פאניקה בשווקים: בורסת יפן צללה ב-10%

(עדכון) - מנתח טכני ב-CNBC: "הבורסה היפנית יכולה ליפול ב-18% במהירות"

פאניקה רבתי אוחזת היום (ג') בשוק המניות ביפן ובעקבותיו גם בשווקים בעולם כולו: מדדי המניות המובילים צללו בכ-10% לאחר שמוקדם יותר הים צנחו בכ-14%, ורושמים בכך את הירידה החדה ביותר מאז המפולת ב-1987, אותה מפולת הזכורה לרעה ואשר היוותה את יריית הפתיחה לשוק הדובי ממנו לא התאוששה יפן למעשה עד ימים אלה.

מדובר ללא ספק באחד מימי המסחר הגרועים ביותר בתולדות הבורסה היפנית. אייל קליין, אסטרטג שווקים בינלאומיים ב-IBI, מציין כי במהלך היום הופסק המסחר בבורסת אוסקה (osaka), הבורסה השנייה בגודלה ביפן, פעמיים למשך 15 דקות בכל פעם בשל הירידות החדות.

הסיבה לנפילה היא כמובן הנזק העצום שנגרם ליפן בשל רעידת האדמה, הצונאמי והפיצוצים בכורים הגרעיניים בעיר פוקושימה. המפולת ביפן משפיעה כמובן על כל הבורסות במזרח אסיה, כאשר מדד MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק למדדי המניות המובילים במזרח הרחוק, נפל ב-5.2% - הירידה החדה מזה כשנתיים.

דריל גופי, מנתח טכני ברשת CNBC, טוען כי בניתוח גרף הניקיי משנת 1994 עולה כי ייתכן שהמדד ייפול בכ-18% ל-7,000 נקודות. "ישנה תמיכה ב-7,000 והתנגדות סביב ה-9,000", טוען גופי. "הסיכוי לנפילה מהירה לכיוון ה-7,000 נקודות גדול".

בינתיים במערב, הבורסות בניו יורק פתחו את היום בירידה של כ-3%, אולם זמן קצר לאחר מכן החלו לתקן ולקזז חלק מהירידות. באירופה ננעל המסחר גם כן בירידות, בשיעור מירבי של 3.2%. מניות האנרגיה נמצאות היום בחזית הנפילות, כמו למשל Areva (סימול: CEI) הצרפתית או German utility (סימול: EOAN) הגרמנית. במקביל נופל גם מחיר הנפט ביותר מ-3.9% לרמה של 97.24 דולר לחבית.

הבנק המרכזי של יפן הזרים היום עוד 245 מיליארד דולר למערכת הפיננסית, במטרה לתמוך בבנקים ובחברות הביטוח ולספק להם נזילות. "כל תפיסת הסיכון - לא רק בשווקים אלא באופן כללי - מצריכה מחשבה מחדש; אנו מעריכים כי יהיו ירידות נוספות", אמר לסוכנות בלומברג סנדיפ מלהורדה, כלכלן בקלרידן לו (Clariden Leu). גם שר האוצר של יפן ניסה להרגיע ואמר לכתבים זרים היום שהכלכלה היפנית תתאושש וכי הפאניקה בשווקים הינה זמנית בלבד.

המספרים בהחלו לא מעודדים הבוקר ביפן, כאשר כ-33 מניות רשמו היום ירידות אל מול כל מניה שעלתה. רק אתמול אמר ראש ממשלת יפן כי המדינה חווה את האסון הכבד ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, וכבר היום הבורסה "מיישרת קו" עם אימרה זו. במקביל, כמובן, חלה עלייה ניכרת בפרמיית הסיכון של יפן, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במסחר בחוזי ה-CDS (מעין "תעודות ביטוח" על אגרות החוב הממשלתיות של המדינה) שמחירם עולה.

בפוקושימה משתוללות הבוקר שריפות והקרינה ממשיכה לדלוף, כאשר לפי דיווחים בתקשורת הזרה הקרינה עלולה להגיע עד לטוקיו. מניין ההרוגים עומד כעת על יותר מ-10,000 איש אך מספר זה צפוי לעלות, כאשר רק אתמול דווח על כ-2,000 גופות של יפנים המוטלות על החוף. לפי אחד הדיווחים בתקשורת הזרה, לממשלת יפן חסרים שקי גופות להתמודד עם ההרוגים הרבים - עדות לגודל האסון.

פגיעה בתחזיות הכלכליות

"יש שינוי בכללי המשחק - עלייה קיצונית בחוסר הוודאות בטווח הקצר", אומר ל"גלובס" קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים. "להתפתחות משבר גרעיני עלולות להיות השלכות חמורות על הצמיחה העולמית בטווח הקצר, אולם בטווח היותר ארוך המשק שם יבנה את עצמו מחדש ויתאושש".

- עד כמה המשבר הזה יכול להזיק לבורסות במערב?

"זה גורר יציאה מנכסי סיכון בכל העולם בטווח הקצר כי איש לא יודע בדיוק מה קורה ביפן ומה ההשפעה. שיקום של משבר גרעיני לוקח הרבה יותר זמן".

- אילו ירידות אנו יכולים לראות בבורסות?

"מדובר בהתנהגות משקיעים שמונעת מאמוציות בטווח קצר. תהיה פגיעה בכלכלה העולמית יותר מכפי שהעריכו. אנו לא ממליצים לאנשים לצמצם כעת את החשיפה למניות ולהעריך מחדש את תיק ההשקעות רק כשהתמונה תתבהר".