ביטוח לאומי: החרפה במצב העובדים העניים

תחולת העוני של האוכלוסייה הכללית כמעט שלא השתנתה, והיא עדיין מהגבוהות ביותר ביחס למדינות ה-OECD

במחצית הראשונה של 2010 נרשם שיפור קל בתחולת העוני בישראל, וכפי שמנסחים זאת היום (ד') ד"ר דניאל גוטליב ואלכס פרומן מהמוסד לביטוח לאומי: "ניתן לזהות ניצנים להיפוך המגמה".

על-פי הדוח החצי שנתי של המוסד, תחולת העוני של האוכלוסייה הכללית כמעט שלא השתנתה (ירידה של 0.2 נקודות האחוז) והיא עדיין מהגבוהות ביותר ביחס למדינות ה-OECD, אולם כשבוחנים באופן נקודתי מגזרים ואוכלוסיות שונות מגלים מגמות מעניינות. כך למשל, שיעור העוני בקרב עצמאיים ירד ב-6.1% לעומת המחצית הראשונה של 2009, שיעור העוני בקרב קשישים ירד ב-3% ובקרב עולים שהגיעו לארץ בשנות ה-90 נרשמה ירידה של 1%.

עם זאת, שוב נרשמה עלייה מדאיגה בתחולת העוני דווקא בקרב אנשים עובדים. כך, שיעור העוני בקרב רווקים שכירים עלה ב-2% ביחס לתקופה המקבילה, ואילו בקרב משפחות עם מפרנס אחד עלתה תחולת העוני ב-5.5%. בעוד שדווקא בקרב משפחות עם 5 ילדים ומעלה נרשמה ירידה של 2% בתחולת העוני, בקרב משפחות עם אחד עד שלושה ילדים נרשמה עלייה של 0.6%.

השיפור הקל במצבה הכללי של האוכלוסייה מוסבר בדוח בירידה באבטלה שנרשמה במהלך 2009, והשיפור בתחולת העוני של הקשישים נובע מעלייה ריאלית קלה בקצבאות הזקנה. עם זאת, הפגיעה שנרשמה באנשים עובדים ובפרט במשפחות עובדות עם מפרנס יחיד, נובעת על פי מחברי הדוח משחיקה בשכר המינימום - שחיקה של 6% בין השנים 2008-2010 לפי הביטוח הלאומי.

לדברי אסתר דומיניסיני, מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, הירידה בממדי העוני מצביעה על חשיבות הצמיחה במשק והירידה בשיעורי האבטלה כגורמים חיוביים. עם זאת, דומיניסיני ציינה כי "רמת העוני ועומק העוני עדיין גבוהים בהשוואה למדינות ה-OECD ולכן חיוני לבצע תוכנית מקיפה למאבק בעוני".