מטוס אמריקני התרסק בלוב; חשש ממבוי סתום במלחמה

(עדכון) - מפקד הכוחות האמריקנים בלוב: "התחושה שלי היא שאם לא יתרחש משהו בלתי רגיל או לא צפוי, נראה ירידה בתדירות ההתקפות"

מטוס תקיפה אמריקני מדגם אף-15 התרסק במהלך תקיפות הלילה של הקואליציה בלוב. דובר פיקוד אפריקה של הצבא האמריקני מסר הבוקר שאחד מאנשי צוותו חולץ ואיש הצוות השני "נמצא בתהליך חילוץ". לדברי הדובר, וינס קרולי, ההתרסקות נבעה כנראה מתקלה טכנית ולא מאש לא-ידידותית.

מלבד התקלה הזו, אש נ"מ נורתה זה הלילה השלישי בטריפולי כאשר תקיפות האוויר התבצעו בבירה הלובית ועל מטרות במזרח המדינה. עם זאת, גנרל אמריקני מסר שתקיפות האוויר של בעלות הברית צפויות להיות פחות תכופות, מאחר שוושינגטון אינה מעוניינת להישאב למלחמת האזרחים הלובית.

הטלוויזיה הממלכתית הלובית דיווחה על כמה אתרים בטריפולי שהותקפו אתמול (ב'). מעצמות המערב לא אישרו שהתקיימו תקיפות חדשות במסגרת המסע לאכיפת איסור הטיסה של חיל האוויר הלובי, שנועד להגן על אזרחי המדינה מפני כוחותיו של מועמר קדאפי.

המורדים, שנהדפו אל מעוזם בעיר בנגאזי במערב המדינה לפני שהתקפות האוויר של בעלות ברית המערביות בלמו את התקדמות כוחותיו של קדאפי, לא עשו עד כה הרבה כדי לנצל את היתרון שהעניקה להם התקיפה האווירית - מה שמעורר חשש שמלחמת האזרחים עלולה להיקלע למבוי סתום.

אבל וושינגטון, שחוששת להישאב למלחמה נוספת במדינה מוסלמית אחרי הקמפיינים הממושכים שלה בעיראק ובאפגניסטן, הוציאה מכלל חשבון פעולה ספציפית להפלת קדאפי, למרות שצרפת אמרה אתמול שהיא מקווה שהמשטר הלובי יתמוטט מבפנים.

"התחושה שלי היא, שאם לא יתרחש משהו בלתי רגיל או לא צפוי, נראה ירידה בתדירות של ההתקפות", אמר הגנרל קרטר האם, שמוביל את הכוחות האמריקנים במבצע הלובי, לכתבים בוושינגטון.

הנשיא ברק אובמה, שניצב בפני שאלות בבית על הסתבכותה הצבאית האפשרית של ארה"ב בעוד מדינה מוסלמית, אמר שוושינגטון תוותר על השליטה במבצע הלובי בתוך כמה ימים.

הוא לא ציין איזה מדינה או ארגון יקבלו את השליטה במבצע, אך בריטניה וצרפת לקחו על עצמן את התפקיד המוביל בדחיפה להתערבות בלוב. התקפות טילי הטומהוק של הצי האמריקני כבר הרסו חלק גדול מההגנה האווירית של לוב.

אש נ"מ כל הלילה

הטלוויזיה הלובית דיווחה שכמה אתרים בטריפולי הותקפו שוב על ידי מי שהיא כינתה "האויב נושא הצלב". "ההתקפות הללו לא הולכות להפחיד את העם הלובי", ציין שדרן הטלוויזיה.

אש נ"מ נשמעה בטריפולי לאורך כל הלילה, ובמרכז העיר הושמעו סיסמאות תמיכה בקדאפי. מכוניות חלפו בנהיגה מהירה ברחובות, כשנהגיהן צופרים בפראות.

ערוץ אל ג'זירה דיווח שמתקני מכ"ם בשני בסיסי הגנה אווירית במזרח לוב נפגעו בתקיפות האוויר. מנגד מסר דובר צבאי צרפתי שלא היו מטוסים צרפתיים באזור באותה שעה.