נהג חדש ביצע עבירת תנועה? ההורים יקבלו דוח וייענשו

יוזמת הצעת החוק, ח"כ רונית תירוש: "הורה שמשאיר רכב לילד ללא פיקוח עושה מעשה לא פחות מסוכן מהורה שמשאיר אקדח טעון ללא פיקוח - ואת התוצאות כולנו משלמים בדם"

הצעת חוק ביוזמת ח"כ רונית תירוש, שתידון בוועדת שרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב, מציעה כי במקרה של עבירות תנועה על-ידי נהגים חדשים, מי שייענש ויקבל את דוח התנועה הם ההורים ולא הנהג החדש.

לפי הצעת החוק, ההורים יקבלו את העתק הדוח של ילדיהם, ובמקרה הצורך יזומנו לחקירה במשטרה. בנוסף, כאשר נהג חדש יעבור עבירת תנועה עם אותו רכב במשך 3 פעמים - בעל הרכב יזומן לשיחת נזיפה במשטרה.

לדברי תירוש, "הורה שמשאיר את הרכב ברשות הילד ללא פיקוח עושה מעשה לא פחות מסוכן מהורה שמשאיר אקדח טעון ללא פיקוח - ואת התוצאות כולנו משלמים בדם".

תירוש הוסיפה עוד כי "המטרה היא להשיג הרתעה כלפי הילדים והפסקת התכחשות בקרב ההורים - שיותר לא יוכלו להגיד 'לא ידענו'".

שותפים להצעת החוק, חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד) וחאמד עמר (ישראל ביתנו), ציינו כי ההצעה עלתה במטרה להביא לעדכון ההורים על עבירות התנועה של ילדיהם.

בבסיס ההצעה עומדת ההנחה שרוב הנהגים החדשים נוסעים במכוניות של הוריהם, שעד היום לא יודעו בעבירות התנועה של ילדיהם.

לפי נתוני עמותת "אור ירוק", נהגים צעירים בישראל (עד גיל 24) גורמים ל-22%-24% מתאונות הדרכים, בעוד שהם מהווים רק 16% מאוכלוסיית הנהגים. בנוסף, כ-43% מהתאונות הקשות והקטלניות מתרחשות בימי סוף השבוע ובשעות הערב והלילה - בהם בדרך-כלל הצעירים לוקחים את הרכב של ההורים לבילויים ולנסיעות פרועות עם החברים, וחשופים יותר לביצוע עבירות תנועה עם הרכב.

נתון חשוב נוסף העומד בבסיס ההצעה הוא שמעורבות ההנהגים צעירים בתאונות מהחודש הרביעי לנהיגתם (לאחר תום תקופת הליווי עם נהג מנוסה) הינה גבוהה באופן דרמטי מאשר ב-3 החודשים הקודמים להם. בתקופה זו חשוב שההורים בעלי הרכב יישארו מעודכנים בנוגע לעבירות של ילדיהם.