שווה השקעה? קרן חדשה שעוקבת אחרי הסמארטפונים

קרן סל חדשה, FONE, עוקבת אחר אינדקס שהוא יציר כפיה של בורסת הנאסד"ק, וכולל חברות שעוסקות בסקטור הטלפונים החכמים

שבוע שעבר השיקה אפל את האייפד 2 ברעש גדול, אך לא רבים יודעים כי במהלך חודש נובמבר האחרון הושקה קרן סל (ETF) חדשה, שמאפשרת למשקיעים לרכוב על הגל של טלפונים חכמים (סמארטפונים).

קרן הסל החדשה, First Trust NASDAQ CEA Smartphone Index Fund (סימול: FONE), עוקבת אחר אינדקס שהוא יציר כפיה של בורסת הנאסד"ק, וכולל חברות שעוסקות בסקטור הטלפונים החכמים. על מנת להיכלל באינדקס נדרש כי החברה תהיה מוכרת כחברה העוסקת בתחום על ידי ה-Consumer Electronics Association. כל מניה הכלולה במדד חייבת להיות רשומה למסחר, בעלת שווי שוק מינימלי של 250 מיליון דולר, ונפח מסחר יומי של לפחות מיליון דולר בשלושת החודשים האחרונים.

על כל המניות הכלולות באינדקס להיות שייכות לאחד משלושת הסגמנטים הבאים: הראשון, Handsets (45% מהאינדקס): חברות העוסקות בייצור של ציוד מכשירים סלולריים, ובעיקר חכמים; השני,Software Applications and Hardware Components (45% מהאינדקס): חברות העוסקות בפיתוח של תוכנה או אפליקציות תומכות מכשירים חכמים (מערכות הפעלה, ציוד ותוכנת רשת, ומרכיבים נוספים לתמיכה במערכת ההפעלה); והשלישי, Network Providers (10% מהאינדקס): חברות העוסקות במתן גישה לרשתות סלולר למכשירים חכמים.

לוהט אך יקר

החברה המנהלת את קרן הסל (First Trust) מעניקה לכל חברה משקל שווה בתוך תת-התחום שבו היא כלולה, וכן היא מתחייבת לערוך שינויים באינדקס פעם בחצי שנה, ואיזון של המרכיבים פעם ברבעון. אך למרות שמדובר בקרן סל גלובלית, מרבית החברות המרכיבות אותה הן אמריקניות.

דמי הניהול השנתיים של קרן הסל עומדים על 0.7% - יקר יחסית לקרנות סל סקטוריאליות. הפילוח הסקטוריאלי של קרן הסל נשלט על ידי סקטור Information Technology, עם חלקים קטנים משמעותית של חברות צריכה ושירותים.

קרן הסל כוללת שמות של חברות מוכרות, ומנגד תכלול ככל הנראה גם שמות שאינם כה ידועים למשקיע הממוצע (ראו למעלה את ההחזקות הגדולות של התעודה). אין זה סוד כי תחום מכשירי הסלולר החכמים צבר תאוצה עצומה בשנים האחרונות, ובייחוד לאור מהפכת האייפון ששינתה את השוק כולו. לפי מידע פומבי המפורסם באינטרנט, ידוע כי נמכרים כיום 250 מיליון מכשירים כאלו בשנה, והמכירות שלהם צפויות לעבור את היקף מכירות ה-PC כבר ב-2012.

בנוסף, קצבי הצמיחה של מכירות המכשירים החכמים צפויים להיות חזקים, ומחקרי שוק מעריכים מכירות של פי 3 מכשירים ב-2012 ביחס למכירות של 2008. בארה"ב נתח מכירות המכשירים החכמים עומד כבר על כ-30%, והוא עולה בהתמדה. נראה שכל העולם צועד בעקבות ארה"ב, ואפילו במדינות מתפתחות נצפה הלהט לרכוש מכשירים אלו כחלק מתהליך ההתעשרות והחיבה לסמלי סטטוס.

עם זאת, נציין כי תעודה זו הינה חדשה למדי, ולכן יש לנהוג בזהירות ביחס למחזורי המסחר שלה. זאת על אף שכבר בעשרת ימי המסחר הראשונים, ניתן היה לראות מחזור יומי של 2 מיליון דולר. תחום המכשירים החכמים אמנם לוהט, אך יש לזכור כי הוא מזמין אליו תחרות רבה, ויוצר לחץ חזק של ירידת מחירים. תופעה זו אינה חדשה, והיא נכונה לתחומים כגון זה. בשנים הבאות יהיו לכך השלכות גם על תוצאות החברות הפעילות בתחום.

הכותב הוא אמיר ארגמן, אנליסט המאקרו הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל