סיבוב פרסה לפניך

שפל של שנה וחצי בסיכון. ברמות מחירים אלה יתקשו המדדים בת"א לאבד גובה נוסף

ניחוח הכאוס לא מותיר מקום לפרשנות שפויה, ומכירת נכסי סיכון מתקבלת כמו רפלקס מותנה כשהענן הרדיואקטיבי מרחף מעל. עוד לא סיכמנו את גל המחאה בעולם הערבי והינה עומד לפתחנו אסון אקולוגי בסדר גודל היסטורי.

מאז ראשית השנה וברקע לחשש שמא תאבד היציבות היחסית במזרח התיכון, השיל מדד ת"א 25 כ-8.5% מערכו, בזמן שהמדדים בשוקי העולם שומרים על שערם מתחילת השנה.

הסברים לחולשה היחסית בשוק המקומי אפשר למצוא בשפע, והנימוק הנח ביותר מדבר על נטישתם של הזרים לנוכח העלייה בפרמיית הסיכון של המשק הישראלי, לכאורה. לא באמת משנה מהי זהותם של המוכרים בשבועות האחרונים, אך המחיר האטרקטיבי אליו הגיעו מרבית המניות במדד המוביל מרמז על בלימת המהלך ושובם הקרב של הקונים לספר הפקודות.

דרגת החופש מוגבלת

אדם שרוכש מניה למעשה רוכש את היוון תזרים המזומנים שיתקבל מתשלום הדיבידנדים עד אין סוף, ובהנחה שלעולם לא ימכור אותה. וכאן עולה שאלת מיליון הדולר - מה יהיה הדיבידנד בעתיד? מהשאלה הזו נובעת דרגת החופש לקביעת שער המניה במפגש בין ביקוש להיצע.

לפיכך, חישוב שווי המניה מושפע מגורם ידוע - רווחיות החברה בעבר, ומגורם אי הודאות - כיצד תשתנה הרווחיות בעתיד. בהעדר שינוי בתחזיות הצמיחה, דרגת החופש מוגבלת ותמחור מעוות וחריג של השינוי הצפוי ברווח לא יוכל להתקיים לאורך זמן.

השפעת המאורעות מסביב על רווחיות החברות בשנים הבאות היא זניחה, אם בכלל, שלא לדבר על התרומה לכלכלה הגלובאלית שתתקבל מפעולות השיקום ביפן. על כן מדובר בהפרעה נקודתית שמותחת את דרגת החופש עד לקצה התחתון שלה, עד לפער מוגזם מרווחיות החברות בעבר.

אם מחלקים את שווי השוק של חברה בסך רווחיה בארבעת הרבעונים האחרונים, מתקבל מכפיל הרווח המשתקף לאותה חברה. במילים פשוטות וגסות, מלמד אותנו המכפיל בכמה שנים נחזיר את ההשקעה בחברה בהנחה שהרווח ישמר גם בעתיד.

נוכח האירועים בחודש האחרון, צנחו מכפילי הרווח של החברות הכבדות במדד ת"א 25 לרמה שאפיינה את ימי הקיץ של שנת 2009, אז הסתיים המיתון הגלובאלי. רמת המכפילים הנמוכה מלמדת על סיכון גבוה במיוחד הגלום במחיר המניות, ואינה הולמת את רוח התקופה.

הבנקים הגדולים נסחרים היום מתחת למכפיל הון 1 (שווי שוק ביחס להון העצמי), רמה המאפיינת בדרך כלל ימים של חוסר ודאות כלכלית ואינה מתאימה לעידן של צמיחה. כל זאת ברקע לצמיחה חסרת תקדים של 7.7% ברבעון החולף וצפי חיובי לשנתיים הקרובות.

ברמת המכפילים הנוכחית וברקע לסביבה הכלכלית הצומחת, יש לצפות לזרימת הון מאסיבית אל שוקי המניות בתקופה הקרובה. הסנטימנט השלילי שדבק בשוק המקומי החודש הביא את מחירי המניות לרמה אטרקטיבית, והוא עומד כעת בפני דעיכה. רק מאורע כלכלי מובהק יוכל להצדיק את המשך המגמה.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד