"תוכנית אטיאס לסבסוד משכנתא תעלה מחירי הדירות"

‎‎ח"כים בוועדת פנים וכלכלה תקפו: "נתניהו רומז שאנחנו גורמים סחבת? הוא לא היה בדיון אחד. אם הנושא הזה כל כך חשוב לו, מדוע הוא לא מטריח עצמו לבוא לכאן? העולם שלו בנוי מספינים"

‏ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), יו"ר הוועדה המשותפת (פנים וכלכלה) לנושא הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, כועס על ראש הממשלה בנימין נתניהו ומבקר בחריפות את תוכנית רה"מ להגברת קצב בניית הדירות במדינת ישראל.

"את חוק התכנון הנוכחי לקח שבע שנים לחוקק, ואנחנו נדרשים לקיים דיונים בשבעה שבועות", אמר היום (ג') ח"כ אזולאי. ‏‏"החלטתי לכנס את מסיבת העיתונאים כדי להגיד שמסע ההשמצות נגד הוועדה צריך להיפסק, ואני כאות מחאה מודיע שבשבוע הבא, באופן חד-פעמי, לא אכנס את הוועדה".

לפי אזולאי, הצעת נתניהו לתוכנית "עוקפת ביורוקרטיה בנדל"ן", שבמסגרתה ייבנו תוך שנה וחצי עשרות אלפי יחידות דיור, אינה יותר מספין תקשורתי. חברי הוועדה המשותפת לנושא הרפורמה בחוק התכנון והבנייה הביעו פליאה על רעיון רה"מ להקים וד"לים (ועדות דיור לאומיות), בהשראת הוול"לים של שנות ה-90, וזאת לאור העובדה שאת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה יזם נתניהו עצמו. בוועדה אף הביעו תרעומת על הביקורת שהשמיע נתניהו על עיכוב בדיוני הוועדה בסעיפי הרפורמה.

‏"יש טענה שאנחנו מעכבים את הדיונים", אמר אזולאי. "את חוק התכנון הנוכחי, שקיים מאז 1965, לקח שבע שנים לחוקק, ואנחנו נדרשים לקיים דיונים בשבעה שבועות. כשרציתי להוסיף עוד דיון כך שיהיו שני דיונים בשבוע הייתה התנגדות רבה של חברי הכנסת. הצעתי לפצל את מרכיב התכנון ממרכיב הרישוי ברפורמה והממשלה התנגדה בכל תוקף".

חבר הוועדה המשותפת, ח"כ דב חנין (חדש), תקף אף הוא את ההצעה החדשה של נתניהו: "הוועדה מקיימת כאן עבודה רצינית ומקצועית ואנחנו עוסקים במהפכה שלמה. אני רוצה להגיד לנתניהו שבמקום הזה לא מבזבזים זמן, אלא עוסקים בתשובות אמיתיות לשאלות אמיתיות. ראש הממשלה לא היה בדיון אחד של הוועדה ואם הנושא הזה כל כך חשוב לו, מדוע הוא לא מטריח עצמו לבוא לכאן ולראות בעצמו איך זה נראה? העולם שלו בנוי על ספינים. קצה נפשו של נתניהו בדמוקרטיה, קצה נפשו בדיונים בכנסת כי זה לוקח זמן. כשהוא מדבר על ביורוקרטיה הוא מדבר על זכותם של אנשים להגן על חייהם. אלא שזה לא ביורוקרטיה, זה דמוקרטיה ועל זה לא נוכל לוותר".

יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), נחלץ להגנתו של נתניהו: "לא זיהיתי אצלו הקנטה של ועדת הפנים. יש מידה מסוימת של אכזבה בדבריו, אבל הוא לא הטיל אשם בוועדה. נתניהו הוא אבי הרפורמה, זו לא הצעת חוק פרטית של אף אחד והוא מאמין בה והיא אמורה להסדיר את נושא התכנון בישראל. בעיית מחירי הדיור היא לא רק בעיה כלכלית, אלא בעיה חברתית. לכן נתניהו רוצה פתרון בדחיפות, להשמיט כל חסם של ביורוקרטיה ולא בשביל להחליש ועדות בכנסת. הוו"דלים הם הזריקה לווריד להשפעה על מחירי הדיור שתחתם נאנק הציבור". ‏‎‎‏

‎‎עלות סבסוד המשכנתאות: 2.6 מיליארד שקל בשנה ‏

לאחר שש"ס איימה אמש שלא תצביע אמון בממשלה, הודיע נתניהו שיקדם את חוק סבסוד המשכנתאות לזוגות צעירים חסרי דירה בפריפריה, שיזם השר אריאל. הצעת החוק, שהייתה אמורה להגיע לדיון בוועדת כספים, תעבור לידי ועדת הפנים שבראשה עומד ח"כ דוד אזולאי מש"ס, והיא זו שתכין אותה לקריאות הבאות.

בפגישה שקיים אמש עם נתניהו, דרש אטיאס כי החוק יעבור לוועדת הפנים כדי לזרז את קידום החוק שמבטיח החזר משכנתא חודשי של 800 שקל בחודש למשך 20 שנה לזוגות צעירים.

אטיאס, יוזם החוק, ביקש להעביר את ההצעה במסגרת הצעת חוק ההסדרים, אולם משרד האוצר סירב לקדם אותה. לאור זאת, היא נשלחה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה כהצעת חוק פרטית של ח"כ יצחק וקנין (לאור התנגדות האוצר), והחוק זכה לתמיכת הממשלה ועבר בקריאה טרומית לפני כחודשיים.

מאז התקיימו דיונים מול האוצר על היקף החוק ותנאיו, אך הוא לא קודם. בעקבות זאת הודיעה ש"ס כי היא רואה בחוק ובמצוקת הדיור בסיס למשבר פוליטי, אולם היום, עם העברת החוק לוועדת הפנים, נפתחה הדרך לקבלתו.

אטיאס בירך הבוקר על ההחלטה. "אני שמח שחוק סבסוד המשכנתאות שיזמתי יקבל כעת דחיפה וייתן פתרון לזוגות צעירים רבים, הנאנקים תחת עול המשכנתאות. יש לנו באזורי העדיפות עשרות אלפי יחידות דיור מתוכננות עם תב"ע בתוקף שאפשר לשווק אותן כדי להגדיל את המלאי, אם הביקושים יעלו בעקבות ההטבה הזו", אמר.

‎‎האוצר מתנגד

‎‎עלות הצעת החוק לסבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה של ש''ס נאמדת בכ-2.6 מיליארד שקל בשנה, כך אמרו ל"גלובס" גורמים בכירים במשרד האוצר.

הצעת החוק מורכבת משני צעדים מקבילים: סבסוד בהחזרי משכנתה בסך 800 שקל בחודש וסבסוד ממשלתי בריבית המשכנתה, בסך 140 אלף שקל. לפי האוצר, עלות השוטפת השנתית של הצעד הראשון נאמדת בכ-1.4 מיליארד שקל בשנה, והעלות האקטוארית עשויה לטפס עד 15 מיליארד שקל. סבסוד הריבית יעלה לקופת המדינה לשנה סכום המוערך בכ-1.2 מיליארד שקל. שני הצעדים יחד, כאמור יעלו לקופת המדינה כ-2.6 מיליארד שקל בשנה. המספרים הללו נכונים, לפי גורמים באוצר, כל עוד החוק לא יחול רטרואקטיבית.

במשרד האוצר מתנגדים נחרצות למהלך. גורם בכיר באוצר טוען כי "הוא רק יעלה את המחירים. בשנים 2003 ו-2005 יצאה המדינה במבצע מענקים לזוגות צעירים לפריפריה והדבר היחיד שקרה הוא שהמחירים עלו כי הקבלנים ובעלי הדירות גלגלו את מלוא ההטבה אליהם". כמו כן ציין כי " אין מקור תקציבי למימון המהלך" ורמז לכך שהאוצר עשוי לדרוש בקרוב קיצוץ רוחבי בתקציב המשרדים.