מקורבים: תשובה דורש להקפיץ את מחיר הגז ב-50%

כך אמרו ל"גלובס" גורמים המקורבים למו"מ בין "תמר" לחברת החשמל ■ שותפות "תמר": "המספרים מופרכים; המחיר הסופי יהיה אף נמוך יותר מזה של ים תטיס"

השותפות במאגר "תמר" דורשות להעלות בקרוב ל-50% את מחיר הגז בעסקת הענק עם חברת החשמל, כך טוענים גורמים המעורבים בעסקה. לטענתם, השותפות העלו את מחיר הגז לאחרונה מ-4.5 דולר ליחידת גז (mmbtu), ל-6.5 דולר. מדובר בעסקת הגז הגדולה בתולדות המשק, שהיקפה המקורי הוערך בכ-9.5 מיליארד דולר.

השותפות בתמר טוענות בתגובה כי מדובר ב"מספרים מופרכים". גורמים בשותפויות אמרו ל"גלובס" כי "המחיר הסופי של הגז בעסקה עשוי להיות אף נמוך מזה שמשלמת כיום חברת החשמל עבור הגז שהיא רוכשת מים תטיס". להערכת אנליסטים, חברת החשמל משלמת 5.6 דולר (ל-mmbtu) עבור הגז שהיא רוכשת כיום מכוח ההסכם עם ים תטיס שנחתם ב-2009.

בתחילת השבוע חשף "גלובס" כי חברת החשמל מבקשת להגדיל את כמות הגז שתרכוש ממאגר תמר מ-2.7 ל-5 מיליארד מ"ק (BCM) כשההנחה היא שהגדלת הכמות תביא להורדת מחיר הגז מצד הספקים, וייתכן שזה ההסבר להבדלי הגירסאות לגבי המחיר. אם אכן דורשות השותפות מחיר של 6.5 דולר, הרי שמדובר בהתייקרות חדה בהרבה במחיר הגז מכפי שהעריכו בשוק האנרגיה עד כה. על מחיר הבסיס יש להוסיף עלייה בשיעור שנתי של 2%, כך שמדובר למעשה במחיר של כ-7.5 דולר בערכים מהוונים.

מנצלים את המצב

בממשלה טוענים כי תשובה ושותפיו מנצלים את אי הוודאות סביב עתידו של ספק הגז השני לישראל, חברת EMG, כדי להעלות את המחיר. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, אף רמז אתמול כי מדובר בנושא הראוי לטיפולו של הממונה על ההגבלים העסקיים.

בדברו בכנס המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה אמר גבאי "השינויים הגיאו-פוליטיים שבשמם מנופפים הינם גורם חדש. האם זו הזדמנות להעלות מחירים? האם יש כאן עניין להגבלים עסקיים? אני מניח שזה יופנה אלינו כממשלה".

גורמים ממשלתיים אמרו לאחרונה, כי "לא נעמוד מהצד ונסתכל איך מחירי הגז טסים לשמיים. אין סיבה שלא נתערב במשא ומתן עסקי, במיוחד במקרה של חברת החשמל, כשהיזמים באים אלינו ומבקשים מאתנו הקלות וערבויות".

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, האשים אתמול בראיון עיתונאי את השותפים בתמר כי הם פועלים ב"חוסר אחריות לאומית". מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, אמר בשבוע שעבר כי "משק האנרגיה הישראלי נמצא בנקודה הכי רגישה בתולדותיו. נתייחס באפס סובלנות למי שינסה לנצל זאת לרעה".

"כמעט אותו מחיר"

השותפים ב"תמר" טוענים בתגובה כי מדובר בנתונים מופרכים שהופצו במטרה לחבל בעסקה המתגבשת. לדבריהם "ההצעה שהוגשה לחברת החשמל מאוד הוגנת, ובכמעט אותו מחיר שהיה בהצעה הקודמת, זאת למרות שמחירי האנרגיה בשנה האחרונה התייקרו במידה משמעותית. מחיר הגז בישראל הוא הוא 5 דולר בזמן שבאירופה משלמים 10 דולר ובסין 12 דולר. אין כל קשר בין ההצעה שלנו למה שקורה בעולם, או במצרים".

פרשנות / עמירם ברקת: כשמונופול עושה עסקה עם מונופסון

"חוצפה", "חזירות" "סחטנות", אלה התגובות שהבטן משחררת למקרא הטענה כי תשובה ושותפיו דורשים להעלות את מחיר הגז שתשלם חברת החשמל - ובעצם אנחנו ציבור הצרכנים - ב-50%. אבל השכל וההיגיון מחייבים לחשוב פעמיים לפני שחורצים דין.

ראוי להתייחס בספקנות רבה למספרים המודלפים במסגרת משא ומתן. הדברים נכונים שבעתיים במקרה של עסקת הגז בין תמר לחברת החשמל - העסקה הגדולה בישראל אי פעם בתחום האנרגיה. כל פסיק בעסקה הזו שווה כמה עשרות מיליונים לכאן או לשם.

הדלפת פרטי מו"מ לעסקת גז נחשבת לטאבו בחברת החשמל, וגם ספקי הגז מכבדים את הכלל הזה באדיקות. מה שחדש כאן הוא התגייסותם של אישי ממשל בכירים לטובת אחד הצדדים. המסר שמעבירים אייל גבאי ואחרים חד משמעי: זו איננה עסקה רגילה בין ספק ללקוח. בעסקה הזו גם אנחנו בפנים.

הטענה נגד תשובה ושותפיו היא כי הם מנצלים את המצב הגיאו-פוליטי שנוצר בעקבות המהומות במצרים ומנסים ברגע האחרון לשפר את תנאי העסקה. "הפכתם למונופול", אומרים להם, "וכדאי שתשנו את התנהגותכם בהתאם".

נכון שתמר נמצאת כיום בעמדת יתרון, אבל מצד שני גם הלקוח שמולה אינו קוטל קנים. אם תשובה ושותפיו הם מונופול באספקת הגז, הרי שחברת החשמל היא מונופסון של צרכניו. צרכי האנרגיה שלה מגמדים את שאר הלקוחות, כולל החברה לישראל.

"לקוח קטן" כינו בימים האחרונים השותפות בתמר את האחים עופר. האם ייתכן שגם האינטרסים של לקוחות עסקיים אחרים עומדים מאחורי האיומים? בהתנגשות הטיטאנים הזו קשה לדעת מיהם הסחטנים ומיהם החזירים.

תמר
 תמר