שחקן מעו"ף מרכזי: "המעו"ף יקרוס בפתיחה - ויתקן"

פעיל אופציות: "אחרי הפתיחה יופיעו הכתבנים, יכתבו את הפוטים בכסף, וינסו להעלות קצת את השוק" ■ קובי פלר מכלל פיננסים: "עלייה קיצונית בחוסר הוודאות בטווח הקצר"

"יש שינוי בכללי המשחק - עלייה קיצונית בחוסר הוודאות בטווח הקצר", אמר הבוקר (ב') ל"גלובס" קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים ברקע האסון הגרעיני ביפן. "להתפתחות משבר גרעיני עלולות להיות השלכות חמורות על הצמיחה העולמית בטווח הקצר, אולם בטווח היותר ארוך המשק שם יבנה את עצמו מחדש ויתאושש".

- עד כמה המשבר הזה יכול להזיק לבורסות במערב?

"זה גורר יציאה מנכסי סיכון בכל העולם בטווח הקצר כי איש לא יודע בדיוק מה קורה ביפן ומה ההשפעה. שיקום של משבר גרעיני לוקח הרבה יותר זמן".

- אילו ירידות אנו יכולים לראות בבורסות?

"מדובר בהתנהגות משקיעים שמונעת מאמוציות בטווח קצר. תהיה פגיעה בכלכלה העולמית יותר מכפי שהעריכו. אנו לא ממליצים לאנשים לצמצם כעת את החשיפה למניות ולהעריך מחדש את תיק ההשקעות רק כשהתמונה תתבהר".

"אחרי הפאניקה בפתיחה - יופיעו הכתבנים"

פעיל מרכזי בשוק האופציות אמר בשיחה עם "גלובס" כי "אני חושב שהשוק יירד בפתיחת המסחר ב-2% לפחות עם סטיות תקן שיקפצו קצת וזהו".

- מה זאת אומרת "וזהו"?

"ההערכה שלי היא כי אחרי הפאניקה בפתיחה, יופיעו הכתבנים המקצועיים, יכתבו את הפוטים בכסף, וינסו להעלות קצת את השוק. זה נשמע קשה אבל ממש לא בלתי אפשרי. בקיצור, אנחנו צפויים לראות את הנמוך ביומי בפתיחה, ואח"כ התאוששות".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר כי "להתפתחויות ביפן יש חשיבות גבוהה להמשך המגמה בבורסות בעולם בכלל וגם בישראל. לאף מנתח כלכלי אין היכולת להעריך כעת לאיזה כיוון אנו פונים בצומת ה-T המדוברת ולפיכך כל שנותר הוא לנהל סיכונים בתיקי ההשקעות בצמוד להתרחשויות".

פגוט הוסיף כי "ההשלכות של האסון ביפן על רוב החברות הישראליות הן מתונות בשל היקפי הסחר הקטנים באופן יחסי עם המשק היפני. במידה וכן תתרחש האטה מסויימת בכלכלה העולמית, הצפי לירידה במחירי האנרגיה והסחורות הוא גורם מהותי יותר לגבי שוק המניות הישראלי מאשר החשיפה לאסון ביפן ולפיכך עם שוך הסערה יש להתרכז במחירי החברות אשר היו נוחים גם ערב המימוש והיום הם נוחים הרבה יותר".