בקשה לייצוגית נגד גרופר: עוברת על חוק דואר זבל

בתביעה, בהיקף 100 מיליון שקל, נטען כי אתר הרכישות הקבוצתיות שולח לגולשים דיוור ישיר של פרסומות - מבלי לקבל את הסכמתם ובניגוד מפורש לחוק הספאם

בקשה לתביעה ייצוגית בסכום התחלתי של 100 מיליון שקל הוגשה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי במחוז מרכז נגד אתר הרכישות הקבוצתיות גרופר.

התביעה עוסקת בדיוור ישיר של פרסומות ששולח אתר גרופר לגולשים באינטרנט, על-פי הטענה מבלי לקבל את הסכמתם מראש ובניגוד מפורש לחוק הספאם.

את התביעה הגיש עו"ד חי עילאי-יבלונוביץ בשם דוד אנג'ל.

אנג'ל נכנס לאתר גרופר במטרה לרכוש שובר קנייה לארוחת בוקר במסגרת "הדיל היומי" שפורסם באתר גרופר. בתהליך רכישת המוצר התבקש אנג'ל למלא את פרטיו האישיים, כולל פרטי כרטיס האשראי שלו וכתובת הדואר האלקטרוני שלו. לאחר מסירת הפרטים קיבל אנג'ל אישור רכישה וכן הפניה באתר לקבלת השובר.

אלא שלטענתו, יום לאחר רכישת את השובר הוא החל לקבל הודעות מייל מאתר גרופר ובהם פרסומות לדילים יומיים המופיעים באתר.

לטענת אנג'ל, הוא מעולם לא הסכים ולא נתן כל הרשאה לגרופר לשלוח לו דברי פרסומת, ובשום מקום בתהליך רכישת שובר קנייה לא נדרש לאשר קבלת דיוור ישיר מגרופר, ולא נדרשה קבלת הסכמתו לדבר, כפי שנעשה באתרים זהים אחרים העוסקים ברכישות קבוצתיות.

עוד טוען אנג'ל כי גם גולש שרק נכנס לאתר גרופר ומוסר את פרטיו האישיים לצורך ביצוע רכישה עתידית של מוצר, וזאת מבלי לרכוש מוצר או שירות מסוים בעת מסירת הפרטים באתר, חשוף גם הוא לדיוור ישיר של פרסומות מבלי שנתן לכך את הסכמתו.

אנג'ל מוסיף וטוען כי המשיך לקבל דואר מהאתר גם לאחר שפנה בבקשה להסיר את שמו מרשימת התפוצה של האתר.

ביסוס לתביעתו מצאו אנג'ל ועו"ד יבלונוביץ באתר גרופון, האתר החדש של גרופר, אשר הוקם מיד לאחר שנרכשה בינואר השנה על-ידי ענקית הרכישות הקבוצתיות האמריקנית.

באתר גרופון, מציין אנג'ל, כל מסירת פרטים על-ידי גולש מחייבת אישור הגולש כי קרא את תקנון האתר וכי הוא מסכים לקבל דיוור ישיר של פרסומות מהאתר - מה שמבליט את המחדל באתר גרופר.

אנג'ל מעריך את תביעתו בלפחות 100 מיליון שקל, וזאת בהסתמך על פרסומים בתקשורת לפיהם באתר גרופר רשומים מעל 100 אלף משתמשים. מספר זה הוא תוצאה של מכפלת הסך של 1,000 שקל, הסכום שיכול בית המשפט לפסוק לפי חוק הספאם עבור כל משלוח של פרסומת בניגוד לחוק.

מגרופון נמסר בתגובה: "התביעה טרם התקבלה. לכשתתקבל נלמד אותה ונגיב בהתאם".