קרנות האג"ח: אלטשולר שחם ומנורה מבטחים בראש

על פי דירוג "גלובס" ומעלות, מבין המנהלים הקטנים מובילים בחודש פברואר רוטשילד ודי.בי.אם ■ מתחילת השנה נרשמו כבר גיוסים של כ-3 מיליארד שקל בקרנות

כבר יותר משנתיים שקרנות הנאמנות האג"חיות, בעיקר אלה המשקיעות באג"ח קונצרניות, מרכזות את חלק הארי בגיוסי ענף הקרנות. ב-2009 הן גייסו כ-29 מיליארד שקל ובשנה שעברה 14 מיליארד שקל. עד כה בשנה הנוכחית נרשמו כבר גיוסים של כ-3 מיליארד שקל, אך הם נבלמו על רקע אי הבהירות הגיאופוליטית ואירועי יפן.

עד לא מזמן היו אלה קרנות האג"ח הכללי שריכזו את מרבית הגיוסים באפיק, ובעיקר הקרנות המורכבות - 80/20 ו-90/10 למיניהן, שחזרו לאופנה ואשר משמן ניתן לגזור את חשיפתן לאג"ח (80% מהקרן) ולמניות (20%). בקרנות אלו למנהל הקרן גמישות רבה בניהול ההשקעות, שכן הן כוללות אג"ח מדינה וקונצרניות, צמודות ושקליות, וכן רכיב של מניות, בדומה לתיק השקעות מנוהל.

בהתאם, גם נדרשות יכולות נרחבות מצד מנהלי ההשקעות בקרן, שאמורים להתמצא בכל הגורמים המשפיעים על אפיקים אלו. על רקע הפופולריות שלהן, כבר קיימות היום לא פחות מ-273 קרנות אג"ח כללי בהיקף כספי של 40.5 מיליארד שקל, כאשר לצד החשיפות הקלאסיות של 20/80, ניתן כבר למצוא היום קרן לכל דורש - 85/15, 75/25 וכן הלאה.

הפופולריות של האפיק הביאה אותנו, בדירוג "גלובס-מעלות" לחודש פברואר, להתמקד בקרנות האלו. בקטגוריה שבחנו הפעם לא נכללות קרנות ה-High Yield ואלו המשקיעות במט"ח, אולם הן כוללות קרנות בעלות סימן קריאה (!) בשמן, המעיד על כך שהן עשויות להשקיע גם באג"ח לא מדורגות או בדירוג נמוך מ-BBB. בנוסף, בחנו רק את הקרנות שהן בעלות רכיב מנייתי. עבור אלה שאינן משקיעות כלל במניות, יפורסם דירוג נפרד בקרוב.

קיבלו 5 כוכבים: אלטשולר ואביגדור

בדירוג "גלובס-מעלות" של קרנות האג"ח הכללי לחודש פברואר, זוכים אלטשולר שחם ומנורה מבטחים בחמישה כוכבים מקרב המנהלים הגדולים. מבין המנהלים הקטנים, עוטרו בחמישה כוכבים רוטשילד ודי.בי.אמ.

דירוג S&P מעלות ו"גלובס" למנהלי קרנות הנאמנות בישראל, בוחן כבר למעלה מחמש שנים את ביצועי המנהלים והקרנות, וכולל ניתוח מעמיק לצד מעקב אחר פעילות המנהלים. באמצעות הדירוג אנו בוחנים מדי תקופה את ביצועי המנהלים בכל הקטגוריות, ותוצאותיו מהוות כלי עזר לבחירת מנהל הקרן. בדירוג מופיעה גם עמודה של מספר הקרנות שכל אחד מהמנהלים מנהל בקטגוריה. נתון זה יכול להצביע האם הצלחתו של מנהל מסוים הייתה בכל הקרנות שבניהולו, או שמדובר בהצלחה נקודתית בקרן אחת. מצד שני, ריבוי קרנות יכול גם להעיד על ניסיון של מנהל הקרן לפעול בשיטת "מצליח" - ככל שיש יותר קרנות בקטגוריה, הסיכוי שאחת מהן לפחות תהיה מובילה, גדל.

ונחזור לתוצאות הדירוג. ניהול ההשקעות בקרנות אלטשולר שחם, שמנוהלות על ידי המייסד והמנכ"ל המשותף גילעד אלטשולר, הוא קצת שונה בנוף ניהול ההשקעות הישראלי. פעמים רבות הקרנות מנוהלות במדיניות שונה מהקונצנזוס בשוק, מה שגורם לעיתים לכך שסטיית התקן שלהן גבוהה יחסית. אולם, למשקיע שאינו בוחן את הפרמטר הזה באופן תדיר אלא משקיע לאורך זמן, האסטרטגיה של אלטשולר התגלתה לא אחת כמוכיחה את עצמה.

עם הדירוג הגבוה ביותר בולטות גם קרנות מנורה מבטחים שבניהול רונן אביגדור. מנהל ההשקעות מהוותיקים בשוק המקומי, מנהל את קרנות מנורה מאז 2005.

מבין הגופים הקטנים יותר בולטות כאמור הקרנות של רוטשילד ודי.בי.אמ, עם חמישה כוכבים. את הקרנות ברוטשילד מנהל גיל נויברגר, ודי.בי.אמ הוא בית השקעות קטן יחסית שקרנותיו מתארחות במגדל שוקי הון.

כך דירגנו

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ ומדרגת אותן על בסיס מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות, עד 5 שנים בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינה של 60,48,36,24 חודשים, כמו גם על מספר נתונים איכותיים ברי כימות הנוגעים למנהל ההשקעות. לדוגמה, ותק וניסיון של המנהל, ביצועי עבר, העומס הניהולי בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים, וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניותו לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים.

דירוג ניתן לקרנות שלהן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, ולכאלה המשתייכות לקבוצה שבה עוד 4 קרנות המקיימות את התנאים שלעיל. כן נציין, כי S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות עקב שינויים במידע המפורסם ע"י המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

אנו מציגים את דירוג גלובס-S&P עבור קבוצת הסיווג "אג"ח בארץ אחר - כללי". לשם הצגת הדירוג חושב עבור כל גוף מנהל דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של כל הקרנות אותן הוא מנהל באופן ישיר בקבוצת סיווג זו (בנפרד מדירוגן של קרנות עם ניהול חיצוני של מנהל מתארח). הקרנות נבחנות בדירוג למול הקרנות הדומות להן ביותר, תוך הבחנה בין סוגי החשיפה למניות כפי שמוגדרות ע"י רשות ני"ע (ללא חשיפה, עד 10%, עד 30% ועד 50%). לאחר מכן חושב הציון הממוצע של הגוף בשתי קבוצות - ללא חשיפה למניות ועם חשיפה.

הציון עבור הגוף חושב כממוצע משוקלל של ציוני דירוג הקרנות, כך שלגודל יש השפעה: ככל שקרן גדולה יותר, ציונה משפיע יותר. החברות חולקו לשתי קבוצות גודל - חברות המנהלות מעל 2 מיליארד שקל ופחות מ-2 מיליארד שקל. בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים הממוצעים שחושבו. הציונים מוצגים באמצעות כוכבים, עפ"י ההתפלגות הבאה: 5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה; 4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים; 3 כוכבים לחברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה; 2 כוכבים למיקום ב-20% הבאים;1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

ענבל פולק, מנהלת תחום דירוג נכסים מנוהלים, S&P מעלות

מי בלטו בפברואר
 מי בלטו בפברואר