המשבר ביפן: 5 מניות שלא כדאי לכם להתקרב אליהן

האסון שפקד את יפן משפיע על יצרניות הרכב הגדולות בעולם שבסיסן ביפן ■ טויוטה, ניסן והונדה סוגרות מפעלים ומפסידות מיליוני דולרים בשל העיכובים בייצור

הנזק העצום שנגרם ביפן בעקבות רעידת האדמה וגל הצונאמי הביא לירידות של כ-10% בבורסות במדינה. חוסר הוודאות של הממשל גולש לחברות היפניות המובילות כמו טויוטה וסוני. רעידות האדמה וגל הצונאמי הביא לפגיעה במפעלים רבים והדליפה בכורים הגרעיניים גורמים לבעיות בהספקת חשמל באופן סדיר. "בבקשה אל תצאו החוצה", קרא ראש הקבינט לציבור היפני. "אנא הישארו בבתיכם, סגרו את החלונות. אל תשתמשו במאווררים ותלו את הכביסה בתוך הבית".

יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה , עלולה לאבד ייצור של כ-40 אלף רכבים לאחר שרעידת האדמה הקשה פגעה בתשתיות המדינה. החברה תסגור עד להודעה חדשה 12 מפעלים ביפן, אמר שיאורי השימוטו, דובר טויוטה. כל יום שהמפעלים לא יעבדו יעלו לטויוטה 72 מיליון דולר (6 מיליארד ין).

ענקיות האלקטרוניקה סוני וטושיבה גם כן סגרו מפעלים בעקבות האסון שעלול לחתוך ב-0.3% מהכלכלה ביפן בעוד המחסור בחשמל פוגע בייצור התעשייתי. "לא רק שהאזור בו נגרם רוב הנזק הוא אחד מהבסיסי הייצור ביפן, המצב גם משפיע על הסוחרים, המפיצים וכל בעלי התפקידים", אמר נשיא טויוטה אקיאו טויודה בהודעה שפירסם באתר החברה.

יצרנית הרכבים השניה בגודלה ביפן, ניסן , הודיעה על השהיית הפעילות ב-4 מפעלים עד מחר ובעוד שני מפעלים נוספים עד ה-18 במארס, נכתב בהצהרה של החברה אתמול. מוקדם יותר, ניסן דיווחה כי 2,300 רכבים חדשים נפגעו בצונאמי וברעידת האדמה. חוסר הוודאות לגבי העתיד ממשיך, דובר ניסן, יוצ'י נקגווה אמר כי לחברה עדיין אין הערכות לגבי היקף הפגיעה בייצור.

הונדה , יצרנית הרכב השלישית בגודלה במדינה הודיעה על הפסקת הייצור עד ה-20 במארס. מצב זה יביא לירידה של 16,600 רכבים ומשאיות ו-2,000 כלי רכב דו-גלגליים, נמסר מדובר החברה אתמול.

בגולדמן זאקס העריכו כי ניסן והונדה מספידות כ-2 מיליארד ין כל יום שהייצור לא עובד כסידרו.