ר"מ יפן: "נשקם את המדינה מההריסות - תהיו אופטימיים"

(עדכון) - נאוטו קאן מנסה לשנות את מצב הרוח של עמו: "כל יפני חייב להביע אמון במדינה ובממשל וביחד נתגבר על הקשיים ונצא נזה" ■ הרשויות ביפן העלו דרגת הכוננות הגרעינית בפוקושימה ברמה אחת ל-5 מתוך 7 ■ הערכות: 16 אלף הרוגים עד כה

ראש ממשלת ין, נאוטו קאן, מתחייב לשקם את יפן מההריסות לאחר ההרס שספגה בשבוע האחרון כתוצאה מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את המדינה. בראיון טלוויזיוני שקיים היום (ו') ניסה לשדר אופטימיות ולשנות את מצב הרוח במדינה לחיובי.

קאן, שהודיע היום על פתיחה מחדש של מספר תחנות דלק ותחנות רכבת, על הזרמה של יותר מזון לעמו באזורי האסון הכבד, ועל המשך פעולות הרשויות לשקם את הכורים הגרעיניים ולמנוע דלפיה גרעינית - ניסה לנצל את האווירה ולשדר מסר מרגיע לעמו.

"למרות כל מה שעברנו, אין מקום לפסימיות. עלינו לשנס מותנים ולעטות על פנינו ארשת חיובית", ניסה קאן לעודד. "אנחנו נשקם את יפן מההריסות לחלוטין - כל יפני חייב להביע אמון במדינה ובממשל וביחד נתגבר על הקשיים ונצא נזה", אמר.

חלקיקי האופטימיות האלה באו לאחר שמוקדם יותר היום נודע, כי יפן העלתה את דרגת הכוננות הגרעינית בכור 1 בפוקושימה ברמה אחת ל-5 מתוך 7, דרגה המשקפת "תאונה אפשרית עם השלכות חמורות ורחבות". הדרגה הרביעית שיקפה "תאונה במימדים מקומיים בלבד", ומכאן שמדובר בהחמרה משמעותית ברמת הקרינה שדולפת מהכור.

בהודעה שפורסמה אמש בטוקיו נמסר כי חומרים רדיואקטיבים דולפים ברמה "גבוהה משמעותית" מהרמות המקובלות, מכל הכורים בפוקושימה - 1,2,3. בטוקיו אמרו כי הם עדיין מעריכים את הנזק לכורים וכי מדובר במשנה זהירות. יחד עם זאת, לראשונה מאז החלו הבעיות בכורים הגרעיניים במדינה, כור מספר 2 בפוקושימה מראה היום סימנים ראשונים של ירידה ברמות הקרינה שדולפת. במדידות שנערכו בהפרשים של שלוש שעות היום בבוקר, נראה כי הקרינה החלה לרדת.

בנוסף, ארגון הבריאות העולמי אמר הלילה כי הקרינה מחוץ לשטחי הכורים בפוקושימה לא מהווה סכנה בריאותית לכלל הציבור, וכי הרשויות ביפן עושות את מירב המאמצים להוריד את הרמה של הקרינה גם בשטחים אלה.

הערכות: 16 אלף הרוגים באסון

המשטרה ביפן הודיעה כי הסיכויים למצוא ניצולים אפסו וכי ככל הנראה, כמעט כל מי שהוגדר כנעדר מאז רעידת האדמה, נהרג. מניין ההרוגים הרשמי עומד כעת על כ-6,000 אך רשת SKY הבריטית דיווחה כי מהמשטרה במדינה נמסר שהמספר צפוי לעלות לכ-16 אלף. מסתמן כי השילוב בין רעידת האדמה, הצונאמי והשלג שירד ביפן בימים האחרונים, הוביל למותם של כל הנעדרים.

ראש הסוכנות לפיקוח על אנרגיה גרעינית של ארצות הברית, גרגורי ג'אצקו, העריך את הנזק ביפן ואמר כי "המצב במדינה ממשיך להיות דרמטי". במסיבת עיתונאים בבית הלבן, אמר ג'אצקו כי "על מנת לקרר את הכורים ביפן, ייתכן ויידרשו מספר שבועות".

במקביל להיערכות המוגברת לאסון גרעיני, ממשיכים כוחות ההצלה ביפן לנסות ולהתמודד עם המציאות שאחרי רעש האדמה הקטלני. כוחות החילוץ מוציאים עוד ועוד גופות מתחת להריסות ומתקשים להעניק סיוע רפואי לאלפים שנפגעו ברעידה ובצונאמי. במקביל מנסות הרשויות לספק מקלט למאות אלפים שנשארו ללא קורת גג.