רגע לפני הצונאמי: תשואה כמעט אפסית לקופ"ג בפברואר

קופות ילין לפידות וכלל ביטוח ממשיכות להוביל את דירוג הקופות הגדולות לטווחים של שנה ו-3 שנים

קופות הגמל סיימו את חודש פברואר בתשואה זניחה. בשונה מחודש ינואר, בו למרות ירידות השערים בסופו, על רקע האירועים במצרים, הצליחו הקופות להציג תשואה חיובית, בחודש שעבר - בו רעדו השווקים בעולם לאור המהומות בלוב והזינוק החד במחיר הנפט - התקשו הקופות לסיים עם תשואות חיוביות משמעותיות. קופות הגמל הגדולות הציגו תשואה שנעה בין תשואה שלילית זניחה לתשואה חיובית של כ-0.2%, וגם בקופות הקטנות שרר מצב דומה, עם נטייה לתשואות חיוביות נמוכות.

שני כוחות מנוגדים השפיעו על השווקים בפברואר: מחד עליות השערים בשוק איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות, ומאידך ירידות שערים בשוק המניות. קופות הגמל שחשופות למניות בחו"ל הצליחו להציג ביצועים מעט טובים יותר, על רקע תשואות חיוביות של מדדי העולם.

השנים האחרונות, שבהן הציגו השווקים בחו"ל ביצועי החסר אל מול השוק המקומי, אכן לא היוו תמריץ להשקיע גם מעבר לים, אולם האירועים הגיאופוליטיים האחרונים, וחוסר היציבות באזורנו, מחדדים את החשיבות של פיזור התיק, גם מבחינה גיאוגרפית.

ואכן, באחרונה, אנחנו כבר שומעים את מנהלי ההשקעות מדגישים את החשיבות בהגדלת רכיב החו"ל בתיקים, גם בגלל שבשוק המקומי כבר קשה למצוא כיום אלטרנטיבות מעניינות: שוק האג"ח ממשיך בינתיים את גל העליות שהתחיל לפני כשנתיים, ומתקרב בכך למיצוי. גם עליית הריבית צפויה לפגוע בעיקר באיגרות החוב הארוכות יותר. שוק המניות לא צפוי, על פי ההערכות, להניב תשואה משמעותית, מה עוד שעבור חוסכים שקרובים לגיל הפרישה, רכיב משמעותי של מניות בתיק עשוי להוות עניין בעייתי.

ילין לפידות בפער גדול

את אחת הדוגמאות הבולטות לתרומתה של החשיפה לחו"ל ניתן למצוא בתוצאות אלטשולר-שחם. בית ההשקעות שמנוהל בידי גילעד אלטשולר ורן שחם, ממותג ככזה הפונה יותר לשוקי העולם, וקופות הגמל שלו הגדילו את ההשקעה במניות בחו"ל מ-32.1% לפני שנה, ל-41.1% בסוף ינואר האחרון. כמו כן הגדילו שם במהלך השנה החולפת את רכיב המניות בקופות, שעלו ב-28% ל-25.2% מסך הנכסים. מנגד, רכיב האג"ח הקונצרניות קטן.

כל אלה הביאו כנראה לכך שבפברואר טיפסו שתי קופות של בית ההשקעות לצמרת הטבלה של הקופות הקטנות: הדר שרשמה תשואה של 11.17% בשנה החולפת, ולשם עם תשואה של 10.86% בתקופה זו. בטווח של שלוש שנים, ביצועי הקופות לא ממקמים אותן בין המקומות הראשונים בטבלה.

בדירוג התשואות של הקופות הגדולות אין הרבה חדש, והקופה של ילין לפידות ממשיכה לשמור על ההובלה עם תשואה של 12.01% ב-12 החודשים האחרונים. גם ביצועיה של הקופה בשלוש שנים הם הגבוהים בטבלה, ובפער ניכר מהמתחרות - 34.71%. כל זאת, עם ניהול קפדני של דב ילין ויאיר לפידות, שכולל דמי ניהול מהנמוכים בענף, 0.9%, ונכסי סיכון של 37.17%, שאינם גבוהים במיוחד בהשוואה למקובל בענף.

גם קופות גפן ותמר של כלל ביטוח בולטות בביצועיהן לאורך זמן, ושומרות על מקומות גבוהים בטבלה, אולם החודש אל המקום השני זינקה קופה של דש - דש גמל, שרשמה תשואה של 10.59% בשנה החולפת. תשואות גפן ותמר עמדו בשנה החולפת על 10.32%ו-10.16%, בהתאמה. קופות כלל ביטוח מנוהלות בכלל גמל שבניהול דן פנחסי, והשקעותיהן מבוצעות על ידי רועי יקיר מכנ"ף.

מבין הקופות הקטנות יותר, נציין גם את אנליסט גמל כללי ב' שמתברגת במקום השלישי עם תשואה של 10.55% ב-12 החודשים האחרונים, ו-33.22% בשלוש שנים.

קופות הגמל הגדולות
 קופות הגמל הגדולות

תשואות קופות
 תשואות קופות