אתרי קופונים: איך מבטלים עסקה - ושל מי האחריות למוצר?

בהלת הקופונים בעיצומה, ואין כמעט צרכן שלא התפתה להזמין שובר אטרקטיבי באחד מאתרי הדילים היומיים ■ "גלובס" מגיש מדריך למכורים לאתרי הקופונים ■ רק היום, גירסת האינטרנט

חבריה הקרובים של ש' מכנים אותה "קופון". ש' הרוויחה את התואר ביושר: "אני מכורה לקופונים. כמעט אין קנייה שאני מבצעת שלא באמצעות קופון הנחה: מהארוחה המשפחתית, דרך טיפולים קוסמטיים ועד בגדים לילדים. את בית העסק אנחנו בוחרים לפי הקופונים, ואין יום שאני לא קונה עוד".

המשווקים ודאי מצקצקים בלשונם בהנאה - משום שזו בדיוק המטרה. הקופונים ברובם ימצאו אותנו מזמינים מוצר שכנראה לא היינו קונים אלמלא היה משתחל לתיבת המייל בהצעה מפתה המדגישה את שיעורי ההנחה: צימר ב-90% הנחה, טיפולי הסרת שיער ב-80% הנחה או מסעדה ב-50% הנחה. הרעיון הוא שהכוח הקבוצתי הוא אשר משיג את ההנחות מבתי העסק כאשר הדילים מותנים במספר עסקאות מינימלי.

האתר yalla-buy לוקח את היצע המוצרים צעד קדימה והניח על המדף הווירטואלי מכונית. במהלך החודשיים האחרונים הוצעו למכירה מכוניות שברולט אופטרה ב-48% הנחה: 39,000 שקל במקום ב-75,000 שקל. מדובר ברכב משומש ממודל 2008 שעבר יותר מ-100 ק"מ מחברות ליסינג או השכרה.

יש להניח כי לא מעט מכוניות כאלה תקועות במגרשי המכירה ועשויות להימכר במחיר דומה גם בלי תיווך הקופון. הרכישה דרך האתר, בסכום של 99 שקל הקנתה את הזכאות להנחה במגרש המכוניות, ושם גם מבוצעת העסקה. כ-213 אלף לקוחות רשומים באתר yalla-buy וקצב הגידול, כפי שמדווח עומד על 1,200 מצטרפים חדשים ביום.

לפי נתוני האתר, הגולש הממוצע מבצע שתי רכישות בחודש בסכום ממוצע של 170 שקל. 59% מהקונים הן קונות. גברים, רוכשים בעיקר שוברים למסעדות - 60% מתוכן למסעדות יוקרה.

עוד עולה כי 57% מהרוכשים דיל העוסק בתחום הטיפוח והיופי רכשו לפחות 3 קופונים עבור אותו דיל, לעומת 12% בלבד שרכשו יותר מקופון אחד לדילים המציעים ארוחות.

כדי להתמודד עם עומס המידע ועם עומס ההטבות, מרכז "גלובס" כמה עובדות שטוב לדעת על עולם הקופונים:

1. בדרך-כלל מוציאים יותר מהמתוכנן

קופונים שזכו להצלחה מסחררת הם אלה המיועדים לקניות יום-יומיות "טריוויאליות". לדוגמה, קופוני ההנחה ברשת חצי חינם: שובר של 50 שקל ב-25 שקל (מימוש של עד 10 שוברים לכל לקוח) שמכר אתר dday.co.il או שוברים לתחנת דלק באמצעות אתר דיל היום שנמכרו בסערת עליית המחירים והעניקו 50% הנחה. האתר קרס בעקבות עומס גולשים שביקשו לרכוש את השובר.

הרעיון הוא שבנקודת המכירה נקנה מעבר לשווי הזיכוי - וזו המציאות ברוב המקרים. קשה להניח שמי שרכש שובר למסעדה בשווי 80 שקל, לא יזמין בסכום גבוה יותר. כך גם מי שרוכש שובר לטיפול להסרת שיער ב-130 שקל במקום ב-1,100 שקל - סביר להניח כי בבואו למכון ירכוש טיפולים נוספים (בהנחה מיוחדת לבעלי הקופון כמובן).

2. רבים שוכחים לממש בזמן

אחד הסייגים שאמנם ברורים לנו מראש אבל עשוי להיות בעייתי בחלוף הזמן הוא תוקף הקופון. התשובה לשאלה מדוע נדרש תוקף למה שעבורו שולם מראש ממילא, היא לא ברורה וזו המציאות אליה הורגלנו.

רבים פספסו שובר, תו שי או זיכוי שפג תוקפו? התוצאה היא שוק משנה של קופונים בלוחות המקוונים, שם מוצעות לא פעם עסקאות אטרקטיביות ביותר על-ידי כאלה שרכשו שובר וגילו שלא יספיקו לממש אותו.

לפי אתר באליגם, שיעור מימושי השוברים עומד על 90%. בדיוק לשם כך השיק האתר שירות תזכורת למימושם באמצעות התראה למייל שבועיים לפני שיפוג תוקפם. באתר, שהושק לפני כחצי שנה רשומים כ-200 אלף גולשים.

3. מתכון בטוח לקניות לא נחוצות

רבות מהעסקאות אכן משתלמות בהיקף ההנחה שהן מעניקות. האם מדובר בקנייה מושכלת? כנראה שלא תמיד, משום שבהרבה מקרים הגולשים קונים מוצר שכלל לא היו קונים באופן "רגיל". לכן רגע לפני שמתפתים, בדקו את מידת הנחיצות והצורך במוצר והאם אתם בעצם קונים את ההנחה.

ש' הייתה מכורה גם לקופונים שגזרה באדיקות מעיתונים ומעלוני פרסום, אבל עולם האינטרנט והדילים היומיים שינו מבחינתה את כללי המשחק. "אני מחכה מדי יום לקופונים, וכמובן שאני בודקת את כל האתרים".

אם כדי לממש הנחה היא נדרשת לנסוע לעיר אחרת - אין בעיה. אלפי שקלים הוציאה ש' על שוברים, והיא מודה כי הסיפוק שבמימוש ההנחה עולה לפעמים על הסיפוק שבקבלת המוצר: "נכון שרוב המוצרים הם מה שמוגדר פינוק או כאלה שלא הייתי קונה אלמלא היו בהנחה, אבל עצם העובדה שרכשתי טיפול קוסמטי ב-80% הנחה מרגשת אותי יותר מהטיפול".

4. אפשר לבדוק הטבות בלי להירשם

כמעט כל ואריאציה למילה דיל, או BUY כבר משתייכת לאתר כזה או אחר, ורובם, בכדי לאפשר לגולש לשוטט בין העסקאות מציעים "רק" להזין את פרטי המייל שלכם בחלון הקופץ עם הכניסה לאתר.

שימו לב כי ההרשמה אינה חובה וניתן לדלג על החלון הזה ולהציץ בהטבות מבלי להיות רשום. בדרך זו, ניתן לחפש דילים שמתאימים לצורכיכם - גם דרך אתרים המרכזים את ההטבות, ולחסוך מעצמו את הפיתוי הרגעי (והמיותר לפעמים) כאשר ההטבה נוחתת מדי יום בתיבת המייל שלכם.

5. מול מי העסקה?

3 גורמים מעורבים בעסקה - הלקוח, בית העסק המספק את השירות או את המוצר והאתר המשווק את הדיל. היות והתשלום מתבצע ישירות לאתר, למרות כי לכאורה אינו אמון על אספקת המוצר, הוא האחראי לעסקה.

במועצה לצרכנות מזכירים כי הסוגיה נדונה בזמנו לגבי מכירות באתרי אינטרנט (גם בשיטת מכרזים), בהם לעתים העסקה מתבצעת מול האתר אולם התשלום נמסר לספק.

בפסיקות בהן הורשעו אתרי אינטרנט כמו גט איט או וואלה שופס נקבע: "האדם הפשוט המבצע קנייה באינטרנט אינו מסוגל להבין את הפרטים הקטנים וההתחכמויות של החברות המסתתרות מאחורי האותיות הקטנות. לפיכך על אתר הדילים היומיים להימנע מהטעיות ולקיים את הוראות החוק הכולל ביטול עסקאות מכר מרחוק".

6. אפשר לבטל

עסקאות הקופונים נכללות תחת הגדרת עסקת מכר מרחוק: עסקה הנעשית שלא בנוכחות משותפת של הצדדים ובעקבות שיווק מרחוק, כלומר פנייה של העוסק לצרכן באמצעות תקשורת אלקטרונית, דואר, טלפון, טלוויזיה ורדיו.

במועצה לצרכנות מדגישים כי גם אם הצרכן חייב להגיע לבית העסק כדי לקבל את המוצר או את השירות שרכש, עדיין זו עסקה מרחוק. רכישת שוברים מקוונים ניתנת לביטול עד 14 יום. במועצה לצרכנות מבחינים בין שירות, שירות מתמשך ובין נכס.

* נכס או שירות: ביטול מתאפשר מיום ביצוע העסקה ועד 14 ימים מקבלת המוצר או מסמך פרטי העסקה.

* עסקה מתמשכת (סדרת טיפולים): ניתן לבטל גם אם השירות החל במהלך ימי הביטול.

* עסקה שאינה מתמשכת (טיפול קוסמטי למשל): ניתן להודיע על ביטול עד יומיים לפני המועד בו אמור השירות להינתן.

* שירותי נופש ובילוי: ניתן לבטל עד 7 ימים טרם המועד בו אמור השירות להינתן.

7. הנחות גם בפייסבוק

קופונים תוקפים אותנו מכל כיוון: גם חברות האשראי לאומי קארד וישראכרט רוכבות על הגל ומציעות ללקוחותיהן דיל יומי, וגם פלטפורמת הרשתות החברתיות לא נשארת בצד עם מאות קופוני הנחה המציעים המשווקים באמצעות דפי הפייסבוק שלהם.

לאחרונה הושק אתר www.bundeal.co.il, שמנסה להפוך את הסדר שבין הביצה (הדיל) והתרנגולת (הצורך של הצרכן): במסגרת האתר, העסקאות מוצעות לקבוצות קנייה שצברו לייקים המעידים על עניין במוצר או בשירות כלשהו. כל מי שרשום לאתר יכול להקים קבוצה למוצר שמעניין אותו, ומכוח הקנייה תושג ההנחה הקבוצתית. לדוגמה הנחה למרתון תל-אביב לקבוצה של 19 אנשים (125 שקל במקום 150 שקל).

8. האותיות הקטנות

מגדילים לעשות אתרים כמו גרופר המגדילים את הסייגים ואת האותיות הקטנות בצורה ברורה לפני שבוחרים באופציית BUY. לדוגמה, סייגים ברכישת שובר למסעדה שאינו תקף בעבור ארוחה עסקית, מותנה במספר סועדים או בהזמנת שולחן מראש. במקרה אחר מימוש השובר תקף רק לסניף מסוים ברשת ועוד.

9. יש מנועי חיפוש לדילים יומיים

אחרי אתרי הקופונים קמו גם אתרים המרכזים את ההצעות באתרים האלה. הם מציגים תוצאות חיפוש, במקרה זה עסקאות והנחות, כאשר אלה מבוצעות מול האתר המקורי המציע את העסקה. על אתרים אלה נמנים:

www.getitall.co.il: מרכז את ההטבות השונות למייל או דרך עמוד הפייסבוק.

www.daydeals.co.il, www.dailyd.co.il: ממפים את ההטבות בהתאם לאזור המגורים.

www.dailys.co.il: כולל גם ביקורות גולשים.

www.tavo.co.il: מציע לעשות קנייה מושכלת ופחות אימפולסיבית על-ידי מידע נוסף על בית העסק: מיקומו, תפריט ועוד.

10. טופס גילוי נאות

תנאי העסקה מפורטים לצד ההנחה או ההטבה. לאחר קניית השובר, שימו לב כי קיבלתם טופס גילוי נאות הכולל את כל תנאי העסקה לרבות תנאי הביטול.

במועצה לצרכנות מדגישים כי כל עוד לא נמסר טופס גילוי נאות, עומדת לצרכן הזכות לבטל את העסקה ולקבל את החזר כספי בניכוי דמי ביטול, כפי שמתיר החוק: 5% מסכום העסקה או 100 שקל (לפי הנמוך מביניהם).

קופונים
 קופונים

אתרי דילים
 אתרי דילים