"הפדרל ריזרב לא יעלה ריבית בקרוב, למרות השיפור"

כך מעריך רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות, בתגובה לנתוני התעסוקה שפורסמו היום ■ "ההידרדרות אכן נעצרה, אך השיפור יהיה מדוד והדרגתי"

כ-192 אלף משרות חדשות נוספו למשק האמריקני בחודש פברואר, פחות או יותר בהתאם לציפיות המוקדמות (שעמדו על כ-196 אלף משרות). מדובר בשיפור ניכר לעומת נתוני התעסוקה של החודשים האחרונים ובשיא שלא נראה מאז מאי. לשם ההשוואה, בחודש ינואר נוצרו 58 אלף משרות בלבד, נתון מאכזב בעיקר בשל מזג האוויר הקפוא ששרר באזורים נרחבים בארה"ב.

לצד העלייה ביצירת המשרות, שיעור האבטלה ממשיך אף הוא לרדת ונסוג בחודש שעבר ב-0.1% לרמה של 8.9% לעומת 9% בינואר ולעומת צפי לרמה של 9.1%. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז חודש אפריל 2009.

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות, מציים בתגובה לנתונים כי הדוח החדש מצביע בהחלט על שינוי חיובי בתמונת המצב לגבי שוק העבודה בארצות הברית. עם זאת, במבט קדימה, התעסוקה תוסיף להיות נמוכה והאבטלה לא תמהר לרדת ואולי אף תעלה לפרק זמן מסוים. ההידרדרות אכן נעצרה, אך השיפור יהיה מדוד והדרגתי. זאת כל עוד בצד ההתאוששות הנאה במספר מגזרים יהיו מגזרים אחרים ובראשם הבנייה למגורים והדיור, שיוסיפו לגלות רפיון ויעכבו את התהליך.

אחת ההשלכות החשובות לכך נוגעת לגובה הריבית בארצות הברית, שתוסיף לשהות סביב רמתה הנמוכה הנוכחית בחודשים הבאים. זאת משתי סיבות: לנוכח ניסיון העבר - ה-Fed לא פוצח בסבב העלאות ריבית כול עוד האבטלה אינה יורדת בעקביות ובמידה מספקת. והסיבה השנייה: האבטלה הגבוהה תוסיף להגביל את לחצי המחירים מצד ההיצע.

עוד מציין מנחם כי ההערכות הסותרות בקרב המעסיקים והעובדים עשויות להוליך למצב בו החברות לא תוכלנה לקלוט את כול המצטרפים החדשים למעגל מחפשי העבודה ולכן שיעור הבלתי מועסקים יגדל דווקא. ראיה לכך ניתן למצוא בכך שמספר המועסקים במשרות חלקיות לא ירד, שכן משרותיהם קוצצו, או שלא עלה בידם למצוא משרה מלאה. בנוסף, חשוב להדגיש ש-44% מהבלתי מועסקים בארצות הברית נמצאים במצב זה 27 שבועות או יותר - שיעור גבוה המדגיש את תופעת הגרעין הקשה.