חשמל בנגב

הנגב הוא מקום טוב להחביא כור גרעיני, וכן לניצול קרינת השמש להפקת אנרגיה סולארית

בשבוע שעבר, בעוד יפן מתמודדת עם החשש הנורא לאסון גרעיני והעולם עוצר את נשימתו בחרדה, החליט יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, להכריז על כוונותיה של חברת החשמל הישראלית להקים כור גרעיני בנגב באזור שיבטה. מן הראוי לשבח את רון טל על ההישג, שכן עיתוי אומלל מזה להכרזה כזו באמת היה קשה למצוא.

בו בזמן שמדינות נחשלות כמו אנגליה וגרמניה מודיעות שהן משהות את תוכניותיהן לפיתוח כורים גרעיניים חדשים נוכח האסון ביפן, ובאותו השבוע שבו נשיא ארה"ב קורא לבחינה מדוקדקת של מצב הבטיחות בכל 104 הכורים הגרעיניים בארצו, הרי שבמדינת ישראל, כרגיל, יודעים טוב יותר. אך מעבר לטעם הרע שבעיתוי האומלל, ייתכן שחשבון הנפש הבינלאומי סביב נושא הגרעין ייצר עבורנו הזדמנות לבחון שוב את החלופות האפשריות לייצור אנרגיה במדינת ישראל.

החלטת הממשלה מיום 29.1.2009 מבטאת את מדיניות הממשלה בתחום האנרגיות המתחדשות. בהחלטה זו קבעה הממשלה יעד מנחה של ייצור אנרגיה חליפית בשיעור של 10% מצריכת החשמל במדינה בשנת 2020. אנרגיה מתחדשת, על-פי הגדרת הממשלה, היא "אנרגיה שמקורה בניצול חום וקרינת שמש, רוח, ביו-גז וביו-מסה, או מקור לא מתכלה אחר שאינו דלק פוסילי". משרד התשתיות הלאומיות מעריך במסמך שפרסם בפברואר 2010, כי סך העלויות הנדרשות לכך הוא 2 מיליארד דולר, שייפרשו על-פני 10 שנים.

הנה נקודה מעניינת להשוואה: חברת ברייטסורס הישראלית-אמריקנית בונה בימים אלה תחנת כוח גדולה במדבר מוהאבי שבקליפורניה, שתעשה שימוש באנרגיה תרמו-סולארית. כשתסתיים בנייתה בשנת 2013, בהשקעה של 1.37 מיליארד דולר, זו תהיה התחנה הגדולה מסוגה בעולם שתייצר 392 מגוואט ותספק חשמל ל-140 אלף בתים.

הנגב הוא לא רק מקום טוב להחביא בו כור גרעיני

המשמעות היא שהטכנולוגיה קיימת, זכתה להכרה בינלאומית וכבר מיושמת ברחבי העולם בפרויקטים של אנרגיה סולארית. כמו ברייטסורס, יש מספר לא מבוטל של חברות קלינטק ישראליות נוספות, הנמצאות בחזית הטכנולוגיה העולמית בתחום של אנרגיות מתחדשות, כגון פיתגורס, טיגו אנרגיה, וסולאראדג'.

הנגב הוא לא רק מקום טוב להחביא כור גרעיני, אלא גם אחד מהאזורים הטובים בעולם לניצול קרינת השמש לצורך הפקת אנרגיה סולארית. תחנת הכוח הסולארית באזור אשלים שברמת הנגב, שהמכרז להקמתה יצא לדרך בשנה שעברה, אמורה לייצר 500 מגוואט של חשמל נקי וכן לקדם טכנולוגיות ישראליות שישולבו בה. נכון לסוף שנת 2010, כושר הייצור הכולל של חברת החשמל היה 11,530 מגוואט. מכאן, שהחשמל הנקי שיופק בנגב הוא אכן התחלה יפה, אבל עדיין רק אחוזים בודדים מצריכת החשמל הכללית במדינה.

ביום חמישי עשה ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדבר הנכון והודיע על בחינה מחדש של התוכנית להקמת כור גרעיני בנגב. הודעה ראויה בהתחשב בנסיבות. ניתן להעריך שהכור הגרעיני יקום בסופו של דבר, בתקווה שיושקעו בו מאמצי התכנון הנדרשים להבטחת תקני בטיחות מחמירים ביותר. נקווה שבד בבד נראה גם הרחבה משמעותית של השקעה בתשתיות אנרגיה סולארית בנגב, שיעשו שימוש במיטב טכנולוגיות הקלינטק תוצרת כחול-לבן.