אקדח השוחד של אולמרט ירה

אקדח השוחד בתיקי אולמרט הונח על השולחן מזמן, והיה זה רק עניין של זמן עד שהוא יירה

מאז בדיקת מבקר המדינה בפרשות הבית ברחוב כ"ט בנובמבר והבית ברחוב כרמייה, גילו הציבור הרחב ואנשי מערכת אכיפת החוק את החיבה המיוחדת שרוחש אהוד אולמרט לנדל"ן. אחר-כך הגיעו פרשות נוספות, שהחלו גם הן בחלקן בבדיקות של מבקר המדינה והתגלגלו בהמשך לבדיקה בפרקליטות ולחקירה פלילית.

אלא שבעוד פרשיות הנדל"ן המוקדמות של אולמרט נסגרו בתום החקירה המשטרתית, נוכח רף ההעמדה לדין המיועד שייסד משרד המשפטים לנבחרי ציבור - לא עוד סיכוי סביר להרשעה, אלא רק ודאות מוחלטת - דווקא פרשיות שחיתות אחרות חצו את רף כתב האישום והועברו לבית המשפט.

כך מתנהל מצעד העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים ובבניין התביעה הכללית בניו-יורק, שהחל במוריס טלנסקי ועתיד להגיע בקרוב לאורי מסר.

התברר כי לאולמרט יש חיבה לא רק לנדל"ן, אלא גם לנהנתנות נזילה יותר - טיסות יוקרה ברחבי הגלובוס, מלונות פאר, סיגרים, עטים.

כמו בפרשות פליליות מפורסמות מהעבר, נראה כאילו המשטרה והפרקליטות הצליחו לשים את ידיהם על ראש הממשלה הסורר דווקא בדברים הצדדיים - אי-דיווח למבקר המדינה על הלוואה עומדת מג'ו אלמליח, למשל - ולא על הליבה, העיקר. כסף במעטפות עושה אמנם כותרות יפות בעיתונים, אבל לא בונים ממנו בית במושבה הגרמנית.

ראיות מוצקות

באה פרשת הולילנד והחזירה את אולמרט לאלמנט הנדל"ני שלו. הפעם הפרקליטות כבר איננה מסתתרת מאחורי ביטויים מכובסים למתת הכספי שאולמרט קיבל לכאורה - בכפוף לשימוע, לכתב אישום ולהרשעה פלילית: לא עוד "קבלת כספים שלא כדין", לא עוד "מירמה והפרת אמונים". ראש הממשלה מואשם, בינתיים רק בטיוטת כתב אישום, בלקיחת שוחד ממש.

דומה שאקדח השוחד הונח על שולחנם של חוקרי המשטרה, שטיפלו בתיקיו הרבים של אולמרט זה זמן רב. היה זה רק עניין של זמן עד שהאקדח הזה יירה.

בפרשת מכירת בנק לאומי, שבה נחשד אולמרט בסיוע לחברים לרכוש בנק מרכזי בישראל, הוחלט בסופו של יום לסגור את התיק, בשל המבחנים הקשוחים לעבירת הפרת האמונים שנקבעו בפסק דין שבס; בפרשות ראשונטורס וטלנסקי החליטה הפרקליטות, בתום התלבטות קשה, להעדיף בכתב האישום את עבירת הפרת האמונים, המוצקה יותר, על פני השוחד, שהוכחתו הייתה קשה יותר בבית המשפט.

הפעם הייתה החקירה מקיפה והראיות מוצקות מכדי להתלבט ולוותר לאולמרט בסופו של דבר. אל מכלול הפרשות המתבררות במשפטו של ראש הממשלה לשעבר, יצטרף בחודשים הקרובים - אלא אם כן יקרה דבר דרמטי בשימוע, וכרגיל יישמע בימים הקרובים מס השפתיים המתבקש בדבר "לב פתוח ונפש חפצה", הרלוונטי יותר בתיקים שבהם הראיות פחות מוצקות - גם אישום השוחד בפרשת הולילנד.

יש לקוות כי משפטו הנוכחי של אולמרט יסתיים בחודשים הקרובים, אחרת הוא ייאלץ כנראה לדלג במקביל בין כמה בתי משפט. תיק נוסף עומד בפתח - תיק המינויים הפוליטיים של אולמרט.

הזמנה לשימוע בפרשה זו נשלחה כבר במאי 2010, אלא שהסנגורים הנכבדים טרם מצאו זמן להתייצב ולטעון טענותיהם. כעת יוכלו לחסוך נסיעה אחת לבירה, ולקיים את שני השימועים במקביל.