כך תגדרו סיכונים בתיק ההשקעות בצורה מושכלת

בתמיר פישמן סבורים כי שילוב אסטרטגיות ומכשירי השקעה ממונפים מקבל משנה חשיבות בעת הנוכחית

מצב החוסר-ודאות הנוכחי מעלה את הצורך לנקוט צעדים, אשר יקטינו את השפעת העצבנות בשווקים על תיק ההשקעות. אחת האפשרויות היא שימוש באופציות, חוזים עתידיים ופוזיציות שורט. על ידי רבים נחשבים אלו כמכשירי השקעה מסוכנים, בעיקר משום שהמסחר בהם כולל מינוף, שעלול להביא את המשקיע להפסד גדול יותר מסכום ההשקעה הראשונית.

יובל שוורץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי קרנות גידור בבית ההשקעות תמיר פישמן, סבור דווקא כי "שילובם של מכשירים אלו בצורה מושכלת, לצד אפיקי ההשקעה הקלאסיים של מניות ואג"ח, לא חייב להיות מסוכן". נציין, כי מכשירים אלו משמשים לרוב משקיעים מתוחכמים, בעלי בטחונות, כמו למשל מנהלי קרנות גידור.

בהתאם לכך מציע שוורץ שלוש אסטרטגיות רלוונטיות לשוק העכשווי:

1. קול מכוסה (Covered Call)

לכל מניה שרכשנו יש גם מחיר, שבו נהיה מוכנים למכור אותה. באסטרטגיה זו משקיע שקונה מניה, מוכר במקביל אופציית קול רחוקה מהכסף - שוורץ מניח מרחק של 20% ממחיר השוק הנוכחי.

בצורה זו מקבל המשקיע פרמיה מיידית עבור מכירת האופציה, ובתמורה מגביל לעצמו את הרווח לרווח סופי, היות שבכל מקרה מחזיק המניה תכנן למכור את המניה במחיר המימוש של האופציה.

"מכיוון שהשווקים מתומחרים בצורה יחסית מלאה, שימוש באסטרטגיה זו מאפשר למשקיע לחתוך אמנם את פוטנציאל הרווח, אך מספק לו הגנה על הפוזיציה בעקבות קבלת הפרמיה על מכירת האופציה", מציין שוורץ.

2. שורט-לונג אקוויטי (Long Equity-Short)

באסטרטגיה זו המשקיע קונה מניות שלהערכתו מתומחרות נמוך ביחס לשוויין, אך בנוסף גם מוכר בחסר (שורט) מניות שהוא חושב שהן מתומחרות גבוה מדי. הדבר יכול להתבצע על חברות בעלות מאפיינים דומים, או מתחרות באותו ענף.

המשקיע שסבור כי חברה א' רווחית מחברה ב', מניח למעשה כי לאורך זמן השינוי במחירה של הראשונה יהיה עדיף על השינוי במחיר האחרונה, ולכן הוא מוכר בחסר את המניה ותמורת המכירה רוכש את מניה א'.

"בשלב זה המשקיע אדיש למצב השוק, וכל מה שמעניין אותו הוא יחסי המחיר בין א' לב'. אם הניתוח של מחירי המניות יתברר כנכון, ייווצר רווח למשקיע כתוצאה מביצועיה העדיפים של מניה א'". מציין שוורץ ומוסיף, כי אסטרטגיה זו עולה על רקע התמחור המלא בשוק, שכן היא מאפשרת למשקיע להישאר אדיש למצב השוק הנוכחי.

3. הגנות בתקופת אי-ודאות

אסטרטגיה זו דומה במהותה לאסטרטגיית שורט-לונג. משקיע מחזיק תיק השקעות של מניות שנבחרו בקפידה ומיועדות להחזקה ארוכות טווח, אך קיימת נקודה בשוק של אי-ודאות וסיכון לירידות מחירים בשווקים. המשקיע אמנם מאמין במניות שהוא מחזיק ומעוניין להחזיקן לטווח ארוך, אך חושש מירידות נקודתיות שישפיעו על תיק הנכסים שברשותו.

באסטרטגיה זו המשקיע מוכר את המניות בחסר באמצעות אופציות או תעודות סל בחסר, מתוך הנחה שגם אם שוק המניות ירד, ירדו מחירי המניות שבהן הוא מחזיק פחות מהשוק. "ביצוע הגנות על התיק, לדוגמה קניית אופציות פוט או מכירת אופציות קול רחוקות מהכסף, מאפשר למשקיע להגן על התיק בצורה זולה יחסית מתרחיש של מצבי קיצון בשוק. אלו יכולים להתפתח כיום כתוצאה מהתפתחות המצב הגיאו-פוליטי, שעליו אין לנו שליטה כמנהלי השקעות או ככלכלנים", מסכם שוורץ.