טדאו אנדו: האדריכל היפני שיכול לאור ולרוח

"אני מעוניין בדיאלוג עם ארכיטקטורת העבר, בתנאי שהיא עוברת סינון דרך החזון שלי והניסיון שלי"

היסטוריה: נולד ב-13 בספטמבר 1941 בעיר אוסקה ביפן. יש לו אח תאום, וכשהיה בן שנתיים הוחלט שהתאום יישאר לגדול אצל הוריו, ואילו טדאו יגדל אצל סבתו מצד אמו. בתור ילד, בילה הרבה מזמנו בשיטוט בשדות וברחובות, והרבה לשהות בנגריה מול ביתו, שם למד לבנות דגמי ספינות, מטוסים ובניינים. "סבתי לא הייתה קשוחה בענייני לימודים, היה לה חשוב רק שאעמוד במילה שלי. מעולם לא הייתי תלמיד טוב", סיפר.

לראות עולם: אנדו ניסה קריירה קצרה כמתאגרף, שבמסגרתה הגיע לבנגקוק. בתאילנד הוקסם מהמקדשים הבודהיסטיים, עזב את האגרוף והחל לטייל בעולם, ובמקביל עבד כשוליה בכמה משרדים של מתכנני ערים ומעצבים. "תמיד העדפתי ללמוד דברים בעצמי, מחוץ לכיתה. בסביבות גיל 18 התחלתי לבקר במקדשים ובתי תה בקיוטו והסביבה וראיתי הרבה אדריכלות מסורתית. למדתי אדריכלות על ידי התבוננות בבניינים אמיתיים, וקריאה עליהם".

את שנות ה-60 בילה בטיולים ארוכים לארה"ב, לאירופה ולאפריקה, ושרטט במחברתו רישומי בניינים מפורסמים. ב-1969 חזר לאוסקה וללא כל הכשרה רשמית בארכיטקטורה, פתח משרד אדריכלים, שפועל ברציפות מאז, ומנוהל בשנים האחרונות על ידי אשתו של אנדו, יומיקיו.

סגנון: הוא נוהג לבנות קירות בטון גדולים ומאסיביים, אבל חלקים כמשי, ולהכניס אור עדין פנימה. "בכל עבודותיי, האור הוא המרכיב השולט", אומר אנדו. "אני יוצר חללים שסגורים בעיקר בקירות עבים. הסיבה העיקרית היא ליצור מקום לאינדיבידואל, מסלול לאדם בתוך החברה. כשהדרישות החיצוניות הן שהקיר יהיה נטול פתח, הפנים חייב במיוחד להיות מלא ומספק".

"לדברים כמו אור ורוח יש משמעות רק כאשר הם מוצגים בתוך בית, בצורה שמופרדת מהעולם החיצוני. אני יוצר סדר אדריכלי על בסיס של ריבועים גיאומטריים, מעגלים, משולשים ומלבנים. אני מנסה להשתמש בכוחות שקיימים באזור שבו אני בונה, לשקם את האחדות בין הבית ובין הטבע (האור והרוח) שאבד בתהליך המודרניזציה של יפן, במהלך הצמיחה המואצת של שנות החמישים והשישים".

פרויקטים: אנדו בנה שורה ארוכה של בתים פרטיים ומבני ציבור, ביפן ומחוצה לה, בהם כנסיות, מוזיאונים, מוסדות לימוד, בנייני מגורים ועוד. בין עבודותיו הידועות קפלה בהר רוקו שליד העיר קובה, כנסיית האור הממוקמת בפרבר של אוסקה, כמה קומפלקסים גדולים למגורים שנבנו על צלע ההר בעיר קובה, ועוד.

בימים אלה הוא משלים את בנייתו של מגדל השידור בטוקיו, Tokyo Sky Tree, שמתנוסס לגובה של 634 מטר, הגבוה ביפן, ועליו יותקנו האנטנות לשידורי הרדיו והטלוויזיה בעיר.

כבוד: טדאו זכה בשורה ארוכה של פרסים, בהם פרס פריצקר היוקרתי ב-1995. את כספי הפרס, 100 אלף דולר, הודיע כי יתרום לילדים שהתייתמו בגלל רעידת האדמה הקטלנית שאירעה בעיר קובה באותה שנה. הבתים שהוא בנה בעיר לא נפגעו ברעש.