"יפן מאבדת שליטה על המשבר הגרעיני"

(עדכון) - כותרות מבהילות בעיתונים החשובים והמוערכים בחו"ל בשל האסון הגרעיני הפוקד את יפן ■ בדיקות קרינה שנערכו הלילה גילו: הקרינה בטוקיו - פי 23 מהמותר

מזכיר הממשלה של יפן אומר היום (ג') כי רמת הקרינה באיזור הכורים הגרעינים בפוקושימה נמצאת במגמת ירידה בשעות האחרונות. זאת לאחר שמוקדם יותר הודיעו הרשויות ביפן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי יש דליפה של חומר רדיואקטיבי מכורי הגרעין.

ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, נראה מודאג הלילה במהלך נאום לאומה. הרשויות המקומיות מדדו כמויות גבוהות של קרינה רדיואקטיבית, שעלולות לסכן את בריאות התושבים, לאחר שני פיצוצים בכורים מספר שתיים וארבע בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה. לאחר פינויים של מאות אלפי אנשים ברדיוס של 20 קילומטרים מהכורים, הורה ראש ממשלת יפן לתושבים שנמצאים בטווח של 30 קילומטרים להישאר בבתיהם:

"אנו עושים כל מאמץ אפשרי על מנת לקרר את הכורים. למרות זאת, בשבוע האחרון, ראינו פיצוצי מימין בכורים מספר אחת ושלוש שלא נתקלנו בהם קודם. רמת הקרינה שהתפשטה גבוהה, ועדיין יש חשש לדליפה", אמר הלילה. שגרירות צרפת בטוקיו הזהירה מפני ענן רדיואקטיבי שעלול להגיע לבירת יפן תוך שעות, אך השירות המטאורולוגי המקומי העריך שהרוחות ישנו כיוון ויסיטו את הענן הרעיל מטוקיו.

"יפן מאבדת שליטה על המשבר הגרעיני; זו קטסטרופה"

האסון ביפן - היום החמישי: שריפות מתחוללות בשעות האחרונות בפוקושימה, מקום מושבם של 4 כורים גרעיניים שעל פי החשש המוטות הגרעיניים בהם הותכו. החשש הוא מפני פיצוץ רב עוצמה של 4 הכורים שיגרום נזק אדיר ועשוי להביא להפצה של קרינה ולזרוע הרס למרחק רב.

בעיתון "פייננשל טיימס" מכריזים היום בכותרת ראשית כי "יפן מאבדת שליטה על המשבר הגרעיני" והרשויות ביפן הודיעו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי ישנה דליפה רדיואקטיבית מהכורים הגרעיניים. העיתון "ניו יורק טיימס" מכנה את המצב ביפן "קטסטרופה" ומציין כי מאות עובדים בכורים הגרעיניים בפוקושימה נסו על נפשם.

כבר הלילה נמדדה רמה גבוהה משמעותית מהנורמה של קרינה בבירה טוקיו - זאת לאחר ככל הנראה הרוחות החזקות המנשבות ביפן נשאו את הקרינה גם לעבר עיר הבירה. על פי המדידה האחרונה - מצויה הקרינה הרדיואקטיבית בטוקיו כעת ברמה של יותר מפי 23 מהרמה המותרת.

בתוך כך, נמשך הפינוי המואץ של תושבים מהאזור. כל המתגוררים ברדיו של 20 ק"מ מהכורים פונו מבתיהם, ואלה המצויים בטווח שבין 20 ל-30 ק"מ מהכורים התבקשו להישאר בבתיהם באזורים ממוגנים. רבים אחרים בטווח רחוק יותר מהכור פינו עצמם באופן עצמאי.

בנוסף, נסגר לתנועה אווירית טווח ברדיוס של 30 ק"מ לכל כיוון מהכור. חברות תעופה רבות מכל רחבי העולם ביטלו הלילה את כל טיסותיהן ליפן בשל חוסר הוודאות הרב בכל הנוגע להשפעה של הדליפה הגרעינית.

ראש הממשלה היפני, נאוטו קאן, נשא הלילה דברים וקרא לציבור ביפן "להישאר רגוע" נוכח המצב במדינה. הוא טען כי כוחות רבים עושים מאמצים אדירים להשתלט על הלהבות באזור פוקושימה ולמנוע הפצה של חלקיקים רדיואקטיביים נוספים לחלל האוויר.

מדדי המניות ביפן, בכל אופן, מסרבים להירגע ורושמים את הירידה החדה ביותר מאז המפולת הגדולה שם בשנות ה-80 - כשהם שולחים גם את יתר מדדי המניות בעולם לירידות חדות.