הנוק-אאוט של פייסבוק

מי שחיפש לעשות מכה מסמארטפונים רואה עכשיו את התמונה הגדולה בזכות סנאפטו

70 מיליון הדולרים שהשקיעה השבוע פייסבוק בסטארט-אפ הישראלי סנאפטו מדגישים שוב את יכולותיו של המוח הישראלי, ולאו דווקא כי האפליקציה של סנאפטו היא פריצת דרך טכנולוגית. יותר מכל, הרכישה הזו מבטאת גישה רעננה ודי מקורית כלפי הטכנולוגיה הסלולרית הישנה, זו שלפני הדור השלישי והרביעי ואלה שיבואו אחר-כך.

אלפי מתכנתים פשטו בשנים האחרונות על שוק האפליקציות הסלולריות והם משחררים חדשות לבקרים יישומים קטנים שנעים מטמטום עבש לגאונות מזערית. המתכנתים לא נמצאים בעשרות חנויות האפליקציות של החברות השונות רק כדי להשוויץ ביכולות שלהם; הם נמצאים שם בשביל לעשות כסף בשוק הסמארטפונים הגואה. כולם רוצים "לעשות קופה" מהאפליקציות.

צחוק הגורל הוא שמי שגזרה את הקופון הכי שמן משוק האפליקציות בינתיים היא דווקא סנאפטו. לא בגלל המוצא הישראלי המובהק שלה (היא מחזיקה גם משרד בלונדון ובעמק הסיליקון בארצות הברית) אלא דווקא בגלל ההתמקדות שלה בטלפונים פשוטים שאינם נמנים עם משפחת הסמארטפונים.

ההימור של סנאפטו היה גדול: מי שהיה מקים היום חברה דומה ומתמקד בשוק הטלפונים הפשוטים במקום בשוק הסמארטפונים, היה מתקשה לגייס הון. קשה לשכנע להשקיע באפליקציה שכלל לא פונה לדבר הכי חם בשנים האחרונות בשוק הסלולר העולמי. מבחינת המשקיעים והמתכנתים של היום, טלפונים פשוטים זה כל-כך ניינטיז.

אבל בסנאפטו הבינו שלמרות שהטלפונים הפשוטים לא כוללים חיבור מהיר לאינטרנט הסלולרי, מסך מגע גדול וקישוריות אלחוטית, הם עדיין מהווים נתח עצום משוק הסלולר ואי-אפשר להתעלם מהם.

הנה נתון שעשוי להפתיע אתכם: 78.5% מהטלפונים שנמכרו ב-2010 היו טלפונים פשוטים - רוב מוחלט בכל המובנים. כך שעל אף הסקס-אפיל והפרסום המתמשך שבו זוכים הסמארטפונים, הם עדיין לא מתקרבים לאיים כמותית על הטלפונים הפשוטים. נכון, מנוע הצמיחה של שוק הסלולר מגיע מהסמארטפונים, ונכון, נתח השוק של הטלפונים הפשוטים ילך ויצטמצם בשנים הקרובות (60.9% עד 2014), אבל סנאפטו הוכיחה שלא ניתן להעלים עין מהרוב השקט. כך היא הצליחה לגייס לאחרונה לשורותיה 30 מיליון משתמשים רשומים - 2.5 מיליון משתמשים חדשים בכל חודש.

ובכל זאת, מילת אזהרה: מדובר בנתונים בהחלט מרשימים, אך לא בטוח שהנאמנות של המשתמשים תתברר ככדאית. בהתבסס על 11 הרכישות הקודמות שביצעה פייסבוק, הרשת החברתית מעדיפה לרכוש כוח אדם ופחות טכנולוגיות.

כל האתרים שנרכשו על ידי פייסבוק נסגרו במהרה ומיליוני הלקוחות נתקלו יום בהיר אחד בהודעה שהחברה נסגרה והוטמעה בתוך פייסבוק. לכן, גם עתידה של סנאפטו כאפליקציה נפרדת עדיין לא ברור. פייסבוק עשויה להטמיע אותה בתוך האפליקציה הרשמית שלה, אך ספק אם תמשיך לאפשר דרכה גישה לרשתות חברתיות מתחרות כמו טוויטר ולינקדאין, כפי שקורה היום.