מתח בסוריה: אסד יישא נאום בקרוב על רקע מרחץ הדמים

(עדכון) - ברשת מתרבים הסרטונים המעידים על שפיכות הדמים ■ אמנסטי: לפחות 100 אזרחים נהרגו מתחילת המהומות ■ ארה"ב חוששת מממשלה סונית קיצונית שתקום אחרי אסד

האם בשאר אסד וכוחות הביטחון מאבדים את השליטה בסוריה? במהלך המהומות שהתפשטו ברחבי סוריה במהלך סוף השבוע האחרון, נהרגו 6 מפגינים בעיר הנמל לטקיה ובעיר דרעא פתחו כוחות הביטחון באש חייה על המפגינים והרגו יותר מ-20 מפגינים, כך דווח היום (א') בסוכנות רויטרס.

סוכנות הידיעות AFP דיווחה בצהריים כי אסד צפוי לשאת היום נאום מיוחד בו יתייחס לגל מהומות הדמים במדינה. לפי הדיווח, "הנשיא אסד יישא נאום בקרוב מאוד, בו יסביר את המצב ויבהיר את הרפורמות עליהן הכריז".

בינתיים, ברשת האינטרנט מתרבים הסרטונים המשמשים כעדות לשפיכות דמים בהפגנות סוערות במקומות רבים במדינה השכנה. משטרו בן 11 השנים של אסד הבן מתמודד עם המשבר החמור ביותר בתולדותיו.

גורמים רפואיים רשמיים מסרו כי עשרות נהרגו במהלך השבוע החולף בסביבות העיר דרעא. עוד דווח כי בדרעה שוחררו 260 אסירים פוליטיים בניסיון לרצות את המתנגדים לשילטון. אירגון זכויות אדם, אמנסטי דיווח כי לפחות 100 אזרחים נהרגו מתחילת המהומות וכי רבים נעצרו על ידי הכוחות הביטחוניים.

עד לפני חודשיים, עת החלה התסיסה כנגד השלטון במדינות ערב, אשר הובילה לקריסת השלטון התוניסאי, המצרי ולמלחמה בה מעורבת כעת גם הקהיליה הבינלאומית בלוב, הפגנות שכאלו בסוריה הנשענת על דיקטטורה צבאית לא היו עולות על הדעת.

לוחם זכויות האדם הסורי, עמר קוראבי אמר לרויטרס בקהיר "היו הרוגים בלטקיה לאחר שכוחות הביטחון פתחו באש חיה על מפגינים אשר ניסוי להעלות באש את ביניין מפלגת הבעת' בעיר. הייתי בקשר עם אנשים בסוריה והארועים מתקדמים במהירות רבה מאד.

עוד במזרח התיכון, תימן מהווה מוקד התעניינות. סוכנות הידיעות בלומברג פירסמה היום כי נשיא המדינה עלי עבדאללה סלעה כי "תימן היא פצצת זמן מתקתקת. כל אזרח יצדד בשבט שלו ואנחנו נאלץ להתמודד עם מלחמת אזרחים הרסנית". מאז ה-12 במארס נהרגו 83 בני אדם בהפגנות נגד הממשל.