"רפורמת נתניהו - מעל ומעבר ליכולת העיכול של המשק"

השינויים הגדולים באמת בשוק הנדל"ן, כמו הרפורמה במינהל או הרפורמה בתכנון, לא מתקדמים לשום מקום

כבר למעלה משנתיים שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להעביר רפורמות, לקדם חוק חדש ולנסות ולהרגיע את הקטר המשתולל של שוק הנדל"ן שמושך את מחירי הדירות למעלה. מעל לכל הצעדים וההטבות, עומדות שתי הבטחות חוזרות ונשנות - פישוט תהליכי הבירוקרטיה והורדת מחירי הדירות.

הכל התחיל ברפורמה במינהל מקרקעי ישראל, המשיך ברפורמת המרפסות והגיע אף להקלות מס והנחות במכרזים. ראש הממשלה ושר האוצר דאגו להוציא בכל פעם הטבה אחת או שתיים מארסנל ההקלות שברשותם כדי לנסות ולהראות ששוק הנדל"ן זוכה למרבית תשומת הלב. בין לבין שמענו את שר האוצר מדמה את שוק הנדל"ן לנושאת מטוסים שלוקח לה זמן להסתובב, ואת ראש הממשלה מנסה בכל פעם מחדש להפתיע את השוק במסיבת עיתונאים דחופה.

האמת היא, שהרבה צעדים ננקטו, אבל כולם עוברים ליד המטרה המרכזית. השינויים הגדולים באמת, כמו הרפורמה במינהל או הרפורמה בתכנון, לא מתקדמים לשום מקום - אם בגלל עובדי המינהל שעדיין מנהלים מאבק או בגלל התנגדות רחבה ופרשת הולילנד אחת שמעכבים את סגירת המרפסות.

"הרפורמה במינהל היא חשובה, ויחסית לרפורמה בחוק התכנון והבנייה היא מצומצמת. אם עובדי המינהל יתרצו זה יכול לעבוד", מסביר עו"ד עופר טויסטר, בעל משרד המומחה בדיני התכנון והבנייה, שסבור כמו רבים אחרים שהרפורמה במינהל חשובה וכדאי שתצא לפועל, בעוד הרפורמה בתכנון אולי קצת כבדה מכדי להוות פתרון.

לדבריו, "הרפורמה בתכנון היא מעל ומעבר ליכולת העיכול של המשק הישראלי. עד שילמדו איך לעבוד עם זה ייקח לא מעט זמן. הבעיה היא לא בחוק אלא ביישומו. נכון להיום אין מספיק כוח אדם במשרד הפנים. כל פעם אין מי שיטפל בתוכנית כי הוא במילואים או שהיא בחופשת לידה. כל הצעדים שנעשו עד כה הם פרקטיים רק כצעדים נלווים, זה לא הדבר העיקרי. ההתייחסות למשל לדירות להשקעה אינה מובנת לי. הרי את הדירות הללו משכירים, וגם בהן גרים אנשים. אם יהיו הרבה דירות להשכרה מחירי השכירות ירדו. המלחמה צריכה להיות במספר הדירות ולא בצמצום הדירות להשקעה".

ערן ניצן, סמנכ"ל התאחדות הקבלנים ומנהל אגף יזמות ובנייה, מסכים גם הוא ששלל הצעדים שהממשלה נקטה בהם עד כה אינם מספקים את הסחורה המבוקשת: "יש למשל את נושא ההנחה במס שבח למוכרי קרקע. ההטבה הזו מותנית בכך שהקבלן שירכוש את הקרקע יסיים לבנות את הדירות תוך 30 חודשים. זה לוח זמנים מאוד בעייתי, ובנוסף, איך יוכל בעל הקרקע שמוכר אותה לדעת אם הקבלן אכן יעמוד במסגרת הזמן הזו? גם בכל מה שנוגע להקלות המיסוי יש בעיה. מנסים להכתיב לשוק התנהגות מסוימת. זו לא הדרך ולצעדים הללו הייתה אפקטיביות נמוכה וכמעט שלא מורגשת".

טויסטר, ניצן ואיתם רבים אחרים סבורים שהפתרון לא נמצא בשלל החצים הנשלחים לכל הכיוונים, אלא בגיבוש מענה לבעיה המרכזית. "צריך שמערכת התכנון והקבלנים יעבדו יחד, בהרמוניה. יש להם תפקיד אחד והוא לספק ביקושים", מציע טויסטר. "יש צורך ממשי בקביעת מנגנונים ברורים שיחברו בין כל הגורמים יחד. זה מה שדרוש עכשיו וזה גם מה שיעזור", אומר ניצן. בשורה התחתונה, כמו שבניין צריך להיבנות עם יסודות יציבים, כך גם לתוכנית שאמורה להרגיע את השוק ולייצר היצע דירות צריכים להיות כיוון אחד ומטרה ברורה בה יכולים חצי הממשלה לפגוע.