"אפקט טרישה": האירו היציג התחזק ב-0.7% ל-5.04 ש'

נגיד הבנק המרכזי האירופי אותת כי ייתכן שהריבית תעלה בחודש הבא - והקפיץ את האירו ■ דולר היציג נקבע ללא שינוי - 3.611 שקלים

השקל נחלש היום (ו') מול האירו ושמר על יציבות מול הדולר, כאשר בשוק המט"ח העולמי המתינו בדריכות לפרסום נתוני התעסוקה בארה"ב בצהריים, ובינתיים האירו מזנק בעולם לאחר שנגיד הבנק המרכזי האירופי אמר כי ייתכן שהריבית בגוש האירו תעלה כבר בחודש אפריל.

הדולר היציג נקבע היום ללא שינוי בשער של 3.611 שקלים והאירו היציג התחזק ב-0.7% ל-5.0404 שקלים. בעולם, האירו נסחר מעל 1.39 דולרים, כאשר ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי סוחרים הציבו פקודות מכירה רבות על הצמד אירו-דולר סביב רמה של 1.398 דולרים לאירו, כך שמדובר באזור התנגדות.

ז'אן קלוד-טרישה, נגיד הבנק המרכזי האירופי, הותיר אתמול את הריבית בגוש האירו על כנה ברמה של 1%, אולם ציין כי העלאת ריבית בחודש הבא הינה "אפשרית". זאת, נוכח התחממות האינפלציה במדינות אירופה.

"האירו ימשיך להתחזק לאור הצעדים המוניטריים המצמצמים שצפוי לנקוט הבנק המרכזי האירופי", מעריכה ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים. "רמה של בין 5.11 ל-5.12 שקלים לאירו היא רמת התנגדות מהותית שהאירו יתקשה לחצות. הדולר ייסחר בזירה המקומית כשרמת התמיכה המהותית היא רמת 3.58 שקלים - רמה שבנק ישראל צפוי לשמור באמצעות התערבות במידה והדולר ייחלש לכיוון זה".

טרישה ועמיתו האמריקני בן ברננקי (יו"ר הפדרל ריזרב) מציגים 2 דרכים שונות להתמודדות עם הזינוק במחירי הנפט והסחורות, שצפוי להעלות את האינפלציה בחודשים הקרובים. בעוד שטרישה הצהיר כי לא יסבול עלייה באינפלציה מעבר ליעד של הבנק המרכזי (1%-2% בשנה), ברננקי אמר מוקדם יותר השבוע כי עלייה באינפלציה תהיה "זמנית ומתונה", כך שאין צורך למהר ולהעלות את הריבית.

בשוק המט"ח, אם כן, מתחילים לגלם אפשרות של התרחבות פער הריביות בין אירופה לארה"ב, מה שמחזק את האירו מול הדולר.

"עכשיו כבר די ברור שאירופה התנתקה מארה"ב בכל מה שקשור למדיניות מוניטארית", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" יושיו יושידה, סוחר מט"ח ב-Mizuho Trust שביפן. "עם זאת, אני לא בטוח שהנגיד האירופי יעלה את הריבית באופן מהותי ויסתכן בהידוק תנאי האשראי כעת. באשר לארה"ב, אני מעריך שה'פד' ימתין עד חודש יוני לפחות ויבחן את הנתונים הכלכליים, בטרם ירמוז על שינוי אפשרי במדיניות המוניטארית".

בארה"ב ובעולם כולו ממתינים היום לפרסום נתוני התעסוקה בשוק העבודה האמריקני לחודש פברואר. ההערכות הן כי בפברואר נוצרו 196 אלף משרות חדשות - הנתון החזק ביותר מאז חודש מאי. דוח התעסוקה, המתפרסם ביום שישי הראשון של החודש, הינו אחד הנתונים החשובים ביותר ומשפיע רבות על מדיניות ה'פד' ועל שוקי המט"ח והמניות. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

[לאתר המט"ח]