"הסכמה על חלוקת שכר דיפרנציאלית לעובדים הסוציאליים"

הוויכוח כעת - על העלויות ■ הממונה על השכר בוחן את האפשרות לקבוע שכר מינימום מיוחד לעובדים הסוציאליים ■ בהסתדרות מוותרים על צו הרחבה

הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, מביע היום (ב') התנגדות רשמית לדרישת ההסתדרות להחיל את הסכמי השכר של העובדים הסוציאליים גם על עו"סים המועסקים בידי המדינה באמצעות עמותות. "מבחינתו הדבר אינו אפשרי, שכן זה מסנדל את המעסיקים של אותם עובדים לגבי נתח ההוצאה על השכר", אמר לוין בשיחה עם "גלובס". לדבריו, הדבר עלול ליצור תקדים שלילי בנוגע לסקטורים אחרים המועסקים בשירות המדינה ובמגזר הציבורי באמצעות עמותות וספקי שירותים אחרים.

לוין, שאמר את הדברים בתום פגישת מו"מ נוספת עם ראשי ההסתדרות ומשרד הרווחה, חשף כי אחת האפשרויות שנבחנות באוצר היא להגדיר "שכר מינימום מיוחד לעובדים סוציאליים". כך, השכר ההתחלתי של עובד סוציאלי יהיה קבוע - בין אם הוא מועסק ישירות על ידי המדינה, או על ידי גוף חיצוני. "אני מעריך שהנושא יסוכם תוך כמה ימים. ללא פתרון לבעיית העובדים בעמותות, המו''מ יעלה על שרטון", הוסיף. בין השורות, אפשר להעריך כי דבריו של לוין מכוונים דווקא לנציגי אגף התקציבים במשרד האוצר. אלה, כך על פי מקורות, מביעים את ההתנגדות העיקשת ביותר בעניין עובדי העמותות.

שר האוצר התייחס אף הוא לסוגיה ואמר כי "החלטתי להוציא את העובדים הסוציאליים מהסכם השכר שעליו חתמתי בנובמבר, מתוך ידיעה שיש מקום לשיפור שכרם", אמר יובל שטייניץ בוועידת הנדל"ן של "גלובס". "אני מקווה שבימים הקרובים נגיע להסכם, כי יש כבר הסכמים ביננו לבינם על עיקרון שיפור השכר ועיקרון הדיפרנציאליות - בין מי שמרוויח 5,000 שקל ובין מי שמרוויח 15,000 שקל. אני מקווה שהעניין ייפתר, והם יחזרו לעבודתם המסורה ויתמודדו עם הבעיות הכי קשות במדינת ישראל".

שאלת המסגרת

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", בהסתדרות נוטים לוותר על דרישתם המקורית לצו הרחבה שיחיל את הסכמי השכר במלואם על עובדי העמותות, והם מסתפקים בחלופות שונות שישפרו את השכר שלהם. עם זאת, בהסתדרות דורשים לקבוע מנגנון שיאפשר לארגון לוודא שתוספות השכר אכן יגיעו לעובדי העמותות, ולא ייבלעו בתקציב שלהן לצרכים אחרים. גורמים בהסתדרות מציינים בהקשר הזה את המקרה האחרון של מעונות ויצ"ו, שסירבו לשלם תוספות שכר לעובדים על אף שהמדינה הגדילה את תקציב המעונות בעקבות הסכם השכר במגזר הציבורי.

גם בהסתדרות וגם במשרד האוצר מציינים כי הושגה כבר הסכמה על חלוקה דיפרנציאלית של תוספות השכר, ואולם כעת הוויכוח המרכזי הוא על המסגרת הכללית של עלות תוספות השכר. ההסתדרות דורשת עלות שוות ערך לתוספת ממוצעת של 30%, ואילו במשרד האוצר מוכנים לתוספת של כ-15% בממוצע. עם זאת, כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", שיעור התוספת צפוי לעמוד בסופו של דבר על 24% - בדומה למה שקיבלו הרופאים והמרצים באוניברסיטאות בשלוש השנים האחרונות. בינתיים שביתת העו"סים נכנסת ליומה השלישי, ובמשרד האוצר מכנסים הערב התייעצות מיוחדת עם השר בניסיון לגשר על הפערים - חלקם פערים בגישה בין האגפים השונים במשרד.

שכר יובדים סוציאליים
 שכר יובדים סוציאליים