יותר מהתחזיות בשוק: מדד המחירים לצרכן לפברואר עלה ב-0.3%; האינפלציה השנתית - 4.2%

פישר יעלה ריבית? האינפלציה השנתית רחוקה יותר מ-1% מעל הגבול העליון של היעד הממשלתי ■ החזאים בשוק ההון צפו כי מדד פברואר יעלה בכ-0.1% בלבד ■ הלמ"ס: סעיף הדיור טיפס ב-0.4%, סעיף המזון התייקר ב-1.2%, סעיף התקשורת עלה ב-1%

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר רשם עלייה של 0.3%, בניגוד לתחזיות בשוק שדיברו על עלייה של כ-0.1% בלבד, כך מסרה לפני זמן קצר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

העלייה החריגה מוסברת בעלייה של 0.4% בסעיף הדיור (שירותי דיור בבעלות הדיירים). עוד תרמו לעליות המחירים במשק, התייקרות בסעיף המזון ב-1.2% כאשר הפירות הטריים התייקרו בחדות ב-5.7%. גם סעיף התקשורת עלה ב-1% ותרם לעליית המחירים.

כתוצאה מכך, עומדת האינפלציה השנתית (12 החודשים האחרונים) על 4.2%, יותר מ-1% מעל הגבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה. קצב אינפלציה כזה מחייב העלאת ריבית נוספת במשק, אם לא החודש הזה אז כבר בחודש הבא.

מדאיג במיוחד קצב עליית המחירים במשק, שזינק שוב והגיע בפברואר ל-6.7%. מנגד הוזלו מחירי ההלבשה ב-6.3%. הירקות הטריים הוזלו ב-3.4% ומחיר הביטוח ירד ב-0.8%.

נזכיר כי שר האוצר שטייניץ טען ב-28 בפברואר: "אין גל התייקרויות במשק; הצמיחה מחלחלת לכל השכבות בחברה הישראלית". שטייניץ דחה את הביקורת על גל ההתייקרויות במשק ועל חוסר השוויון בחלוקת פירות הצמיחה.

לדברי רונן מנחם, מיחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, החלטתו של בנק ישראל לגבי הריבית בחודש הבא תהיה מורכבת. "מחד, העלייה המהירה בשקל כנגד הדולר, העלאות הריבית הרצופות בשני החודשים הקודמים, הירידה החדה במדד מנהלי הרכש והאירועים בחו"ל תומכים הפעם בהותרת הריבית ללא שינוי. מנגד, נתוני המשק ומדדי המחירים הגבוהים בארבעת החודשים האחרונים, מצדיקים העלאת ריבית שלישית ברציפות. הסיכויים להעלאת ריבית, או להותרתה ללא שינוי, נראים כעת מאוזנים".

יהודה טלמון, נשיא להב, אמר כי "הטלטלות ברחבי העולם, הן במדינות המזרח התיכון, שלהן שליטה במאגרי הנפט והן המשבר שפקד את יפן בימים האחרונים, עלולות להכניס את השווקים הבינלאומיים למצב קשה ולמיתון חמור. בעת כזו, אין מקום להחריף את המצב ולהכביד על המגזר העסקי עם העלאת הריבית. בכל מקרה, המדד הנמוך שפורסם היום, בוודאי אינו צריך להוות תמריץ להעלאת הריבית", לדבריו.