הדלק יתייקר? הנפט מזנק 3.5% ליותר מ-100 דולר לחבית

על רקע היוזמה האמריקאית לפעולה צבאית קרובה בלוב והמתיחות בבחריין - שב הנפט ומזנק מעלה על אף המשבר ביפן ■ החשש: דומינו ההפיכות במדינות ערב מתקרב גם לערב הסעודית - יצואנית הנפט הגדולה בעולם ■ מחיר הנפט צנח השבוע לאור הציפייה לצמצום הביקוש ביפן

לאחר שנפל השבוע לשער של 96.6 דולרים לחבית - מגיע הערב בניו יורק מחירה של חבית נפט אל מעבר ל-100 דולר ומעורר דאגה חדשה מפני ייקור נוסף במחירי הדלקים בעולם.

מחיר הנפט מאמיר ביותר מ-3% במסגרת המסחר בבורסת הסחורות - וזאת כאשר מצד אחד מתמתן בניו יורק החשש מפני המצב בטוקיו (עובדה הניכרת גם בעליות השערים החדות בוול סטריט הערב - ה'), ומצד שני ההחמרה בחוסר היציבות במדינות הערביות.

בין היתר, מונעים המשקיעים מהצטברות הדיווחים על תקיפה צבאית אפשרית קרובה של ארה"ב וצבאות הברית בלוב במטרה "לעצור את צבאו של קדאפי". החשש הוא כי בעת מתקפה צבאית במדינה, יחסל קדאפי את כל בארות הנפט שם.

דאגה נוספת מרכז בחריין - שם נמשך המאבק בין השלטון לבין מנהיגי האופוזיציה. החשש הגדול ביותר במערב הוא מפני "זליגה" של דומינו ההפיכות בעולם הערבי גם לערב הסעודית, שכנתה של בחריין, אשר היא כיום יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם.

מוקדם יותר השבוע, רשם מחיר הנפט ירידה חדה על רקע החשש מקטסטרופה גרעינית ביפן: משקיעים בכל העולם חששו כי האסון יביא להאטה משמעותית בפעילותה של הכלכלה היפנית - ותקטין מטבע הדברים את צריכת האנרגיה שם. כמו כן, היוותה הפאניקה סביב הסיכונים שבהפעלת כורי האנרגיה בעיר פיקושימה גורם משמעותי ובעל השפעה על המסחר.

נזכיר עוד, כי מחיר הנפט בעולם מהווה גורם מרכזי גם בקביעת מחיר הדלק לציבור בישראל שהגיע בחודשים האחרונים לשיא חדש על רקע מחירה המאמיר של חבית.