והם רק רצו לעבור את העונה בשלום...

דורטמונד פתחה עונה עם ציפיות להשתלב בצמרת, ומצאה את עצמה קורעת את הבונדסליגה עם 12 הפרש בצמרת. איך השיטה של יורגן קלופ עובדת? פשוט: לרוץ עד שהיריב ייפול מהרגליים

"תיקו או הפסד לא באים בחשבון. אנחנו קבוצה הרבה יותר טובה, בכל עמדה על המגרש. לדורטמונד אין סיכוי נגדנו". את הדברים האלו אמר אולי האנס, נשיא באיירן מינכן, לפני המפגש בשבת באליאנץ ארנה בין המעצמה הפרטית שלו לבין מוליכת הבונדסליגה. ציטוט מביך אם לוקחים בחשבון את מה שהתרחש בפועל במשחק: 3-1 קליל לבורוסיה, שלאחר הערב הזה הגדילה את הפער שלה בפסגת הטבלה ל-12 נקודות, 10 מחזורים לפני הגונג האחרון. הפער שפתחה מבאיירן הגדולה עומד על 16 נקודות.

כדי להבין עד כמה מפתיעה דורטמונד העונה אפילו את עצמה, אפשר לחזור לתחילת העונה: "מה המטרות שלנו? לסיים באותו מקום שסיימנו בשנה שעברה", אמר אז בלם הקבוצה מאטס הולמס. את העונה שעברה סיימה דורטמונד במקום החמישי.

והנה נתון קטן שיוכל להבהיר עד כמה דורטמונד באמת טובה: ב-10 העונות החולפות בגרמניה נזקקה האלופה ל-71.6 נקודות בממוצע כדי לזכות בתואר. לדורטמונד כבר יש 58 נקודות, כשעוד 30 עדיין נותרו בקופה.

***

על-פניו, לא היתה בתחילת העונה שום סיבה להאמין שיש משהו שיכול לקחת את האליפות מבאיירן, זאת שזכתה בדאבל אשתקד והגיעה עד לגמר ליגת האלופות. בטח לא דורטמונד, שהציגה לראווה את הסגל השני הכי צעיר בליגה (גיל ממוצע 24.6), וחבורת שחקנים אלמונים יחסית שהשווי המוערך של כולם יחד מסתכם לפי אתר transfermarkt.de, ב-144.4 מיליון אירו בלבד (מחצית מהערך הכולל של הסגל של באיירן).

הקרדיט להצלחה צריך להגיע בעיקר למאמן יורגן קלופ, ש"מוציא העונה 200% מהסגל שהוא בנה", לדברי יואכים שוט, המסקר את דורטמונד עבור עיתון ה"בילד". קלופ, 43, נחשב למטאור בכדורגל הגרמני, וכבר זכה לכינוי "מוריניו הבא". בדורטמונד אומרים שהוא עובד 18 שעות ביממה, כשאת הזמן בין האימונים, האסיפות הקבוצתיות והשיחות האישיות הוא מעביר בחפירה בסטטיסטיקות, וצפייה בעשרות משחקים מרחבי העולם.

קלופ מחזיק בתואר אקדמי במדעי הספורט, ושם דגש רב על כושר גופני. בתחילת העונה הוא כינס את חניכיו, ואמר להם: "העונה אתם תרוצו יחד 120 ק"מ בכל משחק. את מה שיהיה חסר לכם, תשלימו באימון בוקר למחרת". על-פניו נשמע כמו איום דיקטטורי. אבל קלופ הוא אדם כריזמטי עם חוש הומור מפותח, שיודע לייצר אהדה אצל שחקניו. ולא רק אצלם, אלא אצל העם הגרמני כולו - במיוחד לאחר שכבש את מסכי הטלוויזיה ב-2006, אז שימש כפרשן של הרשת הממלכתית ZDF במשחקי המונדיאל.

יורגן קלופ, מאמן בורוסיה דורטמונד, בונדסליגה / צלם רויטרס
 יורגן קלופ, מאמן בורוסיה דורטמונד, בונדסליגה / צלם רויטרס

קלופ. המוריניו הבא? (צילום: רויטרס)

מה הסוד בשיטת המשחק של דורטמונד? בורוסיה מציגה קו הגנה חזק ומבוצר, ומוותרת במודע על החזקת כדור. היא גורמת להתקפת היריב להתעסק במסירות, לאבד ריכוז וסבלנות, ואז יוצאת למתפרצות קטלניות שגומרות את המשחק, באמצעות חלוצים וקשרים מהירים במיוחד, שמשטר הכושר של קלופ גורם להם לרוץ כמו עכברים על אסיד. דוגמה חיה לשיטה הזאת אפשר היה לראות במשחק מול באיירן בשבת, שבו החזיקה דורטמונד בכדור רק ב-30% מהזמן. והשיטה עובדת טיפ-טופ: לדורטמונד יש את ההתקפה הפורייה בבונדסליגה (2.16 שערים למשחק) וגם את ההגנה הכי חזקה (0.58 ספיגות בלבד בממוצע).

***

אם נחזור לרגע לבאיירן - נראה בכל זאת שהחולשה שלה היא המתנה הגדולה ביותר שיכלה דורטמונד לקבל העונה. בימים כתיקונם, אף קבוצה בגרמניה לא באמת יכולה להתחרות עם העושר והמסורת של באיירן. אבל אלו לא ימים כתיקונם: למרות שהגיעה למיצוי כמעט מקסימלי בעונה הקודמת, לא טרחה באיירן לרענן את הסגל בקיץ ולא רכשה אף שחקן חדש (ולא שהמצב הכלכלי, עם הכנסות שיא של 312 מיליון אירו ורווח נקי של 3 מיליון אירו, היווה בעיה); באיירן גם איבדה את הכוכב הגדול שלה אריאן רובן, שנפצע במונדיאל וחזר לשחק רק בסוף ינואר; אבל הכי חמור, היא סבלה מ"הנגאובר המונדיאל", לאחר שלא פחות מ-7 שחקנים שלה התקשו לחזור לעצמם אחרי שהשתתפו בטורניר בקיץ (שיחקו 2,218 דקות משותפות בדרום אפריקה, כשרק וולפסבורג, עם 1,725 דקות לשחקנים שלה במונדיאל, מתקרבת אליה באספקט זה בבונדסליגה).

עוד נקודת יתרון לדורטמונד על באיירן, ובעצם על כל הבונדסליגה, היא קהל האוהדים הענק שלה. ממוצע הקהל של דורטמונד במשחקי הבית העונה, 77,835 איש למשחק, הוא הגבוה ביותר בכדורגל העולמי. ובגלל שהאליפות הראשונה של המועדון מאז 2002 נראית כמו עובדה מוגמרת, בעיריית דורטמונד כבר החלו להיכנס לפאניקה: איפה ניתן יהיה לקיים את חגיגות הזכייה בתואר, אליהן צפויים להגיע יותר מ-150 אלף אוהדים? "אנחנו כרגע לא יודעים מה לעשות, הולכת להיות בעיה בטיחותית", אמר לסוכנות AFP האנס ריקסה, מנהל האירועים של העירייה. "נצטרך לתגבר באופן ניכר את כוחות השיטור וכיבוי האש כדי לעבור את זה בשלום".

מעניין מה תעשה העירייה אם דורטמונד תשחזר את 1997 הקסומה ותזכה בעונה הבאה בליגת האלופות.