איגוד קופות הגמל על חקיקת האוצר: דרקונית ומפלה

מתרבות ההתנגדויות סביב הצעת חוק האכיפה המנהלית של אגף שוק ההון באוצר ■ האוצר: "אין בכוונתנו לקבוע את הקנסות כפונקציה של השכר"

בעיצומם של הדיונים בוועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה), מתרבות ההתנגדויות סביב הצעת חוק האכיפה המנהלית של אגף שוק ההון באוצר, בראשות עודד שריג, המקדם אותו בהתאם לחקיקה דומה שהשלימה רשות ני"ע.

במסגרת זו, בקרב חברות ניהול קופות הגמל טוענים כי האוצר מפלה לרעה את מרבית מנהלי הקופות השכירים, שלפי הצעת האוצר חשופים לקנסות גבוהים בהרבה מאשר של גורמים אחרים בשוק הפנסיוני, ובראשם סוכני ביטוח.

באגוד קופות הגמל גורסים כי הצעת החוק שמוביל האוצר דרקונית מדי ובעייתית, בעיקר בהקשר של הקנסות הפרטיים. נציין כי בחקיקה שהובילה רשות ני"ע ניתנה לה הסמכות לקנוס אנשים פרטיים, נושאי משרה מצד אחד ויועצי השקעות בבנקים, בין היתר.

כעת, טוענים באגוד קופות הגמל, האוצר מפלה אותם לרעה - בעיקר מול סוכני ביטוח - כשהוא מתייחס בפועל לכל אחד מנושאי המשרה בקופות הגמל כאל בעל הון היכול לשלם קנסות של מאות אלפי שקלים, בעת שבפועל מדובר לרוב בשכירים. זאת, בה בשעה שסוכני ביטוח חשופים לקנסות נמוכים בהרבה. לכן הם מנסים להוביל את ועדת הכספים והאוצר לסכם על מבנה קנסות דיפרנציאלי, הנגזר משכרו של העובד שיסטה מהוראות האוצר.

משל האקדח

לטענת עו"ד ארנון שגב, המייצג את אגוד קופות הגמל וקרנות הפנסיה שבבעלות בתי ההשקעות, "חוק האכיפה המנהלית משול לאקדח המונח במערכה הראשונה, שכולנו יודעים שיירה במערכה האחרונה... החוק בנוי באופן מפלה וחסר הגיון. אם וככל שיש מקום לדון על עיצומים, יש לקבוע מבחן תלוי יכולת השתכרות".

באוצר לא משתכנעים מכך ומסרו בתגובה כי "אין בכוונתנו לקבוע את הקנסות כפונקציה של השכר. ממילא נקבעו לגבי יחידים סכומי קנסות נמוכים, וממילא נתונה למפקח סמכות לשיקול דעת להפחתת סכום הקנס. סכומי הקנסות נקבעו בהתאם למהות המפר, היקף פעילותו ואחריותו, ובהתאם לכך נערך בידול בין תאגידים לפי סוגם ולפי היקף פעילותם, וכן בין יחידים המשמשים נושאי משרה בגופים, ליחידים שהם סוכנים וליחידים המועסקים בתאגיד".

לפי שעה האוצר הסכים להפחתת העיצום הכספי המרבי שיוטל על כמה מהשחקנים בשוק, בין היתר כתוצאה מהתנגדות של חברות הביטוח לסמכויות הרבות ששריג מבקש לעצמו - אף מעבר למה שניתן לרשות ני"ע. בעיקר מדובר על כך שהמפקח על הביטוח רוצה לשמור על הסמכות להטלת עונשו, בה בעת שהוא גם הגורם הסטטוטורי היחיד הקובע את כללי הרגולציה. בחברות הביטוח לא נענים לשינוי שהציע שריג למול טענה זו, כך שימשיכו לפעול כנגד ההצעה כפי שהיא כעת.