בנק הפועלים מזהיר: "הסיכון בהשקעה במניות עלה"

כלכלני הבנק מזהירים מפני המשך ירידות בבורסה בטווח הקצר בשל המהומות בעולם הערבי והזינוק בנפט ■ גם הזינוק ב"מדד הפחד" לרמה של 20% מטרידה את האנליסטים

כחודש וחצי לאחר שמדד המעו"ף נגע בשיא ומאז ירד ב-5%, ממליצים כלכלני בנק הפועלים להיזהר מהשקעות בבורסה בטווח הקצר מחחש להמשך תנודתיות בשל המהומות בעולם הערבי והזינוק במחיר הנפט ליותר מ-100 דולר לחבית.

"אנו ממשיכים להחזיק בדעה חיובית בנוגע לשוק המניות המקומי בטווח הארוך, עם חשש להמשך התנודתיות ואי ודאות בטווח הקצר, מה שמגדיל את רמת הסיכון בהשקעה מנייתית", נכתב בסקירת מחלקת המחקר של בנק הפועלים לסיכום השבוע בשוק ההון. זוהי הפעם הראשונה מזה זמן רב שהאנליסטים מדגישים בסקירתם את הסיכון הגלום בשוק.

בבנק הפועלים מוטרדים מהעלייה במחירי הנפט והסחורות, אשר עלולה לפגוע בצריכה הפרטית בעולם ובישראל. הצריכה הפרטית מהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג בארה"ב ויותר מ-40% מצמיחת התמ"ג בישראל.

"עד שלא יתברר עתידה של לוב וכל זמן שאיום השבתת האספקה מהמדינה יימשך, הדבר יקשה על רגיעה במחירי הנפט", כותבים האנליסטים בסקירתם. "לדבר משמעות גלובלית נרחבת, שכן נפט יקר עלול להביא שוב להאטה גלובלית, אם יימשך המצב לאורך זמן. גם במישור המקומי יש לכך משמעות, בעיקר על חברות שהנפט מהווה עבורן מצרך בעל משקל גבוה בסל העלויות, כגון חברות בתחומי התחבורה (תעופה, ספנות, הובלה), האנרגיה, הפלסטיקה והתעשיה הכבדה, שצורכת אנרגיה רבה. גם ערב האירועים בעולם הערבי, מחירי הנפט היו ברמות גבוהות יחסית של מעל ל-70-80 דולר לחבית, רמות שהביאו לעלויות גבוהות לחברות שהוצאותיהן מוטות למחיר הנפט".

אינדיקציה שלילית נוספת אותה מזכירים האנליסטים היא העלייה ב"מדד הפחד" כפי שהוא משתקף באופציות על מדד המעו"ף, כאשר מלפס הפחד זינק ל-20% לעומת 13% לפני חודשים ספורים, מה שמעיד על צפי להמשך תנודתיות בבורסה.

בשורה התחתונה, בבנק הפועלים מעריכים כי בטווח הקצר ייתכנו ירידות נוספות בבורסה, אולם בטווח הארוך יותר הנתונים הכלכליים החזקים של ישראל והריבית הנמוכה במשק יביאו לכך ששוק המניות יניב השנה תשואה עודפת על פני אפיקי השקעה אחרים, כך שהם ממליצים למשקיעים "להמשיך ולהחזיק ברכיב המנייתי, תוך התחשבות בתנודתיות בטווח הקצר".