תיקון בוול סטריט: הדאו עלה 1.4%; נובל אנרג'י זינקה 5.5%

מדד ה-VIX נסוג ב-10% ■ נציב האיחוד לענייני אנרגיה: "אסון גדול וסכנה ממשית לחיי אדם בתוך שעות" ■ מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.5% ■ ירידה בתביעות לדמי אבטלה

המסחר בוול סטריט התנהל הערב (ה')בעליות שערים מרשימות לאחר שאמש ננעלו המדדים בוול סטריט בירידות של כ-2%. השוק קיבל רוח גבית משטף של נתונים שהצביעו על המשך השיפור בשוק התעסוקה, על אינפלציה בגבולות הצפי ועל שיא באינדיקטורים המובילים ובפעילות היצרנית. באירופה נרשמו עליות של עד 2.4%, לאחר 6 ימים שליליים. מחיר הנפט זינק בכ-3.4% ועלה מעל ל-101 דולר לחבית ומחיר הזהב עלה אל מעל ל-1,400 דולר לאונקיה, בעוד שבשוק האג"ח נרשמה הערב ירידה במחירים ועלייה בתשואה לאחר שזו ירדה אתמול לשפל של 3 חודשים. מדד הפחד, ה-VIX נסוג הערב בכ-10% לרמה של 26.5, לאחר הזינוק החד בו במהלך הימים האחרונים, בעקבות הדיווחים מיפן והירידות החדות בשוק.

ברקע כמובן עוקבים המשקיעים אחר ההתפתחויות ביפן, אשר שם נחלש היום מדד הניקיי בכ-1.4%. לפי דיווחים, המשבר בכור הגרעיני ביפן יוצא משליטה בעוד רמת הקרינה הולכת ועולה, והמאמצים לצנן את הכור בעזרת מסוקים הפסיקו את פעילותם מחשש לחשיפה מוגזמת.

כאמור, המסחר בעולם מתנהל על רקע המשך חוסר הוודאות מהמצב ביפן. בטוקיו חוששים כי עם רדת ערב תתרחש הפסקת חשמל כללית בשל הביקושים לחשמל לעומת הפגיעה ביכולת הייצור בשל הפגיעה בכורים. שר בכיר בממשלת יפן ציין היום כי הביקושים לחשמל הבוקר הביאו את חברת החשמל המקומית לקצה גבול יכולת הייצור וכי בערב גובר הביקוש לחשמל. גם באיחוד האירופי לא מקלים ראש באסון המתחולל ביפן. נציב האיחוד לענייני אנרגיה גינתר אוטינגר, מזהיר כי בפוקושימה אבדה השליטה על הכור והדליפה לא ניתנת לתיקון. לדבריו, הוא צופה "אסון גדול וסכנה ממשית לחיי אדם בתוך שעות".

בעוד המצב ביפן גורם לחרדה שמובילה למימושים חדים בבורסה היפנית בפרט ובשווקים הגלובליים בכלל, בסיטי מעבירים מסר אופטימי למשקיעים ומעריכים כי "המימושים החדים בשווקים הגלובליים מהווים הזדמנות קנייה". "התשואות העתידיות נראות אטרקטיביות", אמרו האנליסטים בבנק ההשקעות ובראשם רוברט בקלנד. "החששות מהמצב הקטסטרופלי ביפן והחששות מהאירועים במזרח התיכון עלולים לגרום עוד רצף של מימושים", אמר בקלנד, אסטרטג מניות בסיטי בלונדון. בסיטי לא צופים השפעה מהותית של אירועים אלה על הכלכלה הגלובלית לכן בסיטי נותרים שוריים לגבי מצב השווקים.

"המניות צפויות לעלות", אמר רוברט מרקדט, חבר בדירקטוריון ומנכ"ל שותף בחברת Signet Group. "לאחר המשבר הזה, הבנקים המרכזיים בוודאי יעברו למצב של 'השהייה'. זה אומר שהנזילות תישאר בשווקים עוד קצת זמן". נציין כי בשלושת הימים האחרונים מדד ה-S&P 500 ירד ב-3.6% כתוצאה מרעידת האדמה והפאניקה ביפן.

רוברט בוקלנד, אסטרטג גלובלי בסיטי ציין כי "ייתכן שהפחד המתמשך מאירועים במזרח התיכון ויפן יהוו תמריץ למכירת יותר מניות. אם לאירועים האלה לא תהיה השפעה על הכלכלה הגלובלית, כפי שאני מאמין, המכירות של המניות יהפכו להזדמנות לשוק שוורי בעתיד. הזמן הטוב ביותר לקחת סיכון הוא כשכולם רוצים למכור".

מבול של נתונים - רובם טובים

נתוני מאקרו מתחילים להציף את השוק וצפויים להשפיע על המסחר במניות. מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר התפרסם ורשם עלייה של 0.5%, כאשר את העלייה ליבתה עליית מחירי הדלק. מדובר בעלייה החדה ביותר במדד המחירים לצרכן שנרשמה בארה"ב מאז יוני 2009. מדד הליבה, בניטרול מזון ואנרגיה עלה ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.1%.

"קצב האינפלציה בארה"ב, שעלה מעט, משקף עדיין יציבות מחירים והולם את הערכות הפד", אמר רונן מנחם מבנק מזרחי טפחות. "אולם, אין להתעלם משורת גורמים, העלולים לשנות את התמונה ולהאיץ את קצב האינפלציה בחודשים הבאים".

כמו כן, כמדי שבוע התפרסמו מספר התביעות הראשוניות לדמי באטלה לשבוע שהסתיים ב-12 למארס. לפי הנתונים נפל מספר התביעות ב-16 אלף ל-385 אלף לעומת צפי לירידה ל-389 אלף. הנתון של השבוע הקודם עודכן למעלה ב-4,000 ומספר התביעות הראשוניות הסתכם אז ב-401 אלף.

בשעה 15:15 (שעון ישראל) פורסמו נתוני היצור התעשייתי לפברואר שירדו במפתיע ב-0.1% לעומת צפי כי יעלה ב-0.7%. נתוני החודש הקודם עודכנו כלפי מעלה והצביעו על עלייה של 0.3% לעומת דיווח קודם על ירידה של 0.1% בינואר. ניצולת הייצור בחודש פברואר ירדה ל-76.3%.

מדד האינדיקטורים המובילים לחודש פברואר עלה ב-0.8% ל-113.4 נקודות, שיא של כל הזמנים. עם זאת הכלכלנים ציפו לעלייה של 1% לעומת עלייה צנועה של 0.1% בינואר.

מדד הפילדלפיה של ה'פד' המצביע על הפעילות היצרנית באיזור פילדלפיה זינק ל-43.4 נקודות בפברואר לעומת 35.9 נקודות, ובכך הגיע לרמתו הגבוהה ביותר מאז ינואר 1984.

מחיר יעד של 500 ד' לאפל

יצרנית נעלי וציוד הספורט, נייקי תציג בסיום המסחר את דוחותיה לרבעון הרביעי של 2010. לפי ציפיות אנליסטים, הרווח למניה צפוי להגיע ל-1.11 דולר לעומת 1.01 דולר ברבעון המקביל ב-2009. צפי להכנסות ברבעון עומד על 5.17 מיליארד דולר, עלייה על 9.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בנוסף, אנליסטים צופים עתיד ורוד לחברה, לפי התחזיות, הצמיחה ברבעון הנוכחי תגיע ל-9.9% ול-15.5% בכל 2011.

מניית חברת פדאקס עלתה לאחר שפירסמה דוחותיה שעלו על התחזיות ואת תחזיותיה שאמנם מצביעים על ציפייה של החברה לירידה בפעילות, אך פחות ממה שחששו בשוק. רווחי החברה ירדו ב-3% ל-231 מיליון דולר או 73 סנט למניה ברבעון הפיסקאלי השלישי, בשל מזג האוויר הקשה והעלייה במחירי הדלק. הכנסותיה עלו ב-11% ל-9.66 מיליארד דולר.

מניית נובל אנרג'י המשיכה את המומנטום החיובי וזינקה ב-5.5% לאחר שזכתה בימים האחרונים להעלאת המלצות ותוך המתנה לתוצאות קידוח שכבת הנפט בקידוח "לוויתן".

מניית אפל המשיכה לרכז עניין ותיקנה לאחר שנפלה אתמול בשיעור החד ביותר מאז יוני, זאת בעקבות הורדת הדירוג על ידי JMP סקיוריטיס. לעומת זאת היום זכתה המניה של יצרנית האייפון האייפד ומוצרים רבים נוספים מבית היוצר של סטיב ג'ובס לתחילת סיקור של כלכלני קרדיט סוויס עם "תשואת יתר" ומחיר יעד של 500 דולר.

טבע ריכזה עניין לאחר שגייסה אמש 750 מיליון דולר נוספים באג"ח ל-3 שנים. בדיווח לבורסה הודיעה החברה כי גייסה 500 מיליון דולר באג"ח שייפרעו במארס 2014, בריבית משתנה של ליבור פלוס 0.5%, וכמו כן 250 מיליון דולר במח"מ זהה ובריבית קבועה של 1.7%. החברה ציינה כי תשתמש בכספי הגיוס על מנת להחזיר חוב לטווח קצר.

ראדא דיווחה על גידול של 52% בהכנסות השנתיות שהסתכמו בכ-26.7 מיליון דולר. הרווח הנקי צמח ב-245% והסתכם בכ-734 אלף שקלים.