3 ענקיות הסלולר הרוויחו ב-2010 כ-3.57 מיליארד שקל

ההכנסה המצרפית של סלקום, פרטנר ופלאפון הסתכמה אשתקד ב-19.1 מיליארד שקל ■ פלאפון בלטה במיוחד בצמיחה, בפרטנר מדברים הכי הרבה

הישראלים אוהבים לדבר בטלפון הסלולרי, והחברות הסלולריות ממשיכות ליהנות מכך. בשנת 2010 עמדה ההכנסה המצרפית של 3 החברות הגדולות - סלקום, פרטנר ופלאפון - על 19.1 מיליארד שקל. הרווח המצרפי הגיע ל-3.57 מיליארד שקל - עלייה של 11.8% ביחס לשנה הקודמת.

במבט קדימה, ברור שמפת התחרות צפויה להשתנות: הפחתת דמי הקישוריות נכנסה לתוקף בתחילת 2011, פרטנר השלימה את המיזוג עם 012 סמייל, וסלקום מתכננת לרכוש את החברה האחות נטוויז'ן, כשלנוכח מסקנות הביניים שפרסמה ועדת חייק נוצרות 4 קבוצות תקשורת גדולות בישראל.

בינתיים, השוואה של 3 החברות הסלולריות מצביעה על כך ש-2010 הייתה שנה טובה מאוד לפלאפון, חברת הסלולר מקבוצת בזק שבשליטת שאול אלוביץ'. סלקום, שבשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר, אמנם שומרת על מעמדה כחברת הסלולר הגדולה והמובילה בישראל, אך פלאפון צמחה יותר מכולן.

למרות שמספר המנויים של פלאפון, ההכנסות והרווח שלה הם הנמוכים ביותר מבין השלוש, רשמה החברה אשתקד צמיחה נאה של 6.9% בהכנסות משירותים, והרווח הנקי שלה גדל ב-18.1%, וחצה את רף מיליארד השקלים.

ברבעון הרביעי צמחה פלאפון ב-5.5%, בעוד שסלקום רשמה ירידה של 0.6%, ופרטנר שבשליטת אילן בן-דב צמחה ב-5.3%.

פלאפון: הצמיחה הגדולה ביותר

ה-EBITDA (רווח תפעולי לפני הפחתות) של פלאפון צמח ברבעון ב-21.7%, בעוד שפרטנר צמחה ב-9.2%, וסלקום צמחה ב-3.4%, בגלל הפרשה של 66 מיליון שקל בגין פיצוי ללקוחות עקב תקלת הרשת החמורה שהתרחשה בדצמבר.

פלאפון היא היחידה מבין השלוש שהצליחה להגדיל את ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU), וזו עלתה בשנת 2010 ב-2.3% לרמה של 135 שקל.

ההישג של סלקום הוא שבניגוד למתחרתה המושבעת פרטנר, היא לא ירדה בהכנסה הממוצעת למנוי, ושמרה על ARPU זהה לשל השנה שעברה, 144 שקל. בפרטנר ה-ARPU הגבוה ביותר, 148 שקל, אך הוא ירד בכ-2% ביחס ל-2009.

פרטנר: מדברים הכי הרבה

מספר דקות השימוש החודשי הממוצע של מנוי פרטנר הוא הגבוה ביותר, והוא עומד על 366 דקות - עלייה זניחה לעומת השנה הקודמת. בפלאפון נרשמה עלייה של 4.8% במספר דקות השימוש, והן הגיעו ל-349 דקות, בעוד שבסלקום עלייה של 1.2% הביאה לשימוש ממוצע של 335 דקות, הנמוך מבין 3 החברות.

למרות שהחברות לא מפרסמות תחזיות ל-2011, ניתן להעריך כי הרווחיות שלהן תישחק במעט. ראשית, ביטול קנסות היציאה יגדיל בצורה ניכרת את היקף הנטישה. במקביל, סביר להניח כי היקף הגיוסים של החברות יקטן, משום שתופעת המספרים הכפולים תלך ותרד בעקבות ביטול הקנסות. לקוחות יכולים לוותר על מספרים כפולים שהחזיקו ביתר קלות כאשר חרב הקנסות לא מונפת עליהם.

אינדיקציות ראשוניות מעידות כי בניגוד לכל התחזיות השחורות של החברות, הרי שהפחתת תעריפי הקישוריות לא הביאה להסטת תנועה כמו שאיימו עלינו לאורך כל שנת 2010. כלומר, הכדאיות הכלכלית בשימוש בטלפון הקווי על חשבון הסלולרי לא תורגמה עד כה למעשים אצל לקוחות הסלולר.

תוצאות סלולר
 תוצאות סלולר