקות בחברות שלהם.

על-פי המידע שהגיע ל"גלובס", קרן וינטג' סימנה חמש חברות, ובהן חברות האינטרנט Wix ו-Conduit (ראו מסגרת). אלן פלד, מייסד ושותף בוינטג', אישר היום כי הקרן מעוניינת ברכישת אחזקות בחברות פרטיות, אך לא התייחס לזהות החברות: "וינטג' היא קרן שניונית, שקונה פורטפוליו שלם או אחזקות בחברות באופן ישיר, ואנחנו מעוניינים באחזקות בחברות טובות".

לטענת פלד, הקרן קונה אחזקות בחברות פרטיות כבר חמש שנים: "יש חברות שאנחנו מזהים כמבטיחות, יש יזמים או בכירים שרוצים נזילות, או משקיעים שרוצים למכור אחזקות - במקרים כאלה אנחנו נכנסים. כשאנחנו קונים אחזקות בחברות פרטיות אנחנו גם משאירים הון נוסף להשקעות המשך, אם החברה תזדקק לעוד הון בעתיד".

שוק של 10 מיליארד ד' בתוך 3 שנים

לפי פלד, הקרן מנהלת יחסים קרובים עם תעשיית ההון סיכון המקומית, ועם היזמים הישראלים: "מערכות היחסים האלה ממקמות אותנו קרוב לחברות, ועסקאות כאלה הן לא פעם מצב מנצח לכל הצדדים. ביצענו כמה רכישות של אחזקות בחברות פרטיות בתחום האינטרנט ובתחומים אחרים, וזה מעניין אותנו".

ההערכות הן כי התחום צפוי לרשום צמיחה משמעותית. הבלוג Pehub, שעוסק בפרייבט אקוויטי והון סיכון, פרסם את ההערכה של קרן ההשקעות האמריקנית Millennium, ולפיה המסחר במניות של חברות טכנולוגיה פרטיות ירכז הון של 10 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים. מילניום מתמחה בהשקעות שניוניות ובחברות בצמיחה. בין חברות הפורטפוליו שלה אפשר למצוא את פייסבוק וטוויטר. בארה"ב בולטת בתחום חברת SecondMarket - בורסה פרטית שמאפשרת מסחר במניות של חברות פרטיות או ציבוריות. הקשר בין קונים למוכרים הוא ישיר. בנוסף, יש קרנות ותיקות יותר שמחפשות לקנות אחזקות בחברות טכנולוגיה פרטיות.

כל אחד יכול לבנות אתר

ויקס וקונדואיט שייכות לשורה של חברות אינטרנט ישראליות שמציגות צמיחה מואצת במספר המשתמשים ובהכנסות.

ויקס הוקמה בשנת 2006 על-ידי אבישי אברהמי המנכ"ל; אחיו נדב אברהמי, סמנכ"ל מחקר ופיתוח; וגיורא קפלן, סמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה פיתחה פלטפורמה להקמת אתר פלאש מקצועי במהירות וללא צורך בניסיון קודם בבניית אתרים, והיא אחת מהחברות המבטיחות של "גלובס" לשנת 2011. ויקס גייסה 26 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון Bessemer ובנצ'מרק וכן מהאנג'ל אילון תירוש.

קונדואיט מפתחת סרגלי כלים לשילוב בדפדפן. רונן שילה המנכ"ל ודרור ארז הקימו אותה בשנת 2004, ומאז היא גייסה 10 מיליון דולר מקרן בנצ'מרק, מהאנג'ל זוהר גילון ומקרן יוזמה. קונדואיט היא חברה רווחית, ועל-פי הערכות היא סיימה את 2011 עם הכנסות של כ-200 מיליון דולר.