"פרויקט 'תמר' בבריטניה היה שווה פי 6 לעומת ישראל"

כך אמר היום נציג נובל אנרג'י ביני זומר בדיון בכנסת בנושא החוק החדש למיסוי על רווחי נפט וגז

"מאגר תמר הוא הכי פחות רווחי מבין ארבעת הפרוייקטים שנובל אשרה כיום לביצוע", כך אמר היום נציג נובל אנרג'י ביני זומר בדיון בכנסת בנושא החוק החדש למיסוי על רווחי נפט וגז.

דבריו של זומר נאמרו על-רקע נתונים שהציגה נובל שלפיהם השווי המהוון הנקי של מאגר "תמר" צונח בעקבות יישום המלצות ועדת ששינסקי מ-6.4 מיליארד דולר נכון למשטר התמלוגים הנוכחי ל-2.5 מיליארד דולר לאחר יישום המשטר הפיסקלי שעליו ממליצה וועדת ששינסקי. במקביל יורד ושיעור התשואה הפנימי של המאגר מ-21 אחוז ל-17 אחוז.

מדובר בנתונים שנאספו על-ידי נובל אנרג'י והוצגו היום על-ידי מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור בדיון שערכה וועדת הכספים במסגרת הכנת חוק המיסוי החדש על תגליות נפט וגז ולקריאה שניה ושלישית.

על-פי המצגת שווייה המהוון הנקי של תמר אילו הייתה מתגלית בארה"ב היה מגיע ל-7.3 מיליארד דולר ואילו היה מתגלית במימי בריטניה היה מגיע ל-15.3 מיליארד דולר. יצויין כי הנתונים התייחסו להמלצות הביניים של וועדת ששינסקי, כשבמסגרת הדו"ח הסופי הוכנסו הקלות משמעותיות למאגרים דוגמת תמר שיפותחו עד 2014.

הדיונים בוועדת הכספים על חוק ששינסקי נמשכים היום (ה'), במסגרת הכנת החוק לקראת אישורו הסופי בכנסת, ככל הנראה בסוף החודש. כזכור, חוק ששינסקי יגדיל את חלקה של הממשלה בהכנסות העתידיות מתגליות הנפט והגז ל-52%-62% לעומת כשליש היום.

אתמול החלו הדיונים בוועדת הכספים, שנועדו להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הדיונים יהיו אינטנסיביים ויימשכו כשבועיים. מבין 15 החברים בוועדת הכספים, 7 ח"כים תומכים בהצעת החוק כפי שהיא (כרמל שאמה, משה גפני, זבולון אורלב, שלי יחימוביץ', אחמד טיבי, אורי אריאל וחיים אורון) ואילו 8 ח"כים מבקשים להכניס שינויים ולהפחית את שיעור המס (ציון פיניאן, מירי רגב, יעקב אדרי, רונית תירוש, פאינה קירשנבאום, ליה שמטוב, אמנון כהן ויצחק ועקנין).