נגיד הבנק המרכזי של לוב, שמחזיק את הכספים של משטר קדאפי, אותר באיסטנבול

בנגדרה נעלם לפני כמה ימים לא ברור אם הוא תומך במשטר או משתף פעולה עם האופוזיציה

לאן נעלם נגיד הבנק המרכזי של לוב, האיש שבידו מפתח לכספים של משטר קדאפי? השאלה הזו מסקרנת מאוד ממשלות בעולם, דיפלומטים ובנקאים שלא שמעו דבר על מקום הימצאו בשבועיים האחרונים.

פאחרט עומאר בנגדרה שהה במשך רוב ימי ההתקוממות נגד משטרו של קדאפי מחוץ ללוב, אך לא היה ברור אם הוא תומך במשטר או משתף פעולה עם האופוזיציה. אמש (ג') התברר היכן שוהה האיש. באי-מייל שהוא שיגר למערכת "פייננשל טיימס", בנגדרה מסר שנודע לו ששר התכנון והאוצר הלובי התמנה לנגיד בפועל, והוא אישר שהוא שוהה באיסטנבול. אך הוא הדגיש שהוא עדיין ממלא את תפקידו, ושקל יותר למלא אותו מחוץ ללוב מאשר בטריפולי.

למי הוא נאמן?

ההודעה לא הבהירה למי נאמן בנגדרה. הוא כתב שהוא יתפטר אחרי המשבר, אך גם שהוא עובד קשה בשבועיים האחרונים כדי להסביר את עמדתו של הבנק המרכזי ולהבהיר את ההשלכות של הקפאת הנכסים הלוביים על ידי חלק גדול מהקהילה הבינלאומית. עצירת המימון של הבנק המרכזי עלולה להוביל לדבריו לאסון הומניטארי. הוא הוסיף שהוא נשאר תמיד נאמן לרגולציה הבינלאומית והנהיג מודרניזציה בבנק המרכזי הלובי.

בנקאים בינלאומיים ודמויות מהאופוזיציה מנסים לפענח למי שייכת תמיכתו של הנגיד, מאחר שהם מניחים שהוא אחד הממונים הבודדים עם סמכות להעביר כספים כאשר העיצומים הבינלאומיים מכוונים נגד קדאפי ובני משפחתו.

בנק יוניקרדיט האיטלקי, שלרשות ההשקעות הלובית יש בו מניות מיעוט, מקיים קשר עם בנגדרה, שמכהן גם כסגן היו"ר שלו, אחרי שבוע שבו ניסה הבנק לאתר את מקום הימצאו. דיפלומט אירופי מסר שהוא שמע שהנגיד שוהה בשווייץ וכי הוא נטש את משטר קדאפי.

במשרדי הבנק המרכזי בטריפולי, אנשי ביטחון ומזכירות מסרו בשלושת הימים האחרונים שהנגיד אינו בבניין. אתמול מסר אחד העובדים שבנגדרה נמצא טריפולי אך לא במטה הבנק.

בן למשפחה מבנגאזי

לבנגדרה בן ה-45 יש תואר שני בכלכלה מאוניברסיטת שפילד בבריטניה, הוא בן למשפחה מבנגאזי, העיר במזרח לוב שבה מתרכזת ההתקוממות נגד קדאפי. אך דמויות באופוזיציה הלובית בחו"ל אומרות שהוא מקורב מדי למשטר. בצעירותו הוא השתייך לוועדות המהפכניות שהקים קדאפי כדי לסכל התקוממויות נגדו.

בנקאים אומרים שבנגדרה היה כבר בדרכו החוצה מן הבנק המרכזי עוד לפני המשבר. מאז נכנס לתפקידו ב-2006 (לפני כן כיהן כסגן נגיד הבנק) הוא נחשב לאיש של רפורמות, שפתח את המגזר הבנקאי הלובי להון זר, הידק את הפיקוח והקים מערכת סליקה. אך נראה שהוא זכה בתפקיד בזכות סייף-אל-איסלם, בנו ויורשו לכאורה של קדאפי.