מהומה בוועדת הכספים: מי תומך בשינוי חוק ששינסקי?

(עדכון) - חברי הכנסת מירי רגב, פאינה קירשנבאום וציון פיניאן תומכים בדיון בוועדת הכספים, ואילו ח"כ כרמל שאמה ושי חרמש קוראים להעלות את המס ל-60%

ועדת הכספים של הכנסת, בראשותו של היו"ר משה גפני, ממשיכה גם היום (א') במרתון הדיונים סביב נושא מיסוי הגז והנפט לקראת אישור מקסנות ועדת ששינסקי. אתר "גלובס" העביר את הדיון היום בשידור חי, החל מהשעה 10:00 לערך.

בשבוע שעבר נפתחו הדיונים בדיון מיוחד בהשתתפות רבים מחברי הכנסת ובמעמד שר האוצר שטייניץ ויו"ר הוועדה לבחינת מדיניות התמלוגים, פרופ' איתן ששינסקי.

בדיון היום השמיעו את דעתם נציגי השותפויות המרכזיות בסקטור קידוחי גז-נפט בישראל במטרה להביא לריכוך נוסף במסקנות הוועדה לקראת הליכי החקיקה המתקדמים. בין המשתתפים בדיון היום ניתן למנות את הגיאולוג טוביה לוסקין מגבעות ; ביני זומר, מנהל רגולציה וקשרי חוץ של נובל אנרג'י; ג'ינה כהן, מתאמת תחום הגז הטבעי של מפיקי הגז הפלסטינים; גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה; רו"ח שלמה אלפיה, יועץ המס של שותפויות הגז; ויוסי אבו, מנהל רגולציה בדלק אנרגיה. מטעם המדינה נוכח שאול מרידור, סגן הממונה על התקציבים באוצר ואודי אדירי, רכז תחום האנרגיה באגף התקציבים באוצר.

"הציפיות שלי מהדיון הזה נמוכות. נמוכות מאוד", אמר לוסקין ל"גלובס" לפני הדיון.

הדיון נשא בתחילה אופי טכני בעיקרו כשחברי הוועדה הנוכחים עוברים על החוק על פי ניסוחו הנוכחי ודנים בדקויות השונות הקיימות בו. יוסי אבו, מנהל סחר ורגולציה של דלק אנרגיה, היה הראשון להציג התנגדות מטעם השותפויות ואמר: "דרך הגדרות של החקיקה מבקשת הצעת החוק לבטל את מה שנקרא שותפות דה פקטו ואת דרך ההשקעה של הציבור היום בקידוחי הגז והנפט".

האוצר: לא להחריג את גבעות

בהמשך, חשף יו"ר הוועדה גפני כי שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, ביקש אמש להופיע ביום ג' באופן אישי אל מול הוועדה ולהציג בעצמו עמדה מנוגדת לזו שהציג שר האוצר שטייניץ בפתח הדיונים בחוק. עוד טען אבו כי "הגדרות החוק הקיימות, מציגות למעשה תמריץ שלילי לשותפויות לזרז את מועד הזרמת הגז מהקידוחים - זה יוביל להאטת הפיתוח". אבו ציין כי בשלב זה, פועלת השותפות לזרז את הליך ההפקה משדה "תמר".

עו"ד חיים אינדיג מגבעות עולם טען בוועדה כי כבר מההגדרות בחוק ניתן ללמוד שהחוק כולו לא מתאים בכלל לכל תחום חיפושי הנפט ביבשה. בתגובה פנה יו"ר הוועדה לנציגי האוצר ושאל: "רגע, אז אפשר להוציא את גבעות עולם מהחוק אם כך?". באוצר הגיבו ואמרו: "לא ממש"; נציגי גבעות נראו מתוסכלים.

מה שהצליח לקומם את יו"ר הוועדה בדיון היא הדרישה שפורסמה בימים האחרונים לחברי הכנסת לדווח באופן מחוייב בשקיפות את כל הפגישות שהם מנהלים עם גורמים מסחריים סביב החוק ועם השותפויות השונות. גפני התרעם וטען: "איבדו את הראש! זה יצא מכל פרופורציה! זה לא שקיפות, זה טירוף! ואם יש לי פגישה עם ביבי על פירוק הקואליציה והכנסת האיחוד הלאומי לקואליציה או שנפגשתי עם אחמד טיבי והחלטנו דברים על מירי רגב, גם את זה אני אפרסם?".

מחלוקת המס

התנגשות קשה נרשמה בוועדה בין שני חברי כנסת מהליכוד בסוגיית ההיטל המקסימלי של המס שיוטל על ההכנסות מהקידוחים: ח"כ מירי רגב ביקשה בדיון להוריד ל-40% את ההיטל המקסימלי, העומד כעת על 50% על פי מסקנות הוועדה. לעמדתה הצטרפו גם ציון פיניאן וכן פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו. רגב טענה כי ח"כ אדרי (קדימה) גם הוא שותף לעמדה זו, אך הוא עצמו שלא נכח בדיון, הגיע מאוחר יותר והתנער מעמדה זו שיוחסה לו.

רגב נימקה את עמדתה ועמדת עמיתיה בחשש שהמס יגולגל לבסוף לאזרח "כפי שקרה במקרה של המים", ועל כן יש לפעול להורדת נטל המס על השותפויות וחברות האנרגיה - למען המחיר הסופי לצרכן.

ח"כ שאמה, יו"ר ועדת הכלכלה גם הוא מטעם סיעת הליכוד, הסתייג מעמדה זו וביקש להעלות אף להעלות את שיעור היטל המס ל-60%. שאמה דרש להחמיר את מסקנות ששינסקי וקרא "להעלות תקרת גביית המס ל-60%". גפני הביע תמיהה על המחלוקת בין חברי הכנסת ואמר: "מה זה? שניכם מהליכוד!". ח"כ שי חרמש הצטרף לעמדתו של שאמה.

עוה"ד של גבעות ביקש להגדיר תקרה של חלק המדינה ברווחי המדינה וטען: "במקרה של המשקיעים הקטנים זה יכול להגיע לשיעור של 80% שלא יעלה על הדעת במצב המוצע - חייבים לקבוע רף עליון. ששינסקי דיבר על 52% אז בוודאי שזה לא יכול לעלות על 52%. איפה זה בחוק?".

גפני נענה לטענות המשקיעים הקטנים על כך שבפועל עלולים המשקיעים הקטנים לשלם יותר ממה שקבעה הוועדה, וטען בפני אנשי האוצר: "אני מקווה שאתם רושמים את זה ומתכוונים להתייחס לזה - זו נקודה שאסור להתעלם ממנה".

"השותף הכללי בגבעות לוקח 20% מהמכירות"

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, אמר בדיון כי "בזכות הדרך שבה האצנו את הפיתוח יכולנו לעמוד בצורך לכפות על הגז המצרי שלא מגיע. אם החוק הזה היה בתוקף, לא היינו מאשרים את ההשקעות הנוספות הנדרשות ולא היינו יכולים היום לעמוד בצורך של המדינה".

בנוסף, טען תדמור, כי ישנה השקעה אדירה הנדרשת בפיתוח תשתיות הייצוא של הגז מישראל והדבר אינו מוכר על ידי הוועדה על אף שמדובר באינטרס אסטרטגי כלכלי וגיאו-פוליטי של מדינת ישראל.

אמנון פורטוגלי מפורום פעולה אזרחית הפועל להעלאת התמלוגים טען כי "הוועדה הלכה מדוח הביניים לדוח הסופי הרבה יותר מדי לכיוון חברות האנרגיה - מקדם ההיטל היחסי צריך להיות כמו בעולם שזה הרבה פחות ממש שמוצג לנו היום. כל אחוז הקטנה בגובה ההיטל הוא בסדר גודל של 3 מיליארד דולר". דבריו התקבלו על ידי נציגי חברות האנרגיה בקריאות ביניים נגדיות: "שטויות".

פורטוגלי המשיך: "השותף הכללי, במקרה של גבעות עולם, לוקח 20% מהמכירות על פי התשקיף - זה לא משנה אם הם מרוויחים או מפסידים, הוא מקבל 20% מהמכירות. אז לפני שהמשקיעים הקטנים באים וצועקים - שקודם כל יסדרו את ההסכם שלהם עם השותף הכללי".

שרון שאקו, אחד המשקיעים הפרטיים שנכח בעולם, קרא לעצור את המסחר במניות הגז והנפט בעת הדיון. "כל פסיק מידע שמגיע לציבור מזיז את המניות בתחום במאות או אלפי אחוזים. יש כאן מצלמה שמעבירה את הדיון בשידור חי ואנשים מפסידים את כל כספם בגלל הפעילות של ספקולנטים שעושים שימוש בכל משפט שאתם אומרים כאן בדיון - אז או שתעצרו את המסחר במניות או שתלכו לשחק את המשחקים האלה שלכם בגן סאקר!".