הבורסה בת"א תוכל לבצע פדיון כפוי לתעודות סל

ההחלטה בנושא התקבלה על רקע בעיות שהתעוררו בעבר בתעודות הסל הממונפות ■ החלה לחייב חברות לכלול בתשקיפיהן סעיף המחייב לבצע המרה כפויה לפי החלטת הבורסה

הבורסה לניירות ערך למדה ככל הנראה את הלקח מתעודות הסל הממונפות. ל"גלובס" נודע, כי לאחרונה החלה הבורסה בת"א, בניהול אסתר לבנון, לדרוש מחברות תעודות הסל לכלול בתשקיפיהן סעיף המחייב אותן לבצע המרה כפויה, כלומר לפדות את התעודות ולהחזיר למשקיעים את כספם במקרים מסוימים, לפי החלטת הבורסה.

כך למשל, בתשקיף האחרון שפרסמה הראל-סל לפני כחודש, היא מציינת כי "אם הבורסה תשעה את המסחר מסיבות של אי תקינות מסחר בתעודות או במניות המרכיבות את המדד... תהא החברה מחויבת לבצע המרה כפויה".

ההחלטה לאפשר לבורסה לכפות פירעון של תעודות סל, מגיעה על רקע הסיטואציה שנוצרה בתחום תעודות הסל הממונפות, המניבות תשואה כפולה מהמדד אחריו הן עוקבות. הבעיה הייתה שבמנגנון שבהן עבדו, גרמו התעודות לעיתים לתנודות חדות במדדים.

מקרה מפורסם כזה אירע ב-23 בנובמבר, כאשר ביום של ירידות שערים חדות, לקראת סיום המסחר הזרימה קסם תעודות סל פקודת מכירה בהיקף של כ-35 מיליון שקל, שהביאה לנפילה של מדד המעו"ף בשיעור חד של 11%, מה שגרם להפעלת "מנתק הזרם". הפקודה ניתנה באחת מהתעודות הממונפות של קסם.

הבורסה ורשות ני"ע הבינו כי תעודות הסל הממונפות משולות ל"זנב שמכשכש בכלב", כלומר הן משפיעות באופן מהותי על המסחר התקין בבורסה, וכן התעוררו תהיות האם אלו בכלל מוצרים שמתאימים למשקיע הפרטי שאינו מודע לסיכון האמיתי שבהן.

דאגו להבטיח את עצמן

הבורסה והרשות אסרו על הנפקת תעודות חדשות מסוג זה, עקב תקלות שהן גרמו למסחר במהלך 2008, ולקסם נוצרה בלעדיות בתחום. ואולם, לא לרשות ולא לבורסה היו הכלים הרגולטוריים להורות על פדיון כפוי, ולכן נוצר מצב בו תעודות אלה ממשיכות להיסחר (ואף מרכזות כ-80% מהמסחר היומי הכולל בתעודות סל). "לבורסה אין כיום סמכות למחוק תעודות סל הנסחרות בה", הסבירה הבורסה לפני כחצי שנה.

בינתיים, ובשל הלחץ שהפעילו מתחרותיה של קסם בטענה להיותה מונופול, הרשות והבורסה שוקלות לאשר שוב את הנפקת התעודות הממונפות, רק שהפעם דאגה לעצמה הבורסה לפתח מילוט, למקרה שיישנו אירועים כמו ב-2008.

גם רשות ני"ע בראשות פרופ' זוהר גושן למדה את הלקח מהמקרה, ובמסגרת תיקון 16 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, המעביר את תעודות הסל למשטר של דיווח כמו קרנות נאמנות, היא תוכל להורות על פדיון.