יום האישה הבינ"ל 2011: האירועים המרכזיים

מרתון סרטים של סטודנטיות באוניברסיטת תל אביב; הקרנה חגיגית של הסרט "עיישה" בסנימטק תל אביב; פסטיבל נשים ודת בירושלים

כוח הסטודנטיות

במהלך יום האישה הבינלאומי יתקיים באוניברסיטת תל אביב מרתון הקרנת סרטי נשים, שנכתבו, בוימו והופקו על ידי סטודנטיות ובוגרות של החוג לקולנוע. חלק מהסרטים המשתתפים, זכו להכרה בפסטיבלי קולנוע ברחבי העולם ולהקרנות בסינמטקים בישראל.

בסך הכל, יוקרנו 14 סרטים בארבעה מקבצים רצופים. במקביל להקרנות, התכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטה תקיים דיונים ושיח בנושאים הקשורים לנשים העוסקים בתמורות במעמדן של נשים בתרבות הישראלית.

במושב הראשון - "נשים ויצירה" (בניין רוזנברג), ישתתפו פרופסור חנה נוה דיקן הפקולטה לאמנויות ומגדר, הסופרת רונית מטלון מהחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה והסופרת והמשוררת מונא דאהר.

המושב השני יעסוק ב"נשים משנות" ויתקיים לאחר הקרנות הסרטים, בשעות 17:00 עד 1719:00 בבניין נפתלי, אולם 201. במושב זה יקחו חלק פרופסור חרמונה שורק מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטה העברית בירושלים, תא"ל גילה כליפי יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים ועו"ד פנינה טמנו כתבת המשפט של הערוץ הראשון.

10:15-11:45 - מקבץ הסרטים הראשון:

"ליבינג רום" מאת טלי שלום עזר, "אווה עוזבת" מאת איה סומך, "זוהר" מאת יסמין נובק, "בתים ובובות" מאת פולה זן.

12:15-13:45 - מקבץ הסרטים השני:

"תזכור את זה" מאת עילית זקצר, "אחת מרחוק" מאת נועה אושרוב, "ילדה גדולה" מאת דנה נויברג, "ביקור חולים" מאת מיה דרייפוס.

14:15-15:45 - מקבץ הסרטים השלישי:

"סרוגייט" מאת טלי שלום עזר, "שעווה זה כואב" מאת מיה דרייפוס, "תסנים" מאת עילית זקצר.

16:15-17:00 - מקבץ הסרטים הרביעי:

"אודישן" מאת אתי ציקו, "פיתיון" מאת מיכל ויניק, "ברבורות" מאת רוני ששון.

אישה לבדה

הקרנת הבכורה של הסרט הדוקומנטרי הישראלי "עיישה" נקבעה ליום ג' במטרה שייצג עבור הסינמטק בתל אביב את יום האישה הבינלאומי. הבימאיות הצעירות אושרי חיון והילה כהן, ש"עיישה" הוא סרט הגמר שלהן במכללה האקדמית ספיר, יהיו נוכחות בהקרנה ויענו לשאלות אחריה.

שם הסרט הוא כשמה של הגיבורה - ישישה בת 96, כבדת תנועה, המנהלת משק קטן שתוצרתו מקיימת צרכיה. שותפתה לחיים היא עז בשם "בובה", וזו מפיגה את בדידותה של עיישה ומעניקה טעם לחייה לאחר שבעלה נפטר ואחד עשר ילדיה, עמם ניהלה מערכות יחסים כושלות, ממעטים לבקר אותה במושבה יבניאל הרחוקה מתל אביב.

כמו העז "בובה", כך יתר בעלי החיים אשר סביבה, מהווים עבורה סיבה טובה לחיות. חיון וכהן כותבות על גיבורת סרטן שהיא "חיה את חייה על רקע הנופים המרהיבים של יבניאל, אבל בלבה היא עדיין למרגלות הרי האטלס. והיא מסרבת לעקור את המסורת מליבה, מסורת שהולכת וגוועת, שחוצצת בינה לבין הילדים, שגדלו להיות 'ישראלים'. זהו סרט יפה, הרבה בזכות תיעוד רגיש של סיפור עצוב שטבולים בו לא מעט רגעים משעשעים".

יום ג', סינמטק 1, 18:45, 20 שקל

פסטיבל נשים ודת

פסטיבל נשים ודת, בשם "פסטיבל נשים- מבוי סתום"- אירוע שנתי המתקיים זו השנה החמישית לרגל יום האישה הבינלאומי, עוסק במורכבות היחסים בין נשים דת וממסד, ומשלב הקרנת סרטים המשקפים קולות וחוויות נשיים דרך היצירות, עם הרצאות ודיונים בנושאי הליבה השכיחים: נשים מסורבות גט והסכמי קדם נישואים, חינוך לשוויון מגדרי, פמיניזם דתי מזרחי, הפרטת שרותי הדת, צניעות במבחן ועוד.

בין הסרטים שיוקרנו השנה : "האישה ששרה", שהיה מועמד לאוסקר לפרס הסרט הזר, הסרט "מים" של הבימאית ההודית דיפה מהטה ו"המלכה חנטרישה" של הבמאית הישראלית ישראלה שאער-מעודד.

בין המשתתפים בפסטיבל: חברי הכנסת זבולון אורלב והרב חיים אמסלם, זהבה גלאון, הסופרת עדי שרון והמשוררת אסתר שקלים, הרבנים רפי פוירשטיין יהושע אנגלמן, עו"ד גיתית נחליאל ובתיה כהנא דרור.

יום ג' ו-ד', סינמטק ירושלים, דרך חברון 2, ירושלים. עלות כרטיס לסרט: 37 שקל

לפרטים: 02.5654356