תשקיעו בקרדיט

לאחרונה נוצרה הזדמנות חד-פעמית להשקיע בחברות האשראי האמריקאיות

מתי בפעם האחרונה קניתם משהו ושילמתם במזומן? אצלי זה היה לפני כמה שבועות, כשקניתי ארוחת צהריים, אבל היום אנחנו מבצעים את מרבית הרכישות שלנו בפלסטיק. בדיוק מהסיבה הזו חברות כרטיסי האשראי מצליחות לצמוח יותר ויותר מדי שנה.

הרעיון העסקי של חברות האשראי הוא פשוט: בכל פעם שאתם רוכשים מוצר או שירות כלשהו עם כרטיס האשראי שלכם, חברת האשראי מקבלת עמלה מהבנק. בניגוד לבנקים או לגופי השקעות אחרים, חברות האשראי מתבססות על העמלות האלו ואינן נותנות הלוואות. לכן הסיכון הפיננסי שלהן נמוך למדי בהשוואה לבנקים.

לפני כמה חודשים, כחלק מהרפורמה במערכת הפיננסית שמנסה להעביר ממשל אובמה, הועלתה הצעה להגביל את עמלות הסליקה בכרטיסי דביט (debit cards, כרטיסים ללא מסגרת אשראי). הרי חברות האשראי אינן צדיקות, וברור כי עמלות הסליקה גבוהות בהרבה מהעלות האמיתית של תהליך הסליקה עצמו.

החשש של המשקיעים הוא כי יישום ההגבלה, הקרויה "הצעת Durbin", יוביל את הבנקים לנסות לאלץ את חברות האשראי לצמצם את העמלות שהן גובות מהם. ומדובר בלא מעט כסף: על-פי הנתונים מהדוחות של חברת ויזה למשל, 20% מההכנסות מגיעים מעמלות הקשורות לכרטיסי דביט. בעקבות זאת נרשמה ירידה של כ-20% במחירי מניות האשראי הגדולות כגון ויזה (V) ומאסטר-קארד (MA) בתחילת השנה, בניגוד למדדים האמריקאיים, שדווקא עשו מהלך עליות מרשים מתחילת השנה. מאז, המניות האלו כבר הספיקו לתקן חלק מהירידות, אבל הן עדיין נסחרות נמוך יותר מהנקודה שבה נסחרו בסוף 2010.

אלא שהרפובליקאים שהשתלטו על בית הנבחרים לאחרונה כבר התחילו לשים מקלות בגלגלי הרפורמות של ממשל אובמה. הצעת Durbin היא סעיף של הרגע האחרון ברפורמה, ולכן יש סיכוי טוב שגם אם לא תבוטל, לפחות תתמתן בצורה משמעותית.

יתרה מכך, חברות האשראי הוכיחו בשנים האחרונות יצירתיות ויכולות צמיחה מרשימות למדי. עלייה צפויה בהיקף התיירות בעקבות התחלת היציאה מהמשבר בעולם צפויה אף היא להכניס לקופותיהן של חברות האשראי רווחים נוספים, היות שרכישות בכרטיסי אשראי במטבעות שונים הן כרבע מהכנסות חברות האשראי.

ובכלל, ויזה ומאסטר-קארד הן חברות גלובליות הפועלות גם מחוץ לגבולות ארה"ב, ופעילותן בעיקר במדינות מתפתחות היא מנוע צמיחה משמעותי. לכן, אפשרויות הצמיחה שלהן יהיו גדולות גם כאשר הצמיחה שלהן בתוך ארצות הברית תמשיך להיות נמוכה יותר, כפי שצפוי בשנים הקרובות.

לסיכום: מניות האשראי של ויזה ומאסטר-קארד אינן מניות ערך ואינן נסחרות בהנחה גדולה מדי מתחת למחיר ההוגן שלהן. יחד עם זאת, החששות מרפורמת Durbin יצרו נקודת כניסה נוחה עבור אלו מכם שמעוניינים להשקיע לטווח הארוך בחברות צמיחה איכותיות, מובילות שוק ובעלות יציבות פיננסית איתנה. אם אתם רוצים לבחור רק אחת מהן, אני באופן אישי ממליץ על ויזה, הן מבחינה איכותית ובמיוחד מבחינה תמחורית.

גילוי נאות: הכותב אינו מחזיק במניות המוזכרות.