"התפתחה תעשייה של התנגדויות"

"אנחנו חיים בפקקים - התב"עות הגדולות תקועות - 15 שנה נדרשות לאישור תוכנית, צריך להפריט את התכנון: להוציא אותו ממשרד השיכון למכונים חיצוניים"

הממשלה לא אימצה את מסקנת ועדת זיילר, שיש צורך להקים משרד לתכנון ובנייה בישראל. על כך אמרה האדריכלית לבקוביץ'-זיידמן, "קוד הבנייה החליף את תקנות התכנון והבנייה שנמצאות במשרד הפנים. יש חקיקות שלא מתואמות עם קוד הבנייה. גם אם יהיה משרד אחד שיטפל, עדיין יהיו לאנשיו התניות ורצונות משל עצמם. לכל אחד מהמשרדים יהיה קשה לוותר על הסמכויות שלו".

עו"ד אמיר חן, שותף ומנהל מחלקת הנדל"ן במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות', אמר כי הבעיה בשוק הנדל"ן נובעת משתי סיבות: קרקעות ותהליכי אישור התוכניות. "התב"עות הגדולות תקועות - 15 שנה נדרשות לאישור", אמר חן והציע להוציא את התכנון להפרטה במכונים חיצוניים. עוד הוסיף ואמר חן: "צריך לתת לאנשים את הזכות להתנגד, אך למצוא לזה מנגנון מתאים, בינתיים מתפתחת תעשייה שלמה של עתירות מנהליות".

"המבנה הארגוני של היום בעייתי ואנחנו נמצאים במצב קריטי" מסביר ערן ניצן מהתאחדות הקבלנים, "חייב להיות בעל בית אחד לכל התחום. למינהל התכנון אין זמן לטפל בכל הדברים צריך לדעתי לקחת אותו ולהעביר למשרד השיכון".

ח"כ פלסנר לא רואה בהקמת משרד נוסף בממשלה פתרון: "השאלה היא איך מקצרים את התהליכים. כוחות השוק לא פותרים את הבעיה הקשה של שוק הנדל"ן. השוק מתנתק היום מהזוגות הצעירים".

חנן מור, סבור גם הוא שהבעיה היא שאין יד מכוונת בתחום הנדל"ן: "על כל דבר שמנסים לעשות מקבלים תשובה שאת זה המשרד ההוא עושה ועל זה המשרד הזה ממונה. אין תיאום. לא נגיע לשום מקום, בלי גוף אחד שיירכז את הדברים. בטווח הארוך - משרד השיכון צריך להפוך לאחראי על הכל, כולל אפילו מחקר. בטווח הקצר יש למנות מנכ"ל לתכנון ובנייה במשרד ראש הממשלה".

ניצן המשיך באותו הקו: "אנחנו צריכים להעביר מסר פרקטי. להעביר את מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד הבינוי והשיכון. אני רואה כותרות על יום עיון שמשתתפים בו משרד הפנים ומשרד השיכון והבינוי כאילו זה חריג. זה צריך להיות המצב הרגיל".

חבר הכנסת פלסנר כאילו צפה את הדברים שיאמר ראש הממשלה בערבו של אותו יום ואמר: "אין לנו ברירה היום. המצב הנוכחי רק הולך ומחמיר ומחלחל גם לפריפריה. חוק התכנון והבנייה תקוע. מה שצריך לעשות זה לחזור לול"לים שהיו בימי אריק שרון ובמקביל למצוא בעל בית לתחום. אין צורך במשרד חדש, צריך לרכז את הסמכויות תחת משרד השיכון וראש הממשלה צריך להניע, כבר מחר בבוקר".