מיתון בתשואות הקרנות: הוסיפו 1.8 מיליארד שקל בפברואר

מתוך הסכום הזה כ-1.7 מיליארד שקל הם גיוסים נטו ■ קרנות אי.בי.אי בלטו בחודש החולף בגיוס ענק, ומנגד קרנות פסגות עדיין מצויות בסנטימנט שלילי

החשש כי המהומות בלוב יתפשטו למדינות נוספות, והזינוק החד במחיר הנפט, שהביאו לסנטימנט שלילי בשוקי העולם, הגיעו גם לענף קרנות הנאמנות המקומי, שרשם חודש פושר יחסית לחודשים קודמים. ענף הקרנות, שכבר מנהל 162.3 מיליארד שקל, צמח בחודש פברואר בקרוב ל-1.8 מיליארד שקל, מהם כ-1.7 מיליארד שקל גיוסים נטו. מדובר בהיקף גיוס נמוך יחסית לחודשים האחרונים, שבהם גויסו סכומים גבוהים - כ-2 מיליארד שקל ועד למעלה מ-3 מיליארד שקל (למעט חודש דצמבר, שבו נרשמו פדיונות).

העדפות המשקיעים לא השתנו בהרבה, וגם בפברואר זרמו הכספים לאפיק קרנות האג"ח הכללי, בעיקר לאפיק קרנות האג"ח הקצר (כלומר במח"מ של עד 3 שנים). לפי נתוני רשות ני"ע, האפיק צמח ב-3.3 מיליארד שקל, ל-62.1 מיליארד שקל.

נציין עם זאת, כי הנתונים מעט מטעים. במהלך החודש ביצעה אקסלנס מיזוג של הקרן "אקסלנס שקל 1-4 שנים", שבה נוהלו 514 מיליון שקל, לתוך הקרן "אקסלנס אג"ח ואסטרטגיות ללא מניות". כך, הסכום האמור יצא מאפיק הקרנות השקליות ועבר לאפיק קרנות האג"ח. בנטרול המיזוג קרנות האג"ח צמחו ב-2.7 מיליארד שקל, מהם גיוסים של כ-2.5 מיליארד שקל.

לגבי הקרנות השקליות: אלו רשמו פדיונות של כ-1.1 מיליארד שקל, אולם כמחצית מכך נבעה כאמור ממיזוג הקרנות של אקסלנס. גם ללא המיזוג סבל האפיק מפדיונות, על רקע תשואות נמוכות שרשמו קרנות איגרות החוב השקליות באחרונה, בעיקר אלו המשקיעות באג"ח הארוכות.

כספים יצאו גם מהקרנות המנייתיות, שסבלו גם מירידת ערך על רקע ירידות השערים בשוק, בעיקר ביום האחרון של החודש. נכסי הקרנות המנייתיות קטנו ב-220 מיליון שקל, מהם כ-80 מיליון שקל פדיונות.

החודש בלטו קרנות אי.בי.אי בגיוס ענק, ומנגד קרנות פסגות עדיין בסנטימנט שלילי של פדיונות.

935 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות של קרנות פסגות מתחילת השנה. אם נצרף לכך גם את הפדיונות ב-2010, הרי שפסגות איבדה קרוב ל-4 מיליארד שקל בשנה וחודשיים. רק לא מזמן ניהלה פסגות 29.8 מיליארד שקל, שהיוו נתח שוק של למעלה מ-22%. כיום היקף נכסיה עומד על 27.4 מיליארד שקל - פחות מ-17% נתח שוק.

נראה שחקירת רשות ניירות ערך, שאליה נוספה העלאת דמי הניהול בקרנות הכספיות בסוף השנה שעברה, עדיין נותנות אותותיהן בחברה. בפני רונן טוב, מנכ"ל פסגות, וזיו שמש, המנכ"ל החדש של חברת הקרנות, עומדת משימה לא פשוטה: להחזיר את פסגות לתוואי של גיוסים, ובהתאם - לנתח שלה בענף.

1.4 מיליארד שקל - זהו היקף הגיוסים של קרנות אי.בי.אי, שבניהול עודד גל, בחודשים ינואר-פברואר. לאחר שגייסו בינואר 518 מיליון שקל, זרמו לקרנות החברה עוד 859 מיליון שקל - כמעט כולם לקרנות המסורתיות. מדובר בגיוס ענק של למעלה ממחצית סך הגיוסים בענף בחודש החולף. אגב, ב-2010 כולה גייסו קרנות אי.בי.אי רק קרוב ל-600 מיליון שקל.

נתון מעניין נוסף הוא שהגיוסים הללו היו רוחביים, כלומר בכמה קרנות מאפיקים שונים. נראה כי השילוב של תוצאות טובות, דירוגים גבוהים במערכת הייעוץ הבנקאית, ומוניטין חיובי - עושה את שלו. אי.בי.אי הייתה ונשארה אחת מחברות הקרנות המועדפות על יועצי ההשקעות.

חברה נוספת שממשיכה לבלוט בגיוסים היא אקסלנס, שבניהול מאיר מזוז - השחקן השלישי בגודלו בענף. קרנות החברה גייסו החודש 578 מיליון שקל, מהם 370 מיליון שקל לקרנות כספיות.

4 זהו מספר החברות שרשמו פדיונות בינואר מבין הגופים הגדולים בענף. בראשן עומדת פסגות כאמור, אחריה אלטשולר-שחם, שמקרנותיה נפדו 290 מיליון שקל (ו-477 מיליון שקל מתחילת השנה), הראל-פיא - מובילת הגיוסים של השנה שעברה, שאיבדה החודש 139 מיליון שקל, ומיטב, שרשמה פדיונות של 84 מיליון שקל.

קרנות אלטשולר שחם נהנו בשנה שעברה מגיוסים גבוהים מאוד, בין היתר לקרנות אג"ח מדינה, שבהן בית ההשקעות, שבניהול משותף של גילעד אלטשולר ורן שחם, מוטה לאג"ח הארוכות. אולם על רקע הפסדי ההון הפוטנציאליים באג"ח אלה בעקבות עליית הריבית, סובלות הקרנות מיציאת כספים.

10% זהו שיעור הצמיחה של קרנות אפסילון מתחילת השנה. קרנות החברה, שבניהול עידן אזולאי, גייסו 323 מיליון שקל מתחילת השנה - פי 3 מנתח השוק של החברה שעומד על 2.4% מהענף, 3.9 מיליארד שקל נכסים.

חברת קרנות קטנה נוספת שבולטת בגיוסים גדולים בהרבה מנתח השוק שלה, היא ילין לפידות. קרנות החברה, שבניהול אסף אלדר, גייסו החודש 175 מיליון שקל. בצירוף ינואר מדובר בגיוס של כ-550 מיליון שקל - פי 4 מנתח השוק של החברה, שעומד על 2.7%.

ענף קרנות הנאמנות
 ענף קרנות הנאמנות